معاون پیشگیری دادگستری:

آموزش پیش از ازدواج راهکار موثری برای کاهش آمار طلاق در کرمانشاه است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه گفت: متأسفانه آمار طلاق در سه ‌ماه سپری شده از سال جاری نسبت‌ به مدت مشابه سال گذشته یک تفاوت جدی و افزایش پیدا کرده ‌است.

آموزش پیش از ازدواج راهکار موثری برای کاهش آمار طلاق در کرمانشاه است

حمید بهرام‌زاده افزود: آموزش مهارت های زندگی مشترک به زوجین می تواند از بسیاری اختلافات کم اهمیت بین همسران جلوگیری کند و تحمل، گذشت و سازش طرفین را به صورت محسوسی بالا ببرد.

به گفته او این آموزش هم اکنون با پیگیری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان انجام می شود که لازم است، تداوم و گسترش یابد.

او گفت: معاونت پیشگیری دادگستری همچنین با همکاری سازمان بهزیستی برای زوج‌هایی که تصمیم به طلاق دارند، سامانه «تصمیم» را راه‌اندازی کرده که زوجین متقاضی طلاق ابتدا باید در این سامانه ثبت‌نام و در ۶ جلسه مشاوره در یکی از ۲۵ مرکز مشاوره در شهرستان کرمانشاه یا ۱۴ مرکز شهرستان‌ها در طول ۴۵ روز شرکت کنند و اگر همچنان بر تصمیم طلاق پافشاری کنند، در ادامه به دادگستری معرفی خواهند شد.

او اظهار کرد: بنابر اعلام اداره‌کل بهزیستی، برگزاری جلسات مشاوره حدود ۱۶ درصد در کاهش متقاضیان طلاق مؤثر بوده ‌است و زوجین با یکدیگر سازش کرده و از جدا شدن منصرف شده‌اند.

بهرام‌زاده درعین‌حال تاکید کرد که برای آموزش رفتار و مهارت های زناشویی دستگاه‌های فرهنگی از جمله وزارت آموزش ‌و پرورش با در نظر گرفتن ملاحظات سنی، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و رسانه‌ها نقش مهمی برعهده دارند؛ همچنین خانواده ها و بزرگان و منتفذان نزدیک به زوجین نیز نقش مهمی در ایجاد آرامش و سازش بین زوج های جوان دارند.

ارائه ۳۰هزار مشاوره تلفنی در سال گذشته

طبق آمار معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، این استان ۸۷ مرکز مشاوره مجاز دارد که ۲۵ مرکز آن فقط در زمینه طلاق مشاوره می دهند.

مسعود پایدار، از ارایه ۳۰ هزار مشاوره تلفنی در سال گذشته خبر داد و افزود:۵۰ درصد مشاوره ها خانوادگی است.

او با بیان اینکه از نظر طلاق عاطفی جزو چهار استان اول کشور هستیم، گفت: متاسفانه اوضاع کرمانشاه در زمینه شاخص دوام زندگی به خصوص در سال اول زندگی خوب نیست.

بی شک مشکلات بزرگ و متعدد اقتصادی و اجتماعی در سست کردن پایه های زندگی مشترک نقش زیادی دارند اما به نظر می رسد دلایل مهمتر را باید در بخش فرهنگی جستجو کرد بویژه اینکه خانواده ها و مسئولان به عوامل و معیارهای فرهنگی در مراحل مختلف ازدواج کم توجهی می کنند.

نداشتن آموزش مهارت های زندگی، دخالت اطرافیان، پایین بودن آستانه تحمل و کمبود مهارت های سازگاری، نداشتن آشنایی با جنس مقابل، ضرب و شتم و خشونت به دلیل نداشتن مهارت گفتگو و مهارت اختلالات عاطفی' از مهمترین مواردی است که به عنوان دلایل طلاق ذکر شده است.

بر این اساس به نظر می رسد برای جلوگیری از سیر نزولی آمار ازدواج و از هم پاشیدن کانون زندگی‌های نوپا، در کنار ضرورت توجه به موضوع اشتغال، مسکن و ساماندهی آسیب های اجتماعی باید آموزش های رفتاری کاربردی و موثر و شیوه های کنترل و مدیریت خشم در استان جدی گرفته شود.

این آموزش ها هم به جای روزهای آخر زندگی مشترک باید پیش از ازدواج که حتی در دوران کودکی، نوجوانی و دانشگاه در قالب های جذاب، موثر و کاربردی ارائه شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها