برای عزاداری به روستاهای کرمان نروید/ ورودی جوپار بسته است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان با اشاره به شیوع کرونا از عزاداران حسینی خواست برای عزاداری به سایر شهرها و روستاهای کرمان نروند و گفت: ورودی جوپار، زنگی آباد، چترود و غیره بسته است.

برای عزاداری به روستاهای کرمان نروید/ ورودی جوپار بسته است

حجت الاسلام غلامحسین حقانی ضمن تشکر از هیئت‌های عزاداری که شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اظهار کرد: اکثر هیئت‌ها با آنکه شیوه نامه‌ها کارشان را سخت می‌کند ولی در فضای باز مراسم‌ها را برگزار می‌کنند، فاصله‌ها و مدت زمان مراسم را رعایت می‌کنند اما جای گله دارد که بعضی از هیئت‌ها این شیوه نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند.

حجت الاسلام حقانی افزود: اکثر هیئت‌های مذهبی در حال رعایت شیوه نامه‌ها هستند ولی وقتی هیئتی در خیابان می‌آید در حالی که دسته روی ممنوع است این ذهنیت را برای مردم ایجاد می‌کند که اکثر هیئت‌ها شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و به زحمات همه خدشه وارد می‌کند.

وی همچنین ادامه داد: همانطور که گفتند باید با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزاداری تلاش کنیم که خدشه‌ای به حرمت اباعبدالله حسین (ع) وارد نشود که این نکته جدی است.

به جای چای، ماسک و لوازم بهداشتی توزیع کنید

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان در مورد توزیع نذورات و غذاهای نذری گفت: پخت و پز غذاهای نذری مشکلی ندارد اما توزیع در مکان هیئت و ایستگاه صلواتی در خیابان ممنوع است چون باعث ازدحام می‌شود.

حجت الاسلام حقانی ادامه داد: ممکن است هیئتی از ابتدای مراسم تمام شیوه نامه‌ها را رعایت کند ولی در پایان برای توزیع غذای نذری باعث ازدحام جمعیت شود و به همین دلیل تمام زحماتشان بر باد می‌رود. از همه هیئت‌ها خواهش می‌کنم توزیع غذای نذری را به صورت تحویل در درب‌ها خانه‌ها انجام بدهند و نه در هیئت‌ها.

وی در مورد ایستگاه‌های صلواتی در سطح شهر گفت: این ایستگاه‌ها مربوط به هیئت خاصی نیستند و چند نفر از جوانان یا پیرغلامان هستند که دغدغه عزاداری امام حسین را دارند، درست است که ممکن است چندان باعث ازدحام جمعیت نشود اما چون جلوه بی قانونی را دارد، خواهش می‌کنم به جای توزیع چای و خوراکی، ماسک و لوازم بهداشتی را توزیع کنند.

انجام روزانه ۳۰۰ بازدید از هیئت‌ها

حجت الاسلام حقانی با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اکثر هیئت‌های مذهبی استان کرمان اظهار کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی کرمان روزانه ۳۰۰ بازدید و بازرسی را از هیئت‌های سطح شهر انجام می‌دهد و علاوه بر ما مأموران بهداشتی نیز این مراسم را بازرسی می‌کنند. اصلی ترین بازرسی ما بازرسی وجدانی است و می‌گوئیم که خداوند متعال ناظر بر همه چیز است به همین دلیل هیئت‌های مذهبی بیشتر از بقیه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت: اگر شخصی در این مراسم شرکت کند و یقین کنیم که جان دیگران را به خطر می‌اندازد خلاف و حرام است و باید پاسخگو باشد نه تنها در این دنیا بلکه در آن دنیا هم باید پاسخگو باشد.

برای عزاداری به روستاها نروید

حجت الاسلام حقانی افزود: خواهشی دارم این است که در این ایام تعطیل به روستاها و شهرهایی که کمتر دچار آلودگی شده‌اند نرویم و مراسم تاسوعا و عاشورا را در شهر محل سکونتمان بگذرانیم. بنده در خصوص انتقال ویروس به سفر به روستاها احساس خطر می‌کنم ضمن اینکه ورودی جوپار، زنگی آباد، چترود و غیره بسته است و کسی برای عزاداری نمی‌تواند به آنجا برود.

وی اظهار کرد: بسیاری از روستاها و شهرها خودشان ورودی و خروجی روستا را بسته‌اند و مردم آن منطقه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای آقا اباعبدالله الحسین (ع) سوگواری می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان در پایان خواستار شد در این ایام، سنت هر ساله خودشان که رفتن به روستاهایشان است را نادیده بگیرند و در همان شهری که ساکن هستند برای امام حسین (ع) عزاداری کنند.

وی گفت: از مردم می‌خواهیم امسال سنت رفتن به روستاها در روزهای تاسوعا و عاشور را از ذهنشان خارج کنند چرا که ورود افراد غیر بومی به این مناطق خطری برای روستاها به شمار می‌آید.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها