پای پرندگان مهاجر کم کم به کرمانشاه باز می‌شود

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه از ورود تدریجی پرندگان مهاجر به کرمانشاه خبر داد.

پای پرندگان مهاجر کم کم به کرمانشاه باز می‌شود

فرشاد فتاحی، با بیان اینکه هر سال از نیمه‌های آبان ورود پرندگان مهاجر به کرمانشاه به تدریج آغاز می‌شود، گفت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته این پرندگان از عرض‌های شمالی، اروپا و قسمت‌هایی از روسیه به سمت کشور و استان ما می‌آیند.

وی اظهار کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی که در کره زمین رخ داده و گرم شدن هوا، این پرندگان دیرتر از عرض‌های شمالی به سمت ما حرکت می‌کنند.

فتاحی تالاب هشیلان را یکی از مهمترین فرودگاه‌های پرندگان مهاجر در کرمانشاه دانست و عنوان کرد: کرمانشاه معمولا محل حضور پرندگانی از جمله غاز خاکستری، اگرت، حواصیل، سرسبز و... است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه این پرندگان گاهی تا بهمن ماه در منطقه ما می‌مانند، یادآور شد: ماندگاری پرندگان در این منطقه به دمای هوا و طول روز بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: سرشماری این پرندگان نیز مانند هر سال از اوایل دی ماه آغاز می‌شود و حدود یک ماه ادامه دارد.

فتاحی درباره تاثیر خشکسالی بر حضور پرندگان مهاجر نیز اظهار کرد: اگرچه کم آبی تالاب‌ها و سراب‌ها بر حضور پرندگان بی تاثیر نیست، زیرا باید به غذای کافی دسترسی داشته باشند و بتوانند لانه سازی کنند، اما تالاب هشیلان که محل اصلی حضور این پرندگان است خوشبختانه آب دارد و با تدابیری که اندیشیده شده خشک نشده است.

وی از تشدید حفاظت این پرندگان در مناطق تحت مدیریت محیط زیست هم خبر داد و عنوان کرد: هرگونه شکار پرندگان مهاجر مممنوع است و نباید صورت بگیرد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه به دلیل حضور این پرندگان از کشورهای دیگر احتمال آلودگی آنها به آنفلوآنزای پرندگان بعید نیست، خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنیم چنانچه افراد لاشه پرندگان را دیدند از دست زدن به آن خودداری کنند و جلوی تماس این پرندگان با طیور بومی نیز گرفته شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها