لبنیات با کیفیت شهربابک، زمینه ساز اشتغال پایدار

هم اکنون که بر تولیدات و اقتصاد غیرنفتی تاکید می‌شود، لبنیات منحصر بفرد شهربابک از محصولاتی است که توسط کارآفرینی موفق توانسته اشتغال پایدار را در این نقطه از استان کرمان رقم زند.

لبنیات با کیفیت شهربابک، زمینه ساز اشتغال پایدار

ظرفیت ها و استفاده از پتانسیل های موجود در هر مکانی، مستلزم شناخت محیط و بهره داری صحیح از پتانسیل هاست و در زمانی که تاکید می‌شود به اقتصاد نفتی وابسته نباشیم استفاده از دیگر توانمندی های هر منطقه میتواند بر تقویت و پیشبرد اقتصاد و درآمدزایی موثر واقع شود.

در گذشته بیشتر فعالیت های اقتصادی مردم شهربابک در بخش کشاورزی و دامپروری بوده و این پیشه هنوز نیز در بین بسیاری از مردم بومی شهرستان همچنان با قوت ادامه دارد.

آب و هوای مطلوب و پوشش گیاهی متنوع یکی از عوامل رونق دامپروری در شهربابک می باشد که باعث شده لبنیات این شهرستان از کیفیت بی نظیر و بازار پسندی خوبی برخوردار باشد.

شناخت این ظرفیت در شهربابک و سرمایه گذاری بر روی آن علاوه بر رونق گردشگری، موجب اشتغالزایی و پیشرفت کسب و کار نیز شده است.

یک کارآفرین حوزه لبنیات در شهربابک گفت: در سال ۶۷ گاوداری تأسیس کردم، بعد از آن به خاطر مشکلات فروش شیر و در حقیقت خام فروشی تصمیم گرفتم تولیدی لبنیات و فرواورده های دامی احداث کنم.

لبنیات با کیفیت شهربابک، زمینه ساز اشتغال پایدار

عبدالله باقرپور افزود: از صفر و با یک کارگاه سنتی کوچک به تهیه پنیر و اسپار به عنوان سوغات شهربابک اقدام کردم.

وی ادامه داد: به مرورتوانستم یک شرکت تعاونی تشکیل بدهم که از هفت نفر تشکیل شده و در قالب شرکت تعاونی وام گرفتیم و کم کم ماشین آلات، نیرو و سالن اضافه کردیم.

باقرپور با بیان اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا ۲۰ نیرو در کارخانه مشغول به کار داشتیم اما الان ۱۵ نفر مشغول به طور مستقیم به کارند که لیست بیمه شان هم رد می شود، تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ نفر از طریق فروش محصولات این کارخانه در شهرستان و در شهرهای دیگر نظیر کرمان، سیرجان، رفسنجان و یزد اشتغال دارند.

وی از تولید محصولاتی مثل کشک، تلف، سر شیر، ماست چکیده، دوغ و اسپاری بی نظیر یاد کرد و بیان داشت: روزانه تا چهارتن دریافتی شیر داریم و طبق سفارش هایی که وجود دارد به دیگر محصولات لبنی تبدیل می شود.

باقرپور یادآور شد: محصولات خود را به صورت نیمه صنعتی بسته بندی می کنیم و برخی مواقع به شکل عمده ای به فروش می رسانیم.

وی خاطرنشان کرد: تحریم ها به صورت غیرمستقیم روی کار ما مؤثر بوده است به طور مثال جو و ذرت مواد وارداتی هستند و عدم تأمین علوفه لازم برای گاوداران در تولید شیر بسیار اثرگذار بوده است.

باقرپور به برخی مشکلات خود اشاره داشت و گفت: تهیه ظروف یکبار مصرف و قطعات استیل گران شده و سرسام آور است و گاهی مجبوریم به خاطر مشکل کوچکی هزینه های گزافی را پرداخت کنیم.

وی ضمن ابراز رضایت از کار خود، افزود: اشتغالزایی برای چندین نفر و همچنین خرید شیر دامداران قدم بزرگی محسوب می شود که موجبات رضایتمندی را بوجود می آورد.

مدیر جهاد کشاورزی شهربابک گفت: اینک در این شهرستان تعداد پنج گارگاه و یک کارخانه شیر و فرآوری محصولات لبنی صنعتی که محصولاتی شامل شیر پاستوریزه، ماست، دوغ، کره، خامه و اسپار تولید می کنند.

غلامرضا منگلی افزود: در این کارگاه‌ها تعداد ۹۰ نفر بصورت مستقیم و تعداد یکصدنفر نیز بصورت غیر مستقیم مشغول بکار هستند.

وی بیان داشت: بالغ بر۵۰ کارگاه سنتی فرآوری محصولاتی نظیر ماست، دوغ، کره، سرشیر واسپار محلی تولید و روانه بازار می شود که این محصولات مشتریان زیادی نیز دارند و دراین بخش بالای ۱۵۰ نفر بصورت مستقیم مشغول بکار می باشند.

فرماندار شهربابک هم این شهرستان را یکی از قطب های کشاورزی و دامداری استان کرمان دانست و گفت: لبنیات شهربابک نه تنها در استان بلکه در استان های مجاور زبانزد عام و خاص و از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

قاسم شمسی به فعالیت چندین واحد تولید لبنیات صنعتی و سنتی در شهربابک اشاره کرد و افزود: خوشبختانه شرکت های فعال معدنی و تولیدی از این لبنیات استقبال کرده و بخش عمده ای از لبنیات خود را از شهرستان تامین می نمایند.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای دام در شهربابک هنوز هم احداث واحدهای لبنیات(صنعتی و سنتی) توجیه اقتصادی دارد و در همین‌راستا سرمایه گذاران می تواند در این زمینه سرمایه گذاری کرده و از تسهیلات ستاد توسعه شهرستان استفاده نمایند.

به گفته رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک در این شهرستان با داشتن بیش از پنج هزار راس دام سنگین، روزانه به میزان تقریبی ۷۵ تن شیر تولید و روانه بازار می‌شود.

شهربابک در ۲۴۰ کیلومتری کرمان واقع است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها