رییس کل دادگستری استان کرمان:

زیرساخت های لازم برای اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فراهم نشده است

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: زیرساخت های لازم در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان عملا با چالش های اجرایی فراوانی مواجه است، اجرای این قانون به ملزومات و بسترهایی نیاز دارد که باید به آن توجه لازم شود.

زیرساخت های لازم برای اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فراهم نشده است

یدالله موحد صبح امروز ۱۲ آبان ماه در کارگاه "نظام عدالت ویژه اطفال و نوجوانان" در کرمان با حضور قائم مقام معاونت حقوقی قوه قضائیه اظهار کرد: بی شک کودکان و نوجوانان بنا به اقتضائات سنی و جسمی برای رشد عقلی و اجتماعی به محیط امن در خانواده، محیط آموزشی و محیط جامعه نیاز دارند و رویکرد دین اسلام و نظام قضائی جمهوری اسلامی با اقتباس از تعالیم دینی تلاش بی وقفه ای در چهار دهه گذشته برای فراهم کردن بستر امن مورد احتیاج کودکان و نوجوانان آغاز کرده و مستمرا ادامه می دهد.

وی افزود: در دهه اخیر در حوزه تقنینی و سیاست های جنایی تحولات چشمگیری با تصویب آیین قانون دادرسی کیفری، قانون حمایت از کودکانان و نوجوانان و ... گام های بلندی در جهت صیانت و حایت از حقوق کودکان و نوجوانان برداشته شده و نقطه عطف آن قوانین حمایتی، اصلاحی و تربیتی است.

موحد تصریح کرد: یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه اطفال و نوجوانان هستند و سیاست جنایی مسئولیت کیفری تدریجی که در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده و دادرسی افتراقی، از ابتکارات و نوآوری های قوانین جدید ما در حوزه بزهکاری اطفال و قانون حمایت از کودکانان و نوجوانان برای پیشگیری و تدابیر پیشگیرانه از بزه دیدگی اطفال و نوجوانان است.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: با وجود گام های بلندی که برداشته شده، باید همکاران قضائی و نهادهای حمایتی تدبیری بیندیشند تا این قوانین عملیاتی شود وگرنه صرف تصویب قوانین کفایت نمی کند و باید توجه جدی به اجرای ضوابط بشود.

وی با اشاره به چالش های جدی در حوزه قوانین موضوعه و اجرایی اظهار کرد: باید به حوزه حقوق کودکان و نوجوانان مسئله محور توجه بشود؛ ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی یکی از چالش هاست که برای تضمین حقوق کودک و نوجوان تصویب شده اما عباراتی که در این قانون به کار رفته از جمله درک ماهیت جرم و حرمت آن یا شبهه در رشد و کمال مرتکب، امر ذهنی و تفسیرپذیر است و محمول بر تشخیص و نظر قضایی است و آثاری که بر این تشخیص بار است گاهی چنان سنگین است که چالش براگیز می شود و در تغییر نوع مجازات تفاوت چشمگیری دارد که امیدواریم این کارگاه بتواند این چالش ها را رفع کند.

موحد تصریح کرد: زیرساخت های لازم و منابع مالی و انسانی کارآمد در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فراهم نشده و عملا این قانون با چالش های اجرایی فراوانی مواجه است؛ اجرای این قانون به ملزومات و بسترهایی نیاز دارد که باید به آن توجه لازم بشود.

وی بیان کرد: با رشد سریع دنیای دیجیتال و فضای سایبری که تاثیر استفاده از فناوری اطلاعات بر زندگی انسان به ویژه کودکان بسیار چشمگیر است، نقض حوقق کودکان در این فضا بسیار جدی و ملموس است.

رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه گفت: خدمات نظام اسلامی در حوزه کودکان مهاجر و پناهنده چشمگیر است و کرمان شاهراه ورود اتباع افغانستانی است که به قصد خروج از کشور یا مقصد استان های دیگر از این استان عبور می کنند.

وی افزود: کرمان نخستین استانی است که اتباع افغانی می توانند در ۱۶ شهرستان این استان اقامت داشته باشند و بالغ بر ۷۰ هزار فرصت شغلی را در استان کرمان اشغال کرده اند.

موحد تصریح کرد: قریب به ۳۰۰ هزار تبعه مجاز و غیرمجاز افغان در استان کرمان حضور دارند که معادل ۱۰ درصد جمعیت استان است و کل دانش آموزان استان کرمان ۶۱۲ هزار نفر و دانش آموزان اتباع بین ۲۹ تا ۳۳ هزار نفر اعلام شده که درصد قابل توجهی را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰۰ نفر از اتباع افغانی سالیانه آموزش های فنی و حرفه ای را در استان کرمان دریافت می کنند، افزود: برآورد می شود در استان کرمان ۲۰۰۰ کودک و نوجوان از مادر ایرانی و پدر افغانی وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها