مدارس کم جمعیت چهارمحال و بختیاری از اول مهرماه بازگشایی می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۵۰ مدرسه با جمعیت زیر ۱۰ نفر در استان دایر است، گفت: مدارس با جمعیت کم از اول مهرماه در استان بازگشایی می‌شود.

مدارس کم جمعیت چهارمحال و بختیاری از اول مهرماه بازگشایی می‌شوند

فرحناز قائدامینی روز شنبه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید در جمع خبرنگاران افزود: فعالیت آموزشی و تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید از اول مهرماه در مدارس زیر ۱۰۰ نفر به‌ صورت حضوری و در مدارس پر جمعیت به‌ صورت تدریجی و با تصمیم شورای مدرسه به‌ صورت حضوری و با تقسیم‌بندی دانش‌آموزان و با رعایت پروتکل‌های اعلامی بازگشایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی مدارس و آموزش مجازی، آسیب‌های بسیاری را به دانش‌آموزان به دلیل حضور نیافتن در جمع همسالان، کم شدن روابط اجتماعی و خانه نشینی رسانده است، افزود: بازگشایی مدارس به‌ صورت حضوری به اقتضای شرایط مدارس و به مرور انجام می‌شود.

قائدامینی با اشاره به اینکه شبکه شاد به عنوان یک شبکه آموزشی در زمان کرونا و غیرحضوری بودن مدارس فعال شد و در زمان پساکرونا نیز یک شبکه کمک آموزشی است، گفت:هم‌اکنون ۷۵ درصد دانش‌آموزان استان به این شبکه دسترسی ۱۰۰ درصدی دارند.

به گفته وی، ۲۰۰ مدرسه استان به دلیل کمبود زیرساخت‌ها و تجهیزات با مشکل اینترنت مواجه هستند که بیشتر این مدارس در مناطق سخت‌گذر و محروم قرار دارند.

وی گفت: در سال تحصیلی گذشته به منظور تامین وسایل کمک آموزشی و تجهیزات الکترونیک برای دانش‌آموزان نیازمند و یا دانش‌آموزانی که دسترسی به اینترنت نداشتند، ۱۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال وسایل کمک آموزشی مانند تلویزیون، تبلت، تلفن همراه، درسنامه و لپ تاب تهیه شد که بیشترین این وسایل در مناطق محروم توزیع شده است.

بیش از ۸۲ درصد فرهنگیان از هفتم مردادماه تاکنون واکسینه شدند

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز واکسیناسیون فرهنگیان از هفتم مردادماه امسال گفت: در این مدت ۸۲ درصد فرهنگیان واکسینه شدند.

به گفته وی، تعدادی از فرهنگیان استان نیز در زمان برگزاری انتخابات به‌ واسطه حضور در انتخابات، شرایط سنی، دارا بودن بیماری خاص، حضور در مدارس خاص پیش از آغاز واکسیناسیون فرهنگیان واکیسنه شده بودند.

قائدامینی با تاکید بر اینکه شرط حضور معلم در کلاس درس تزریق واکسن است، اظهار داشت: به منظور پوشش ۱۰۰درصدی واکسیناسیون فرهنگیان، مدیران مدارس پیگیر وضعیت واکسیناسیون فرهنگیان هستند که آن دسته افرادی که واکسینه نشد، برای تزریق واکسن به مرکز معرفی شوند.

وی اظهار داشت: براساس آخرین موارد اعلامی از وزارت آموزش پرورش و بهداشت، واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز به‌زودی آغاز خواهد شد و در صورت تهیه واکسن برای گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال واکسیناسیون این گروه سنی نیز انجام خواهد شد.

به گفته وی، برای انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال به ۹۰ هزار دُز واکسن و برای واکسینه شدن دانش‌آموزان ۶ تا ۱۸ سال به ۲۰۰ هزار دُز واکسن نیاز است.

پروتکل صفر۶ در مدارس اجرایی خواهد شد

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه قبل اتمام واکسیناسیون دانش‌آموزان برای بازگشایی باید در مدارس پروتکل صفر ۶ رعایت و اجرایی شود، گفت: برای حضور دانش‌آموزان در مدارس بر اساس این پروتکل باید به ازای هر ۲ متر و ۲۵ سانت یک دانش‌‍آموز حضور داشته باشد و یا صندلی هر دانش‌آموز با فاصله ۱.۵ متر از هر چهار طرف با دانش‌آموزان دیگر فاصله داشته باشد.

به گفته وی، دانش‌آموزان بر اساس فضای فیزیکی مدرسه و کلاس درس در مدارس حضور پیدا خواهند کرد و برای جلوگیری از تجمع زنگ‌های تفریح هر کلاس درس با فاصله زده می‌شود و ساعت کلاس‌ها نیز متفاوت است.

وی اظهار داشت: در پایه اول تا سوم ابتدایی حداکثر زمان کلاسهای درس ۴۵ دقیقه و برای مابقی پایه‌های تحصیلی حداکثر زمان حضور در کلاس درس ۶۰ دقیقه پیش‌بینی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد:در زمان بازگشایی مدارس هر مدرسه با انعطاف و اقتضایی وضعیت مدرسه در سال تحصیلی جدید بازگشایی می‌شود.

قائدامینی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی گذشته در زمان برگزاری آزمون‌های تیزهوشان، کنکور و امتحانات نهایی، گزارشی از ابتلای دانش‌آموزان به ویروس کرونا گزارش نشد، گفت: براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیشترین موارد ابتلا به این ویروس در تجمعات غیررسمی، دورهمی خانوادگی و مراسمات عزا و عروسی است.

وی افزود: در سال تحصیلی جدید پنجشنبه‌ها نیز فعالیت آموزشی مدارس برقرار است و مدارس باز است تا در مدارس با جمیعت بالای ۲۰۰ نفر دانش‌آموز ، آموزش براساس نظر شورای مدرسه برگزار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه‌های ورودی به مدارس ابتدای و متوسطه بر اساس کدپستی انجام شده و دانش‌آموزان در نزدیکترین مدرسه محل زندگی خود ثبت‌نام شدند که این امر باعث شده که تقاضا برای استفاده از سرویس مدرسه نسبت به سالهای گذشته کمتر شده است.

قائدامینی افزود: در سال تحصیلی گذشته کمتر از یک درصد دانش‌آموزان ترک تحصیل کردند،که این دانش آموزان از مناطق محروم و عشایری هستند.

آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جدید با کمبود یک‌هزار و ۸۹۰ معلم مواجه است

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: در سال تحصیلی جدید، اداره کل آموزش و پرورش استان با کمبود یک‌هزار و ۸۹۰ فرهنگی مواجه است که این امر با استفاده از ظرفیت معلمان حق‌التدریس، دانشگاه فرهنگیان، استفاده از ظرفیت همکاران به صورت پاره وقت و افزایش ساعت فعالیت برخی معلمان تا ۳۰ ساعت جبران شده است.

وی اظهار داشت:۶۲۰ نفر از فرهنگیان استان نیز در تابستان امسال در راستای خدمت جهادی برای افزایش کیفیت آموزشی در مدارس در مناطق محروم حضور یافتند و به دانش‌آموزان که در یادگیری مشکل داشتند و یا دسترسی به امکانات آموزشی نداشتند آموزش دادند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۲۱۳هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها