وعده آب خلیج فارس در کویر تحقق یافت

ابرپروژه‌ای از سال ۹۵ برای تامین آب استان‌های کویری کشور آغاز شد که عده‌ای تحقق آن را یک رویای دست نیافتنی می‌خواندند اما امروز پس از چندسال فعالیت کارشناسی با مشارکت دولت و بخش خصوصی این وعده تحقق یافت.

وعده آب خلیج فارس در کویر تحقق یافت

ابرپروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان های کویری کشور پس از سال ها تلاش مستمر دولت و بخش خصوصی در احداث آب شیرین کن، تصفیه خانه و خطوط انتقال امروز به سیرجان رسید و این پروژه در فازهای ابتدایی آب صنایع بزرگ را تامین می کند و در فازهای بعدی آب شرب مردم این استان در برنامه قرار گرفته و در صورت اجرای صحیح می‌تواند یکی از بزرگترین مشکلات فرا روی توسعه پایدار استان های کویری کشور را رفع کند.

همانگونه که بارها اعلام شده، مشکل خشکسالی سال‌ها به عنوان یکی از بزرگترین معضلات فرا روی توسعه گریبانگیر استان های کویری به شمار می رود و حتی می توان گفت که این مشکل بزرگترین مطالبه مردم، صنایع، معادن و کشاورزان در استان‌های کویری بوده، به‌گونه‌ای که رها کردن و عمیق شدن این مشکل می توانست علاوه بر توقف فعالیت تولیدی صنایع و معادن به عنوان پایه‌های توسعه اقتصادی هر منطقه، کشاورزی و حتی معیشت مردم را تهدید کند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری در نخستین سفر استانی خود به کرمان وعده ای به مردم این استان داد و از ابرپروژه ای سخن به میان آورد که می توانست بزرگترین مشکل دهه‌های گذشته استان های کویری را رفع کند و ایشان در سخنان خود اعلام کردند که ما دریای عمان و خلیج فارس را داریم و نباید استانی از بی آبی در رنج و مشقت باشد.

عده‌ای در آغاز کار آن را یک رویا می‌خواندند و دست نیافتنی. همان روزگار بیشترین شایعات بر شوری آب دریا و غیر قابل مصرف بودن آن بود که این مشکل هم با تفکری جهادی و احداث تصفیه خانه و آب شیرین کن‌های متعدد به سرعت رفع گردید.

پروژه انتقال آب از خلیج فارس مراحل اجرایی خود را به سرعت گذراند و امروز نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای اعلام کرد که انتظارها به سر رسید و نخستین پمپاژ آب خلیج فارس به سیرجان وارد شد، امروز آب‌های وصل به دریاهای بی‌انتها از فاصله بیش از ۳۰۰ کیلومتری با خط لوله به سیرجان رسیده و پس از تامین گل‌گهر در فاز بعدی مشکل آب صنایع بزرگ شهرستان رفسنجان و یزد را تامین می‌کند.

پیش‌تر استاندار کرمان نیز وعده افتتاح این طرح را در مهرماه امسال به مردم داده بود که در عملکرد این امر مدیریت واقعی را نمایش می‌دهد زیرا پس از برنامه‌ریزی و زمان بندی کارشناسی و تلاش شبانه‌روزی هر مشکلی حل شدنی و هر شعاری تحقق یافتنی است و تلاش در عمل به وعده ها و تحقق آن در ابر پروژه انتقال آب از خلیج فارس و همکاری بین بخش خصوصی و حوزه های مرتبط دستگاه های اجرایی در این طرح بسیار چشمگیر بود که در پایان نیز به ثمر نشست.

وعده آب خلیج فارس در کویر تحقق یافت

انتقال آب از خلیج فارس مشکل خشکسالی‌های کرمان را رفع می‌کند

استاندار کرمان با بیان اینکه خطوط اول تا سوم طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان به سرعت افتتاح می شود، گفت: اجرای ۲ پروژه انتقال آب دیگر نیز از دریای عمان به جنوب و مرکز این استان در برنامه قرار گرفته که می‌تواند بخشی گسترده از مشکل چندین ساله خشکسالی کرمان را رفع کند.

محمدجواد فدائی با اشاره به بازدید هفته گذشته خود از پروژه بزرگ و خوب انتقال آب از خلیج فارس به استان های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان افزود: از تمام افراد فعال برای اجرای این طرح از ابتدا تاکنون، ایده پردازان و مجریان قدردانی می شود زیرا اقدامی مناسب برای استان های خشک و کم آب کرمان، یزد و هرمزگان انجام گرفته است.

وی اظهار داشت: استان کرمان با وجود بارندگی های بسیار سال آبی جاری مناسبی داشته اما استان بیست و ششم کشور است و یزد سیستان و بلوچستان و سمنان از ما پایین‌تر بوده اند.

فدائی با اشاره به اینکه برداشت از منابع آبی در استان کرمان متکی بر چاه عمیق است گفت: ۳۵ هزار چاه در این استان وجود دارد که از این میزان ۹ هزار مورد غیرمجاز است.

وی تصریح کرد: برداشت آب از سفره های آبی استان کرمان ۶ میلیارد مترمکعب در سال ارزیابی می شود و حداکثر برداشت پنج میلیارد و برداشت قابل قبول چهار میلیارد مترمکعب است لذا ۲ میلیارد مترمکعب در این استان اضافه برداشت آب داریم.

استاندار کرمان برای رفع بخشی گسترده از مشکل کم آبی کرمان وعده ای به مردم استان داد که این وعده ضمن راستی، خیلی زود جامه عمل یافت.

وعده آب خلیج فارس در کویر تحقق یافت

وعده انتقال انتقال آب از خلیج فارس در مهرماه امسال به سیرجان محقق شد

فدائی افزود: باوجود سرمایه گذاری های انجام شده در کرمان، نمی توان برداشت از منابع آبی را کاهش داد و باید راه‌های جایگزین را برای تامین آب این استان انتخاب کرد که یکی از این راه ها اجرای طرح خط انتقال آب از خلیج فارس به کرمان بوده است.

وی با بیان اینکه این اقدام ضمن بی‌نظیری در کشور، آغاز مطلوبی برای کارهای مشابه است ادامه داد: طرح انتقال آب نشان داد این امر قابل اجرا است و آب استان های کم آب جنوب شرق ایران را می توان از دریا تامین و سرمایه گذاری ها را می توانیم با این پروژه ها حفظ و طرح های جدید سرمایه‌گذاری را نیز در استان های کویری ازجمله کرمان آغاز کنیم.

استاندار کرمان گفت: طرح انتقال آب از خلیج فارس در شرایط تحریم ابرقدرت ها و با وجود مشکلات خارجی کاری بسیار مهم بود ضمن اینکه بخشی از فناوری اجرای طرح در داخل کشور تحقق یافته که گامی بزرگ برای اجرای طرح های مشابه تلقی می‌شود.

وی عنوان کرد: این ابر پروژه به سرعت مراحل اجرایی را می گذراند و در شرایط مناسب تا ۲۴ مهرماه امسال به بهره برداری می‌رسد و ظرف یک ماه آینده کلنگ خط دوم این طرح نیز بر زمین می‌خورد.

وعده آب خلیج فارس در کویر تحقق یافت

منابع ارزی ابرپروژه انتقال آب از خلیج فارس به کرمان و یزد تامین شد

معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان ایمیدرو هم گفت: مشکل تامین منابع ارزی مورد نیاز طرح انتقال آب از خلیج فارس به میزان ۲۰ میلیون یورو در قالب تهاتر با همکاری شرکت ملی صنایع مس و گل‌گهر حل کردیم.

خداداد غریب پور با اشاره به اهتمام دولت برای اتمام پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان های هرمزگان، کرمان و یزد افزود: این طرح با تامین اعتبار، طبق برنامه زمان‌بندی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به نقش اجرای این طرح در رفع مشکلات آبی استان‌های کویری کشور اظهار داشت: منابع مورد نیاز طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان های کرمان و یزد در ایمیدرو تعریف شده و در این زمینه تاکنون اتفاقات خوبی افتاده است.

سرعت اجرای این طرح طی مدتی به علت برخی مشکلات تامین منابع ارزی کاهش یافته که با سیاست گذاری دولت این مشکل نیز رفع شد و اینک خط نخست این طرح برای بهره برداری در روز ۲۴ مهرماه امسال توسط ریاست جمهوری آماده می‌شود.

وعده آب خلیج فارس در کویر تحقق یافت

تلاش چندین ساله دولت و بخش خصوصی در انتقال آب به ثمر نشست

همچنین مدیرعامل شرکت تامین آب خلیج فارس و پیمانکار پروژه گفت: فاز نخست پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان در مهرماه امسال با تلاش چندین ساله بخش خصوصی و دولت افتتاح می شود.

علیار یاری با اشاره به ایستگاه شیرین سازی افزود: این بخش یکی از پروژه های خاص و مهم ما قلمداد می‌شود و در نوع خود در کشور، خاورمیانه و منطقه تک بوده زیرا در حجم بزرگ طراحی و بخشی از آن اجرا و عملیاتی شده و با زیرساخت های بزرگ، فرایند تولید مرحله به مرحله اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس در حجم گسترده با ۱۱ ایستگاه پمپاژ و در مسیر ۸۳۰ کیلومتری اجرا می‌شود که با این مشخصه پروژه ای در کشور وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت تامین آب خلیج فارس گفت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس یک ظرفیت بزرگ با ویژگی ها و طراحی بی‌نظیر در کشور با همت و همراهی سه سهامدار با اراده و بزرگ و متولیان امور در استان کرمان به‌سرعت در حال اجرا است.

وی بیان داشت: شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی چنین مسئولیت بزرگی را پذیرفتند و توانستند در کشور از تمامی مسیرهای دشوار و فراز و نشیب‌های کاری با سربلندی عبور کنند و با افتخار امروز با وجود نامهربانی های دنیا این طرح را به ثمر بنشانند.

یاری ادامه داد: بسیاری کشورهای دنیا با وجود برخی تعهدات به‌ علت تحریم ها و اعمال دشمنی شیطان بزرگ با ما همراهی نکردند و کارشکنی کردند و با وجود اقدامات قانونی اجناس را تحویل این پروژه ندادند اما عملیات نصب و اجرا و مهندسی این طرح توسط مهندسان داخلی اجرا شد.

وی افزود: همکاران ایرانی "خواستن توانستن است" را صرف کردند و بزرگترین دارایی ما نیروی انسانی بود که با استفاده از آن امروز پروژه را به محصولی مناسب تبدیل کردیم.

وی تاکید کرد: پروژه شیرین سازی ۲۰۰ هزار مترمکعبی را مهرماه امسال افتتاح می کنیم و خط انتقال در ظرفیت مطلوب تا منطقه گل‌گهر سیرجان آماده افتتاح شده و قطعه دوم و سوم نیز بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پیمانکار پروژه انتقال آب خلیج فارس تصریح کرد: امسال با رفع مشکلات ارزی قطعه نخست را در مهرماه امسال، قطعه دوم تا مس سرچشمه را تا پایان امسال افتتاح می کنیم و اجرای خط انتقال آب از خلیج فارس می تواند با اقدامات بعدی متولیان امور، توسعه آینده در زیرساخت کشور را در زمان کمتر فراهم کند.

وی اجرای کریدور آب و زیرساخت های شیرین سازی را بهترین هدیه برای کشور دانست و گفت: هزینه بسیاری برای زیرساخت‌ها طرح انتقال آب از خلیج فارس شده و دولت و مسئولان سه استان دارای منافع، باید برنامه ریزی برای بهره برداری از سه طرح شیرین سازی در استان‌ها داشته باشند.

وعده آب خلیج فارس در کویر تحقق یافت

آب خلیج فارس به سیرجان رسید

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی از ورود آزمایشی اولین پمپاژ آب به مخزن ٤٥ هزار لیتری گل گهر خبر داد و افزود: این کوچکترین هدیه به همشهریانم و دیار کریمان است و خدا را از این بابت شکرگزارم.

شهباز حسن پور گفت: وقتی یک دهه پیش مجوز طرح های فولادی را می گرفتم منتقدین می گفتند فولاد، آب می خواهد و شما چرا سنگ بزرگ می زنید!؟ طبیعتا حق هم با آنها بود و تنها جوابی که آن روزها دادم این بود اگر از ماه هم شود آب می آوریم و صنعت خام فروشی را اینجا تعطیل می کنیم.

وی اظهار داشت: پروژه ای که از یک کارگر ساده در مسیر خط لوله کار می کرد تا مهندسان، پیمانکاران، مدیران شرکت های سرمایه گذار و مسئولین به نحوی در تحققش نقش داشتند و باید صمیمانه از همه تشکر کنم و به همت بلند دست اندرکاران این پروژه غرورآفرین تبریک بگویم.

حسن‌پور تصریح کرد: رؤیای شهر صنعتی سیرجان به عنوان شهری که زنجیره فولاد را از کلوخه آهن تا ذوب و شمش داراست اینک با ورود آب به منطقه به واقعیت تبدیل شده و با آغاز طرح های صنعتی بالادستی فولاد در شهرک صنعتی جدید گل گهر تکمیل و نهایی خواهد شد.

برنامه و طرح‌های رفع مشکل کم‌آبی استان های کویری همچون کرمان در دولت های مختلف مطرح و راهکارهایی نیز برای آن ارائه شد که هر کدام به علت پاره‌ای از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ناتمام ماند. رویای انتقال آب دریا به این استان ها همواره در اذهان کویرنشینان رویایی محال می‌نمود و در نهایت طی دولت یازدهم و دوازدهم حرکتی آغاز شد که اکنون با به ثمر نشستن آن ابتدا آب مورد نیاز صنایع را تامین می‌کند و سپس گسترش می‌یابد و این امر در شرایط آبی فعلی استان کرمان و منطقه سیرجان دستاوردی بسیار بزرگ و تحقق وعده‌ای دست نیافتنی، تلقی می‌شود که علاوه بر گامی در جهت خودکفایی، می‌تواند چراغ تولید در معادن و صنایع استان را همچنان روشن و پرفروزتر نگه‌دارد.

وعده آب خلیج فارس در کویر تحقق یافت

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • سعید
    0

    ماشالله؛واقعاجای تحسین داره،گوربابای کشورهای غربی وتحریم؛تاوقتی مهندسین ایرانی هستندچه نیازی به اجنبی جماعت داریم؛آفرین به متخصصان ومهندسان ایران

    نظرات شما -
    • سعید2
      0

      کشورهای غربی و شرقی هر دو...

  • فضول
    0

    آفرین ایول داره با همه گندکاری امید و تدبیر یه خبر خوب شنیدیم

  • ؟
    0

    انتقال آب ، آیا انتقال آب شیرین بعد از نمک گیری آب شور دریاست ؟

  • حسن
    0

    یک راه بزرگ پیشرفت ایران تامین آب شیرین از خلیج فارس هست در کویر و حتی اگر قیمت ارزان تامین شود در کشاورزی استفاده شود و راه دیگر ایجاد کارگاه های کوچک هست که در آینده سازنده انواع کارگاه های بزرگ هستند

  • سلام
    0

    این گزارش بود یا تبلیغ شیخ حسن؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها