عدم نظارت بر خرده‌ فروشان، مشکلات معیشتی کرمانشاهی‌ها را پررنگ‌تر کرده است

رتبه نخست تورم و گرانی در استان کرمانشاه با خالی شدن سفره‌های مردم کرمانشاه روز به روز خود را بیشتر نشان می‌دهد.

عدم نظارت بر خرده‌ فروشان، مشکلات معیشتی کرمانشاهی‌ها را پررنگ‌تر کرده است

براساس گزارش مرکز آمار از نرخ تورم 12 ماهه منتهی به فروردین 1400، کرمانشاه در صدر جدول تورم قرار گرفت و در حالی که این نرخ برای خانوارهای کشور به عدد 38/9 درصد رسید برای استان کرمانشاه 42/9 درصد گزارش شد.

رتبه نخست نرخ تورم و گرانی افسار گسیخته در استان کرمانشاه بدون اعلام آمار نیز برای مردم به ویژه اقشار ضعیف استان کاملاً محسوس است به طوری که سفره‌های بیشتر مردم هر روز از روز قبل بی‌رونق‌تر می‌شود.

از نظر بسیاری از کارشناسان عدم نظارت بر خرده‌فروشان یکی از عوامل اساسی افزایش قیمت‌ها، تورم و گرانی در استان است که با وجود اینکه مسئولان نظارتی تأکید بر نظارت مستمر دارند اما برای مردم چندان محسوس نیست.

این افزایش نرخ تورم در حالی است که محسن دارابی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت‌وگویی افزایش نرخ تورم استان در پایان سال گذشته و ابتدای امسال را نتیجه قیمت‌گذاری اجباری در برخی سبدهای کالایی می‌داند.

وی گفت: نمی‌شود نرخ تورم استان طی 15 ماهی که کمتر از میانگین کشور بودیم را ندید و سایر ماه‌ها را مبنای قضاوت قرار داد.

دارابی افزود: بدیهی است که تورم در استان کرمانشاه متأثر از تورم کشوری است؛ در سطح کشور هم به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمنان، افزایش ، رشد نقدینگی و شیوع ویروس کرونا وضعیت قیمت‌ها دچار افت‌ و خیز شد.

وی افزود: استان کرمانشاه در فصل بهار سال 1397 رتبه اول تورم کشور را داشت اما با تلاش‌های مجموعه مدیریتی استان به ‌ویژه استاندار کرمانشاه، موفق به کنترل نرخ تورم استان شدیم به ‌طوری‌که در خرداد 1398 رتبه تورمی استان به هفدهم کشور ارتقا پیدا کرد.

دارابی گفت: از بهار 97 تا شهریور 99 رتبه تورمی استان کرمانشاه بین نهم تا بیست و هفتم کشور بوده و طی این مدت در همین محدوده در نوسان بوده‌ است.

وی عنوان کرد: نکته‌ اساسی و مهم در این مدت این بوده که طی این 15 ماه رتبه تورمی استان پایین‌تر از نرخ میانگین تورم کشور قرار داشته به ‌طوری‌که در شهریور 99 نرخ تورم استان 25.2 درصد بود درحالی‌که نرخ تورم میانگین کشوری 26 درصد بوده ‌است.

به گفته‌ او در نیمه دوم سال گذشته به دلیل اتفاقاتی از جمله افزایش فشارهای تحریمی، وقوع پیک سوم کرونا و فشار به کسب‌ و کارها، نرخ تورم در کشور و به ‌ویژه استان کرمانشاه افزایش یافت.

وی افزود: در نتیجه این اتفاقات از مهر سال گذشته جایگاهی که طی 15 ماه موفق به کسب آن شده بودیم، به تدریج از دست دادیم به ‌طوری‌که در اسفند سال گذشته و فروردین و اردیبهشت امسال به رتبه اول تورم کشور رسیدیم.

دارابی گفت: با این حال اگر هم اکنون هم بررسی شود، قدر مطلق قیمت‌های استان از قدر مطلق قیمت‌های سایر استان‌ها کمتر است اما به دلایلی که اشاره شد به‌ویژه قیمت‌گذاری جدید در برخی سبدهای کالایی، تورم استان کرمانشاه بالاتر است.

وی افزود: سبدهایی که نرخ تورم آن‌ها نسبت ‌به نرخ تورم میانگین کشور بالاتر است، شناسایی و مشخص کرده‌ایم و هر کدام از این سبدها را از اتحادیه‌های آن‌ها پیگیری کرده‌ایم و با اتاق اصناف در حال بررسی و رایزنی هستیم؛ کار بازرسی‌ها را بیشتر و قوی‌تر کرده‌ایم و در جلسات ستاد تنظیم بازار، رئیس اتحادیه مربوطه را دعوت می‌کنیم و مسائل و مشکلات آن‌ها را به بحث و بررسی می‌گذاریم تا با تعامل و نظارت جدی‌تر بر صنوف زیرمجموعه، اقدام به کنترل قیمت‌ها کمک کنند.

استان کرمانشاه از رتبه یک تورم خارج شد

باباخانی، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: گزارش مرکز آمار از نرخ تورم 12 ماهه منتهی به اردیبهشت 1400 حاکی‌ است که نرخ تورم استان کرمانشاه با بهبود یک رتبه‌ای در جایگاه دوم کشور قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: نرخ تورم استان کرمانشاه در اسفند 99 و فروردین 1400 در جایگاه اول کشور قرار داشت که با تاکید استاندار محترم بلافاصله آسیب شناسی دلایل افزایش نرخ تورم و موضوع کاهش آن در دستور کار ستاد تنظیم بازار استان قرار گرفت و جلسات ویژه‌ای بصورت منظم و هفتگی برای کاهش نرخ تورم با پیگیری و‌ تشدید نظارت‌ها برگزار شد.

باباخانی افزود: در تحلیل و آسیب شناسی دلایل افزایش نرخ تورم مشخص شد که 10 اتحادیه صنفی تورمی بالاتر از میانگین کشوری دارند و بر این اساس نظارت بیشتر بر این اتحادیه ها در اولویت فعالیت‌های ستاد تنظیم بازار استان قرار گرفته است.

وی افزود: افزایش نظارت بر بازار تا بهبود جایگاه استان و قرار گرفتن در رتبه‌های بهتر از میانگین کشور ادامه خواهد داشت.

نرخ بالای تورم قابل قبول نیست

کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است می‌توان با برنامه‌ریزی درست نرخ تورم کرمانشاه را در مدت مشخصی تعدیل کرد و گفت: این نرخ بالای تورم برای مردم قابل قبول نیست زیرا توقع ندارند قیمت کالاها در کرمانشاه با این ابعاد اقتصادی، نسبت به سایر استان‌ها بیشتر باشد.

وی گفت: از سوی دیگر تجمیع نرخ تورم با نرخ بیکاری که بیانگر شاخص فلاکت است، بعد منفی در اذهان عمومی ایجاد می‌کند.

کاشفی از بررسی دقیق و علمی دلایل بالا بودن تورم کرمانشاه توسط کارشناسان اتاق بازرگانی استان یاد کرد و با اشاره به چند دلیل عمده که برای این امر مشخص شده است افزود: با توجه به دلایلی که پیدا کردیم می‌توان با برنامه‌ریزی درست و با تدوین فرمول مشخص، نرخ تورم کرمانشاه را کاهش داد.

کاشفی مسائل فرهنگی را یکی از مهمترین دلایل بالا بودن نرخ تورم کرمانشاه دانست و عنوان کرد: متأسفانه در استان ما به دلیل مسائلی از جمله ساعت کار محدود، متخصص نبودن نیروی کار و غیره هزینه تولید و خدمات گران است و بر نرخ تورم تأثیر مستقیم دارد.

وی عدم نظارت مناسب بر سیستم خرده‌فروشی را از دیگر دلایل بالا بودن نرخ تورم استان اعلام کرد و گفت: طی چند سال گذشته بازرسی اصناف به دلیل مسائل مالی تضعیف شده و بر نظارت‌ها اثر گذاشته است.

رئیس اتاق کرمانشاه اظهار کرد: به علاوه، جای بازارها و میادین تحت نظارت شهرداری و سایر دستگاه‌ها که در بسیاری از شهرهای دیگر کشور برای استفاده اقشار با سطح اقتصادی پایین وجود دارد نیز در کرمانشاه خالی است و بر بالا بودن نرخ تورم اثرگذار است.

کاشفی خاطرنشان کرد: در کرمانشاه روزبازارها برای عرضه کالاها از تولید به مصرف نیز جا نیفتاده است.

وی از سهم حوزه لجستیک بر نرخ تورم بالا در کرمانشاه هم یاد کرد و گفت: راه‌اندازی حمل و نقل ریلی می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید و خدمات کمک کند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها