خواب سنگین فدراسیون بوکس برای کسب سهمیه المپیک/ مربی ۷۰ ساله گزینه اصلی هدایت تیم ملی؟

در فاصله ۹۰ روز تا آغاز مسابقات جهانی کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس خبری از شروع برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی بوکس کشورمان نیست.

خواب سنگین فدراسیون بوکس برای کسب سهمیه المپیک/ مربی ۷۰ ساله گزینه اصلی هدایت تیم ملی؟

به دنبال عملکرد ضعیف و ناامید کننده تیم ملی بوکس در بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو و عدم توفیق در کسب مدال و سهمیه المپیک 2024 پاریس، فدراسیون بوکس همکاری‌اش با حسینقلی نهرودی سرمربی باتجربه تیم ملی را به پایان رساند و خبر از حضور مربی خارجی در تیم ملی بوکس داد.

در روزهای گذشته صحبت‌هایی مبنی بر حضور 3 مربی از کوبا در ایران مطرح شد تا از میان آنها یک نفر هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد و دو مربی دیگر نیز در تیم‌های پایه و ملی مشغول به فعالیت شوند. شنیده می‌شود یکی از اولین مربیانی که قرار است پنجشنبه 9 آذرماه به ایران بیاید، رینالدو فوئنتس است که در سوابق مربیگری او دستاورد قابل توجهی دیده نمی‌شود و تنها گفته شده مربی تیم‌های پایه کوبا بوده که این موضوع نیز محل بحث است.

گزینه اصلی هدایت تیم ملی اما خوان فونتانیلز است که در کارنامه مربیگری‌اش همکاری در دو مقطع با تیم ملی تایلند و تیم ملی مکزیک دیده می‌شود و طبق اعلام برخی رسانه‌ها برای دستیاری نیز آندریس هرناندز را معرفی کرده و قرار است همراه با این مربی وارد کشورمان شود. فونتانیلز ابتدا در دهه 1990 هدایت تیم تایلند را برعهده گرفت و پس از سال‌های طولانی فعالیت در این کشور موفق به کسب عملکرد قابل قبولی شد.

این مربی کوبایی پس از المپیک 2004 به همکاری خود با تایلند پایان داد و هدایت مکزیک را برعهده گرفت، اما مجدداً در سال 2018 به تایلند بازگشت. نکته مهم شرایط سنی این مربی است که در حال ورود به دهه هشتم زندگی‌اش است و باید دید با 70 سال سن همچنان انگیزه‌ای برای مربیگری و موفقیت خواهد داشت یا خیر. با توجه به اینکه بوکس ایران برای موفقیت نیازمند برنامه چند ساله است؛ این سؤال پیش می‌آید که با چه استدلالی مسئولان فدراسیون قصد همکاری با مربی با این شرایط سنی را دارند و آیا با حضور چنین مربی‌ای امکان برنامه‌ریزی چند ساله وجود دارد یا تنها برای مقطع کوتاهی قرار است این مربی با بوکس ایران همکاری داشته باشد.

گزینه دستیاری او آندریس هرناندز است که  تحت هدایت پدرو روکه اسطوره مربیگری کوبا موفق به کسب مدال نقره المپیک 2008 و مدال نقره 2005 جهان شد. بوکسوری که در مقطعی به دلیل استفاده از ماده ممنوعه آنابولیک اسید برای دو سال محروم شد. او در دوران مربیگری سابقه چندانی ندارد و به نظر می‌رسد بیشتر با کالج‌های ورزشی همکاری داشته است. 

به گفته مسئولان فدراسیون گزینه‌های اصلی سرمربیگری تیم ملی 30 تا 40 روز دیگر به ایران می‌آیند. انفعال و خواب سنگین مسئولان فدراسیون بوکس و از دست رفتن زمان برای آماده‌سازی تیم کشورمان نکته مهمی است. در حال حاضر نخستین رویداد پیش‌روی تیم ملی بوکس، مسابقات جهانی کسب سهمیه المپیک پاریس است که از 10 لغایت 24 اسفندماه سال جاری در شهر آرسیتسیو کشور ایتالیا برگزار خواهد شد.

در فاصله 90 روز تا شروع مسابقات کسب سهمیه المپیک خبری از فرآیند تشکیل تیم ملی و برنامه‌های آماده‌سازی نیست. مشخص نیست حتی در صورت حضور مربیان کوبایی قرار است مسابقات قهرمانی کشور برگزار شود یا همچنان مانند گذشته با سفارش هیئت‌ها تعدادی بوکسور به تیم ملی دعوت شوند. نزدیک 2 ماه از پایان بازی‌های آسیایی هانگژو گذشته و همچنان  مسئولان فدراسیون بوکس در حال برنامه‌ریزی برای حضور گزینه‌های هدایت تیم ملی در کشورمان هستند.

مسئولان فدراسیون بوکس بهتر می‌دانند که در صورت عدم نتیجه‌گیری در مسابقات کسب سهمیه المپیک در ایتالیا دیگر بهانه کمبود زمان همانند توجیه ناکامی‌های تیم ملی در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی کارآیی نخواهد داشت و این بار باید مسئولیت را به گردن بگیرند. حتی اگر دیدگاه مسئولان فدراسیون بوکس کسب سهمیه المپیک در مرحله دوم مسابقات کسب سهمیه در خردادماه سال آینده در کشور تایلند باشد نیز نباید زمان را از دست داد. مربیان خارجی در صورت توافق با فدراسیون نیازمند شناسایی زیر ساخت‌ها، پتانسیل بوکس کشور و حتی بازیکنان هستند و نمی‌توان با از دست دادن زمان در نهایت از آنها انتظار معجزه داشت. 

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها