خودتحقیری از موگرینی تا رونالدو

تیم النصر عربستان امروز با جت خصوصی‌اش در تهران نشسته است، اما حالا بیش از ۱۰روز است که فضای رسانه‌ای ایران از حضور رونالدو در ایران ذوق‌زده است، ذوق‌زدگی اغراق‌آمیزی که حتی رد آن را در میانه حرف‌های وزرای دولت هم می‌توان دید. اما آیا حضور بازیکن فوتبالی در سطح کریستیانو رونالدو در ایران این‌قدر ذوق دارد؟

خودتحقیری از موگرینی تا رونالدو

​​​​​​​آن‌طور که از حجم اخبار و البته محتوای آن می‌توان متوجه شد این دستپاچگی دربرابر حضور او در ایران نیاز به پژوهش‌های اجتماعی دارد، نیاز به رفتارشناسی برخی مسئولان که چرا دربرابر چنین اتفاقی این‌گونه دست وپایشان را گم کرده‌اند که یکی به دنبال سیمکارت بدون فیلتر برای آنها می‌گردد و دیگری از سپردن حفاظت او به زبده‌ترین نیروهای امنیتی خبر می‌دهد.

اگرچه با نقب به گذشته می‌توان نمونه‌های چنین رفتاری را به یاد آورد؛ از خاطره حضور موگرینی، رئیس وقت اتحادیه اروپا در بهارستان و رقابت نمایندگان برای ثبت سلفی با او باید می‌دانستیم این نوع رفتار دوراز عزت نفس ادامه خواهد داشت.

اما شاید آنچه بیش از رفتار عجیب برخی مسئولان در مقابل ورود رونالدو به ایران جالب توجه به نظر می‌رسد، رواج شگفت خودتحقیری میان شهروندان در مقابله با حضور این بازیکن است. خودتحقیری دیگر در جامعه ایرانی پدیده نیست و به واسطه توالی مکرر آن به یک رویه تبدیل شده است.

اساسا مواجهه ابتدایی جامعه ایرانی با یک اتفاق طنز و مطایبه است، همین موضوع هم می‌تواند سرفصل پژوهش‌های اجتماعی باشد، اما در پس این شوخی‌ها پیام‌های هشدارآمیزی نهفته است.

مصداق متاخر این ماجرا بی‌شمار ویدئو و شوخی‌هایی است که با حضور رونالدو در ایران می‌شود. بنیان اغلب این شوخی‌ها هم نقد به وضعیت کنونی ایران است، از وضعیت فرودگاه و هتل‌های ایران و مقایسه آن با شهرهای اروپایی گرفته تا استفاده او از شبکه‌های پیام‌رسان داخلی و پیشنهاد ثبت‌نام خودروی داخلی به او. می‌توان به این شوخی‌ها حتی خندید، که منصفانه نیست بگوییم خنده‌دار نیستند. اما پشت این شوخی‌ها یک خودتحقیری عجیب و آزاردهنده‌‌ای نهفته است که باید به آن توجه کرد.

چراکه رواج و عادی‌شدن این پدیده در جامعه باعث می‌شود همین افراد چشم روی توانایی‌های مسجل این سرزمین هم ببندند.

اساس خودتحقیری بر پایه مدح جوامع غربی و سبک‌زندگی آنان و مذمت فرهنگ و هویت ملی ایران بنا نهاده شده و تلخی ماجرا این است که ادامه این رویه به بسط و نشر شایعه و جعل حقیقت خبر می‌انجامد. ماجرایی که حداقل حجم اخبار نادرست این چند سال در فضای رسانه‌های مجازی نشان از شیوع گسترده آن دارد. کارشناسان حوزه جامعه معتقدند دلیل شیوع گسترده خودتحقیری را باید در دور شدن از هویت ملی و البته کم‌کاری مسئولانی دید که به تعریف افراطی از موفقیت‌هایی می‌پرداختند که در زندگی مردم نقش و جایگاهی پیدا نکرد و شهروندان تأثیر آن را در زندگی روزمره‌شان احساس نکرده‌اند.

البته دلایل دیگری هم می‌توان برای این ماجرا فهرست کرد اما آنچه مهم به نظر می‌رسد این که این پدیده دیگر محدود به نسل‌نو نیست و رد آن را می‌توان حتی در رفتار برخی مسئولان هم دید. 

منبع: جام جم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    0

    اختصاص به مدح غرب نداره. ریشه فرهنگی تاریخی داره: از رعیت اربابی بگیر تا مرید و مرادی و شاه و ملت وحالا ..... و امت . اینکه حتی مسئولین برای مردم قدرت تمییز قایل نیستند بگیر تا دنبال ماشین مسئولین دویدن و دستبوسی و مقلد بودن و ..... . در این مملکت صاحبان زر و زور و حتی علم برای مردم مقام انسانی و شانی برابر خود قایل نبودند و نیستند و حکومتها صدها شاید هم هزاران سال است این حس بردگی و بندگی و خود تحقیری و مطیع محض بودن را به جامعه تحمیل کرده اند.

  • س
    6

    خود تحقیری متاسفانه در عمق جامعه و فرهنگ ما رخنه کرده. همین خبری فوری را که زیر ذربین قرار بدیدمیبینید که کلمات وعادات غربی چطور جامعه و فرهنگ و زبان ما را هدف و تحقیر قرار داده . و خود تحقیری را روشنفکری و مدرن بودن جلوه میدن

  • چیتگر
    0

    بله دشمن سلاح فرهنگی و اجتماعی دارد و بسیار هم مخوف است. ولی به نظرم دلیل دیگر این موضوعات بسته بودن فضای سیاسی اجتماعی کشور است. وقتی شما علی دایی رابکوبی مرشد و مراد مردم می‌شود جناب رونالدو. در حالی که به راحتی میشد علی دایی و پروین و... در یک ضیافت شام کنار هم عکس یادگاری بگیرند. کلی هم کار مثبت و تبلیغاتی میشد انجام داد.

  • ناشناس
    1

    بدبخت های آدم ندیده مهمان نوازباشین ولی دیگه اینقدرضایع نباشین کلاتوایران بالاخونه هاتعطیله فقرفرهنگی بیدادمیکنه

  • امیرکبیر
    3

    دردجامعه امروزی نه پول است ونه زور است ونه قدرت.درد بی فرهنگی و بی هویت شدنمان است که اینگونه نشد مگربواسطه مدیران انقلاب جهانی!!!!! دم از فرهنگ میزنیم ولی بعداز 45 سال نمیتوانیم همدیگر راتحمل کنیم( هل دادنهای هتل اسپیناس )خود را خداشناس و بهشتی میدانیم ولی با بتهای روزگارمشغولیم.علی دائی را داریم وبدنبال بیگانگانیم.نفرین برانگلیس نفرین برتاچر و نفرین بر فرهنگ ستیزانی که امروز مروج فرهنگ وآموزش من درآوردی با برند بهشتفروشی هستند.بقول روحانی امام جمعه!!! تاترافیکهائی مثل جاده هراز هست ماهم آسوده ایم وهم عذاب وجدان درخود نمیابیم!!!!! بن سلمان را روزی ملخ خور میخواندند اما امروز فرهنگ ساز شده ولی ما بجای فرهنگ داریم تمدن میسازیم!!!!!!فقط کاش یکی باشه بفرماید دلیل حضوردخترمدیرعامل وعکس گرفتنش را بارونالدو توضیح دهد آن هم رونالدوی بی حجاب

  • ناشناس
    3

    انگار کی هست

  • ناشناس
    3

    یادداشت قابل و ارزشمندی است

  • ناشناس
    1

    کاش عده ای متوجه بودن همه کاره عالم خداست.
    خدا گفته برترین افراد پرهزیزگارترین هستن.
    افراد مشهور و پولدار و ... به معنی داشتن شان بالا داشتن نیست ، هر کس متناسب با خودش باید م ، حترم هست نه بیشتر.
    این قوانین غلط داشتن جایگاه بالا مرفهین و افراد مشهور تغییر خواهد کرد بی شک ، اونوقت همه میبینن که افراد مشهور و مورد احترام حقیقتا کیا هستن

    نظرات شما -
    • علی
      1

      خذاوند تو را ازاد افرید، بنده و خاکسار کسی دیگر نباش!

    • ملت
      1

      پرهیزکاران از نظر کی؟از نظر خدا یا یه عده خاص.ما که هر چی به ظاهر پرهیزکار دیدیم یا ظالم و زن کش و بچه کش بود یا فحاش و عمله ظلم و اهل لواط.خودشون خوب میخورن و میپوشن و می‌گردن بعد به ملت میگن پرهیزکار و اهل قناعت باشید و شکر گذار و اعتراض نکنید

  • ناشناس
    0

    اهای مردم دنیا ایران رو با مسئولین وقت قضاوت نکنید .

  • مهدي
    1

    ببينيد هوش و كلاس و متمدن بودن علي اقاي دايي كه هول نكرد بره فرودگاه بلكه با سياست و اينكه برنامه شخصي دارم و نميتونم به فرودگاه برسم و انشاالله در هتل ديدار خواهيم كرد، اين يعني شخصيت دادن به خود و ايران، نه اينكه حول كنن و م بيافتن دنبالش كه شخصيت ايران و ايراني رو ميبره زير سئوال!!!

  • ناشناس
    1

    تظاهر به خواری و بندگی وسر سپردگی در مقابل یک انسان دیگر هر که می خواهد باشد دور از شان انسانیت و آزادگی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها