به یادماندنی‌ترین سوپرکلاسیکوهای تاریخ

در طول تاریخ دو تیم ریورپلاته و بوکاجونیورز بازی‌های به یادماندنی را به نمایش گذاشتند

به یادماندنی‌ترین سوپرکلاسیکوهای تاریخ

امشب (شنبه) همه نگاه‌ها به ورزشگاه بومبونرا است. قرار است جنگ جهانی سوم در این استادیوم برگزار شود. دو تیم بوکاجونیورز و ریورپلاته در دیدار رفت فینال کوپا لیبرتادورس به مصاف هم می‌روند. دو رقیب قدیمی آرژانتینی در حالی برابر هم قرار می‌گیرند که تاکنون در دیدار نهایی این رقابت‌ها با هم بازی نکرده بودند. در طول تاریخ سوپرکلاسیکوهای جذابی برگزار شده است که در ادامه‌ به بهترین‌های آن‌ها اشاره می‌شود.

بوکا ۱ (۵) ــ ریور ۲ (۴) ۱۷ ژوئن ۲۰۰۴ کوپا لیبرتادورس. خالی شدن مونومنتال و خوشحالی بعد از گل توس

بوکا و ریور در نیمه نهایی سال ۲۰۰۴ به مصاف هم رفتند. در دیدار رفت بوکا در بومبونرا با تک گل اسکیاوی پیروز شد. با این نتیجه‌ هر دو تیم شانس صعود به فینال کوپا لیبرتادورس را داشتند. این دیدار بدون تماشاگر تیم مهمان در ورزشگاه ریورپلاته برگزار شد. میوناریو توانست در شروع نیمه دوم دروازه‌ بوکا را باز کند. ضربه لوچو گونسالس میزبان را یک بر صفر پیش انداخت و بازی در مجموع یک بر یک مساوی شد. دقایقی قبل از این گل فابین وارگاس از بازی اخراج شده بود. ریور به گل دوم نزدیک شده بود. در ادامه‌ روبنس سامبوئسا به خاطر توهین به کمک داور از بازی اخراج شد. در شرایطی که همه چیز خوب پیش نمی‌رفت ریکاردو روخاس به دلیل آسیب‌دیدگی مجبور شد زمین بازی را ترک کند. ریور تمام تعویض‌هایش را انجام داده بود و مجبور شد ۹ نفره به بازی ادامه‌ دهد.

به یادماندنی‌ترین سوپرکلاسیکوهای تاریخ

در دقیقه ۸۹ کارلوس توس گل مساوی را به ثمر رساند و او خوشحالی همیشگی‌اش را نشان داد. با این حال اکتور بالداسی، داور بازی تصور کرد مهاجم حریف می‌خواهد تماشاگران را تهییج کند. او توس را نیز اخراج کرد. در این شرایط دو تیم ۹ نفره شدند و به نظر می‌رسید بازی با تساوی به پایان برسد.

ریور آخرین فرصت را برای گلزنی داشت. این تیم یک ضربه آزاد در فاصله ۳۵ متری به دست آورد. فرناندو کاوناگی با گل دراماتیک خود در حضور ۶۶ هزار تماشاگر توانست بازی را در دقیقه ۹۴ به تساوی برساند. با این نتیجه‌ دو تیم در مجموع برابر شدند.

برنده نیمه نهایی باید در ضربات پنالتی‌ مشخص می‌شد. هر دو تیم چهار پنالتی‌ اول خود را به گل تبدیل کردند اما مکسی لوپس پنجمین پنالتی‌ ریور پلاته را از دست داد. همه چیز به خاویر ویارئال بستگی داشت. بازیکن ۲۵ ساله بوکا می‌توانست تیمش را در ورزشگاه مونومنتال راهی فینال کوپا کند. او این فرصت را از دست نداد و باعث شد تیمش در پنج سال اخیر برای چهارمین بار راهی دیدار نهایی شود. از طرفی ریور در مقابل منفورترین حریف خود از صعود باز ماند و حذف شد.

ریور ۱ ــ بوکا ۲ (۲۵ اکتبر ۱۹۹۷، لیگ). خداحافظی مارادونا و ظهور ریکلمه

مونومنتال شاهد یک اتفاق تاریخی در ۲۵ اکتبر سال ۱۹۹۷ بود. ریور پر انگیزه برابر بوکای زخم خورده قرار گرفت. به همین خاطر نیمه اول با پیروزی یک بر صفر میزبان به پایان رسید.

در نیمه دوم خوان رومن ریکلمه به میدان رفت. شماره "هشت" پشت پیراهن او دیده می‌شد. او جایگزین شماره "۱۰" افسانه ای بوکا (دیگو آرماندو مارادونا) شد.

به یادماندنی‌ترین سوپرکلاسیکوهای تاریخ

بوکا با گل‌های مارسلو تورسانی و مارتین پالرمو به بازی برگشت. مارادونا پس از این بازی به صورت رسمی اعلام کرد از جهان فوتبال خداحافظی کرد. ستاره آرژانتینی ۳۶ سال داشت. بازیکنی که افراد زیادی معتقد هستند بهترین فوتبالیست تاریخ است، دیگر هرگز به میدان نرفت.

بوکا ۳ ــ ریور صفر (۱۰ آوریل ۱۹۸۱) فییول و نخستین سوپرکلاسیکوی مارادونا

نخستین سوپرکلاسیکوی مارادونا با پیراهن بوکا به یک جشنواره گل تبدیل شد. ستاره آرژانتینی در حالی گل سوم تیمش را به ثمر رساند که توانست به اوبالدو فییول، یکی از بهترین دروازه‌بانان فوتبال تاریخ آرژانتین لایی بزند.

به یادماندنی‌ترین سوپرکلاسیکوهای تاریخ

ریور ۳ ــ بوکا یک (هشتم اکتبر ۲۰۰۶ ، لیگ ) نمایش فوق‌العاده‌ ایگواین مقابل بوکای لاوولپه

بوکا در آن زمان در صدر جدول قرار داشت. تیم تحت هدایت ریکاردو لاوولپه ۲۲ بازی بدون شکست را پشت سر گذاشته بود. از طرفی ریور در شرایط خوبی قرار نداشت و چهار امتیاز نسبت به رقیب قدیمی‌اش کم‌تر داشت.

با این حال داستان سوپرکلاسیکو متفاوت است. در آن روز ریور پاسارلا نمایش فوق‌العاده‌ای داشت و گونسالو ایگواین دو گل فوق‌العاده‌ به ثمر رساند تا در نتیجه‌ بازی تاثیر مستقیمی داشته باشد.

به یادماندنی‌ترین سوپرکلاسیکوهای تاریخ

این شکست در نهایت باعث شد بوکا جام قهرمانی را از دست بدهد و استودیانتس دلاپلاتا فاتح لیگ آرژانتین شود.

ریور ۵ ــ بوکا ۴ (۱۵ اکتبر ۱۹۷۲، لیگ ملی)

در سال ۱۹۷۹ دو تیم آرژانتینی به مصاف هم رفتند و افراد زیادی معتقد هستند که این دیدار بهترین سوپرکلاسیکو تاریخ است. نتیجه‌ بازی نیز نشان دهنده این موضوع است. ریور توانست پنج بر چهار رقیب قدیمی‌اش را شکست دهد. این تیم در حالی که دو بر صفر شکست خورده بود، توانست بازی را چهار بر دو به نفع خود کند. این بازی دیوانه کننده یکی از بهترین بازگشت‌های تاریخ سوپر کلاسیکو محسوب می‌شود.

این دیدار که از هفته‌ نخست لیگ ملی برگزار می‌شد در تاریخ ماندگار شد چون نه در ورزشگاه بومبونرا و نه در مونومنتال برگزار شد. دو تیم در استادیوم ولس سارسفیلد به مصاف هم رفتند.

بوکا صفر ــ ریور ۲ (ششم آوریل ۱۹۸۶، رقابت‌های فصل ۸۶ ــ ۸۵) توپ نارنجی، بتو آلونسو و جشن قهرمانی

ریور در حالی پا به بومبونرا گذاشت که قهرمان این بازی‌ها شده بود. آن‌ها چند روز قبل جشن گرفته بودند. با این حال تیم تحت هدایت بامبینو ویرا می‌خواست جشن قهرمانی در ورزشگاه رقیب قدیمی‌اش برگزار شود. بازیکنان مینوناریو با رهبری بتو آلونسو پیش از آغاز این مراسم را انجام دادند.

این بازی کمی خاص بود چون لوکو گاتی، دروازه‌بان ریورپلاته درخواست کرده بود که این دیدار با توپ نارنجی برگزار شود.

به یادماندنی‌ترین سوپرکلاسیکوهای تاریخ

چند ماه بعد ریور فاتح کوپا لیبرتادورس شد و توانست در جام بین قاره‌ای قهرمان شود تا سال تاریخی برای باشگاه به ثبت برسد. پومپیدو، راجری، انریکه، گایگو، بتو آلونسو، آلسامندی، فونس و ... تیم قدرتمندی را تشکیل داده بودند که در یاد همه هواداران ریور باقی‌ ماند.

منبع: ایسنا

1515

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها