قیمت نجومی انسولین در بازار سیاه کرمانشاه/ ثبت‌ نام 5 هزار نفر برای دریافت انسولین قلمی

5 هزار بیمار دیابتی در کرمانشاه در سامانه مدیریت بیماری‌ های نادر برای دریافت انسولین قلمی ثبت‌ نام کرده‌اند.

قیمت نجومی انسولین در بازار سیاه کرمانشاه/ ثبت‌ نام 5 هزار نفر برای دریافت انسولین قلمی

دیابت از بیماری‌های نسبتاً شایع در جهان است. این بیماری به دو نوع یک و دو تقسیم می‌شود که در دیابت نوع یک، بیمار وابسته به انسولین است و حکم اکسیژن را برای این گروه از بیماران دارد اما در یکی دو سال گذشته هرزگاهی مشکلاتی در زمینه کمبود انسولین قلمی برای بیماران دیابتی ایجاد شده است.

دلایل مختلفی برای کمبود این نوع از انسولین مطرح می‌شود که در نهایت برخی از بیماران برای تأمین انسولین مورد نیاز خود مجبور به روی آوردن به بازار سیاه و قیمت‌های نجومی می‌شوند و برخی نیز چاره‌ای جز استفاده انسولین تاریخ مصرف گذشته ندارند و بعضی دیگر نیز سهمیه روزانه انسولین خود را کاهش می‌دهند تا چند روز بیشتر انسولین داشته باشند.

در نهایت بنابر تصمیم مسئولان مقرر شد بیماران دیابتی در طرح سرشماری و ثبت بیماران دیابتی در سامانه "مدیریت بیماری‌های نادر" با هدف دسترسی به آمار بروز بیماران دیابتی دریافت کننده انسولین قلمی به منظور برآورد دارو و خدمات مورد نیاز این بیماران شرکت کنند که این کار از 18 اردیبهشت 1400 آغاز شده است.

در این طرح اطلاعات تمام بیماران مصرف کننده انسولین قلمی ثبت و حواله انسولین بدون درج داروخانه صادر می‌شود و در نتیجه بیمار هر ماه با در دست داشتن نسخه دارویی و مراجعه به داروخانه محدوده سکونت می‌تواند نسبت به دریافت سهمیه انسولین خود اقدام کند.

در کرمانشاه نیز مقرر شد بیمارانی که از انسولین قلمی استفاده می‌کنند به 6 مرکز دیابت جهت ثبت و اختصاص سهمیه انسولین مراجعه کنند و درصورتی که این بیماران نتوانند به صورت حضوری مراجعه کنند می‌توانند در ساعت اداری با شماره تلفن مستقیم مرکز دیابت تماس بگیرند.

هم اکنون در مناطق شهری استان کرمانشاه 10 درصد و در مناطق روستایی پنج درصد از هم استانی‌ها مبتلا به دیابت هستند و قرار است به زودی ثبت‌نام در سامانه دریافت انسولین توسط مرکز بهداشت در روستا‌ها و مناطق دور افتاده هم انجام شود.

اکنون 6 مرکز تخصصی از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه برای ثبت نام در نظر گرفته شده است که شامل کلینیک دیابت بیمارستان طالقانی کرمانشاه، بیمارستان امام حسین(ع)، درمانگاه ثامن الائمه مسکن، بیمارستان شهدا هرسین، درمانگاه مدلل اسلام آباد غرب، درمانگاه حضرت رسول اکرم (ص) جوانرود مراجعه کنند یا با شماره‌های 38362014 و 38387027 تماس بگیرید.

شهلا میرزایی، مسئول اجرایی برنامه دیابت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: برنامه ثبت قلم انسولین بیماران دیابتی در سامانه‌ «بیماری‌های نادر» از 18 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا 20 تیرماه ادامه دارد و تاکنون 5 هزار بیمار دیابتی در سطح استان ثبت سامانه شدند.

وی عنوان کرد: تعداد 6 مرکز بهداشتی درمانی برای ثبت‌نام در مرکز استان فعال است و بیماران دیابتی که قلم انسولین مصرف می‌کنند در شهر کرمانشاه برای ثبت‌نام می‌توانند به مرکز دیابت طالقانی (جنب بیمارستان طالقانی)، مرکز دیابت امام حسین(ع) (درمانگاه بیمارستان امام حسین(ع))، درمانگاه ثامن‌الائمه مسکن، درمانگاه دولت آباد، درمانگاه رشیدی و درمانگاه حاج منصوری مراجعه کنند.

میرزایی گفت: بیماران دیابتی که قلم انسولین مصرف می‌کنند با توجه به کمبودهای که کم‌بیش در سطح کشور به وجود می‌آید، برای اینکه مشکلی در دریافت سهمیه قلم انسولین نداشته باشند باید حتما در سامانه ثبت شوند.

وی افزود: بیمارانی که دارای بیمه سلامت هستند همگی در سامانه ثبت‌نام شده‌اند فقط با مراجعه به سامانه بیماری‌های نادر از ثبت‌نام خود اطمینان حاصل کنند.

میرزایی عنوان کرد: اگر میزان و نوع قلم انسولین بیمار دیابتی تا تاریخ 20 تیر ثبت نشود باید سهمیه را به صورت آزاد دریافت کند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها