لزوم بررسی جدی دلایل افزایش تصادفات مرگبار در مسیر کرمانشاه به روانسر

مسیر کرمانشاه به روانسر یکی از محورهای حادثه خیز استان بوده اما در یک ماه اخیر علاوه بر تصادفات شاهد بالا رفتن تعداد کشته‌ های این نوع حوادث نیز هستیم که می‌طلبد مسوولان امر به صورت جدی این موضوع را آسیب‌شناسی کنند.

لزوم بررسی جدی دلایل افزایش تصادفات مرگبار در مسیر کرمانشاه به روانسر

خرداد و اوایل تیرماه امسال شاهد سه حادثه تلخ تصادف در مسیر کرمانشاه به روانسر بودیم که متاسفانه ۶ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۵ نفر نیز مصدوم شدند.

براساس اعلام پلیس راه استان کرمانشاه در سه ماه سپری شده از سال جاری، ۷۵۴ فقره سانحه رانندگی در کرمانشاه متشکل از ۵۶ فقره تصادف فوتی و ۷۰۳ فقره تصادف جرحی رخ داده که در نتیجه آن ۵۴ نفر جان خود را از دست داده و یک هزار و ۷۸ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

براساس اعلام مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه سال گذشته ۹ هزار نفر در بخش تصادفات به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه کرده‌اند.

از کرمانشاه به سمت روانسر که در شمال غربی استان قرار دارد و دروازه منطقه اورامانات محسوب می‌شود ۶۳ کیلومتر فاصله است اگر چه تا شهر روانسر مسیر هموار و صاف است اما تعداد تصادفات این مسیر بالاست و متاسفانه هر چند مدت یکبار شاهد تصادفات مرگباری در این راه ارتباطی هستیم.

بیشتر تصادفات در این مسیر به صورت رودرو یا به اصطلاح شاخ به شاخ اتفاق می‌افتد که در این حوادث بدلیل شدت برخورد خودروها شاهد تلفات انسانی زیادی هستیم.

در همین مسیر در یک ماه اخیر ۲ دستگاه آمبولانس مربوط به مراکز درمانی و اورژانس استان نیز دچار سانحه شده‌اند و باید این موضوع آسیب شناسی شود که آیا هندسه جاده مشکل دارد و یا علت همه حوادث به خطای رانندگان و سرعت بالای آنها بر می‌گردد.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه در این ارتباط گفت: سبقت و سرعت غیرمجاز علت اصلی بیشتر سوانح منجر به فوت در راه‌های ارتباطی استان تشکیل می‌دهد.

سرهنگ محمد حیدری می‌گوید بارها نسبت به این موضوع و خطرات آن به رانندگان وسایل نقلیه هشدار داده شده است.

براساس این گفته رییس پلیس راه کرمانشاه باید بازنگری جدی در آموزش های رانندگی انجام شود و آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی نیز با نظارت بیشتر و جدی تر مسوولان امر اقدام به صدور گواهینامه رانندگی کنند.

تاکید دیگر رییس پلیس راه بر رانندگی با سرعت مطمئنه و توجه به سرعت مندرج بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی در طول مسیر است که متاسفانه برخی رانندگان آن را رعایت نمی‌کنند و کنترل خودرو از دست آنها خارج و این امر منجر به حوادث تلخ و ناگواری می‌شود.

دیگر تاکید جدی سرهنگ حیدری توجه به قوانین و مقررات است که خطاب به رانندگان گفت از انجام رفتارهای خطرناک مانند سرقت و سبقت های غیرمجاز خودداری و نسبت به توجه کافی داشتن به جلو حین رانندگی اهتمام لازم را داشته باشند.

در گزارش دلایل سه فقره تصادف در مسیر کرمانشاه به روانسر هم سرعت و سبقت غیرمجاز عامل اصلی این سوانح اعلام شد اما این موضوع نیاز به بررسی کارشناسی بیشتری دارد و باید مشخص شود که وضعیت جاده ها در وقوع این حوادث چند درصد تاثیرگذار است و آیا جاده‌ها از استاندارد کافی برخوردار است.

متاسفانه با وجود عریض بودن جاده کرمانشاه به روانسر در برخی از قطعات آن موج‌های زیادی وجود دارد که بر تعادل خودروها به خصوص در سرعت بالا اثر گذار است و می‌تواند خودرو را منحرف و واژگون کند.

در برخی از قطعات نیز سطح جاده با هم همخوانی ندارد و در شانه های آن در طرفین نیاز است که به یک سطح برسند تا خودروها با ایمنی و امنیت بیشتری تردد کنند.

همچنین این مسیر نیاز به آسفالت مجدد و بهسازی و نوسازی و خط کشی دارد و باید از همه ظرفیت ها برای کاهش تعداد تصادفات و کشته شدگان استفاده کرد و می‌طلبد همه دستگاه‌های مرتبط به صورت جدی وارد میدان شوند و از امنیت سفر مردم حفاظت نمایند.

براساس اخبار منتشر شده بیشتر تصادفات منجر به مرگ نیز مربوط به خودرو پراید است که در نزدیکترین حادثه هفته گذشته یک زوج میانسال در محور کرمانشاه به روانسر جان خود را از دست دادند و ۶ تن دیگر نیز به شدت مصدوم شدند.

در تصادفات باید موضوع را چند جانبه دید اگر چه به اعتقاد کارشناسان، راننده به عنوان کاربر هوشمند بیش از ۷۰ درصد در وقوع تصادفات نقش دارد اما نباید از استاندارد و سطح ایمنی خودروها، استاندارد بودن جاده و مسلط بودن سایر کاربران در حال تردد در سطح جاده‌ها به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بی توجه بود.

موضوع تصادفات و جان باختن هموطنان و به تبع اثرات منفی روحی و روانی آن در جامعه در کنار خسارت مادی فراوانی که به کشور وارد می‌شود، می‌طلبد که دستگاه ذیربط به صورت جدی و ویژه بر روی این موضوع متمرکز شوند و نسبت به کاهش تعداد تصادفات و تلفات ناشی از آن تلاش کنند.

در جلسات کمیسیون ایمنی راه های استان کرمانشاه باید موضوع تصادفات به صورت مستمر مورد بررسی جدی قرار گیرد و برای این معضل چاره‌ای اندیشیده شود تا حداقل از تعداد فوتی های ناشی از سوانح جاده ای کاسته شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت بیش از هشت هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها