ده نکته جالب درباره ورزشگاه آزادی؛ از حضور پله تا میزبانی المپیک/ چه کسی بزرگترین استادیوم خاورمیانه را ساخت؟

مشعل بزرگ و معروف ورزشگاه آزادی در افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های آسیایی تهران روشن شد. بعد از آن، این مشعل خاموش بود تا اینکه پس از ۴۰ سال، قبل از آغاز فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیما مجددا روشن شد.

ده نکته جالب درباره ورزشگاه آزادی؛ از حضور پله تا میزبانی المپیک/ چه کسی بزرگترین استادیوم خاورمیانه را ساخت؟

به گزارش خبر فوری، حواشی مربوط به ورزشگاه آزادی تمامی ندارد. در حالیکه قرار است تا چندی دیگر کریس رونالدو و نیمار در آزادی بازی کنند، بخشی از ورزشگاه خراب است و سیمان و سنگ آن را پر کرده است.

پروژه اصلاح و بازسازی ورزشگاه آزادی چندی پیش کلید خورد. وزارت ورزش بودجه ای محدود برای این بازسازی در نظر گرفت اما مشخص شد که این پروژه بسیار کلان است و احتیاج به بودجه دولتی مخصوص و کار وسیع و همه جانبه دارد. این دوگانگی باعث نگرانی بسیاری از فوتبال دوستان شده، چرا که گمان می رود بازسازی ورزشگاه آزادی چند سال طول بکشد و مسابقات زیادی در این استادیوم در حال بازسازی برگزار شود‌.

نگرانی متخصصان اما چیز دیگری است. آنها نگران این هستند که اصلاح و بازسازی ظاهری و سرسری ورزشگاه آزادی عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. در همین رابطه، رئیس پژوهشکده مهندسی سازه در گفتگویی که با خبر فوری داشت، تاکید کرد: استادیوم آزادی با توجه به قدمت، فرسودگی و ترک‌های متعدد نیاز به مقاوم‌سازی سازه‌ای دارد و کارهایی نظیر مرمت و تعمیرات جزئی مثل تغییر صندلی‌ها و بهتر کردن شکل ظاهری تاثیری نخواهد داشت (اینجا بخوانید).

به مناسبت مطرح شدن نام ورزشگاه آزادی بد نیست مروری بر تاریخ مهم ترین ورزشگاه ایران داشته باشیم. در این گزارش قصد داریم ۱۰ نکته مهم و تاریخی درباره ورزشگاه فوتبال آزادی بیان کنیم:

4374747

سال و هدف ساخت

ورزشگاه آزادی در سال ۱۳۴۹ شروع به ساخت کرد و در سال ۱۳۵۰ مورد بهره برداری قرار گرفت. در واقع، ورزشگاه آزادی در روز ۲۵ مهر ۱۳۵۰ و یک روز پس از افتتاح برج آزادی(شهیاد) افتتاح شد. این ورزشگاه که با نام ورزشگاه "آریامهر" احداث گردید، برای میزبانی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ که در تهران برگزار می‌شد، ساخته شد.

گنجایش

گنجایش ورزشگاه آزادی در ابتدا ۱۰۰ هزار نفر بود. بعد از بازسازی جایگاه تماشاچیان و قرار گرفتن صندلی، از این گنجایش کاسته شد و ظرفیت آن ابتدا به ۸۴ هزار و ۴۰۰ و سپس به ۷۸ هزار و ۲۰۰ نفر رسید‌.

طراح ورزشگاه

طراح ورزشگاه آزادی عبدالعزیز فرمانفرمائیان، معمار مشهور ایرانی و طراح فرودگاه مهرآباد است. فرمانفرمائیان زمین بازی ورزشگاه را از چمن طبیعی ساخت. او و تیم طراح و سازنده اطراف چمن یک پیست دو و میدانی در هشت ردیف از جنس تارتان ساخته و در قسمت غربی ورزشگاه و ضلع جنوب جایگاه ویژه و جایگاه گزارشگران ساخته شد.

نخستین رویدادها

496547_804

نخستین مسابقه فوتبال که در ورزشگاه فوتبال آزادی برگزار شد، بازی دوستانه بین دو تیم پرسپولیس و کروزیرو در تاریخ ۲۷ اسفند شمسی بود که با پیروزی ۴ بر ۲ کروزیرو به پایان رسید. همچنین، نخستین بازی دو تیم ایرانی در ورزشگاه آزادی در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۵۲ بین دو تیم تهرانی پاس و عقاب از سری مسابقات چهار جانبهٔ جام اتحاد برگزار شد. در ضمن، نخستین بازی تیم ملی فوتبال ایران در این ورزشگاه مربوط به دیدار مقابل کره شمالی در روز ۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۲، در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ است که در پایان با تساوی بدون گل خاتمه یافت.

میزبانی های مهم

استادیوم فوتبال آزادی به جز بازی های آسیایی سال ۱۹۷۴ تهران، میزبان برخی رویدادهای فوتبالی مهم دیگر از جمله فینال جام ملت های آسیا در سال ۱۹۷۶ (بین ایران و استرالیا)  و فینال جام باشگاه های آسیا در سال ۱۹۹۸ - ۹۹ و ۲۰۰۱ - ۲۰۰۲ بوده است.

بازتاب رسانه ای

ورزشگاه آزادی یکی از بزرگترین ورزشگاه های جهان و آسیا است. طبق گزارش پایگاه بلیچر رپورت در سال ۱۳۹۲ ورزشگاه آزادی در میان ۲۰ ورزشگاه برتر جهان قرار دارد. استادیوم فوتبال آزادی از لحاظ گنجایش یکی بزرگترین ورزشگاه فوتبال خاورمیانه، یکی از ۷ ورزشگاه بزرگ آسیا و یکی از ۲۰ ورزشگاه بزرگ در جهان است.

بازسازی

ورزشگاه آزادی تا کنون چند بار بازسازی شده است. در آخرین مرتبه، شرکت سیمان رزین شروع به تعمیر و بازسازی آزادی کرد. این بازسازی از تاریخ خرداد ماه سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ به طول انجامید. سکوهای طبقه اول بطور کامل عایق کاری شد و رختکن های موجود بازسازی و به جای سکوهای سیمانی صندلی های مختلف قرار داده شد.

چمن آزادی

نمی توان گفت چمن آزادی از مرغوب ترین زمین های چمن ایران است. چمن ورزشگاه امام رضای مشهد، نقش جهان اصفهان و فولاد آرنا اهواز از چمن آزادی بهتر و مرغوب تر هستند. همچنین، زمین چمن ورزشگاه آزادی در هر فصل فوتبالی برگزار کننده ۵۰ تا ۶۰ مسابقه است و این تعداد بازی بر کاهش کیفیت چمن آزادی تاثیر زیادی داشته است. 

میزبانی افراد مشهور

4374749

ورزشگاه آزادی از افراد مشهور زیادی میزبانی کرده است. از مهم ترین فوتبالیست های مشهوری که در استادیوم آزادی حضور پیدا کرده اند، می توان به پله اشاره کرد که با تیم سانتوز وارد استادیوم شد و با تیم منتخب تهران مسابقه داد. همچنین، ریوالدو، الیور کان، میشیل بالاک و... نیز از جمله سایر بازیکنان مشهوری هستند که در آزادی بازی کرده اند .همچنین، برخی خوانندگان مشهور در آزادی اجرا داشته اند. برای مثال، در نوامبر ۱۹۷۵، فرانک سیناترا خواننده و هنرپیشه معروف آمریکایی در ورزشگاه آزادی کنسرت اجرا کرد.

مشعل بزرگ

مشعل بزرگ و معروف ورزشگاه آزادی در افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های آسیایی تهران روشن شد. بعد از آن، این مشعل خاموش بود تا اینکه پس از ۴۰ سال، قبل از آغاز فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیما مجددا روشن شد. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 57
  • مصطفی
    6

    به انتخابات نزدیک میشیم و خدا رو شکر به همین بهونه کمی هم از خوبی های زمان پهلوی و قبل انقلاب می شنویم.

    نظرات شما -
    • چو بووووود
      14

      مهم ترین رویدادی که
      در این ورزشگاه انقلابی انجام شده
      سرودن آهنگ بسیااااااااااااااااارررررررررررررررررررر
      دوست داشتنی سلام فرمانده
      بود
      عالی
      عالی
      نگم برات

  • بی طرف
    1

    در آن زمان با امکانات کمتر یک ساله ساخته شده الان تعمیرات آن دو ساله طول می‌کشد آیا آقای شریعتمداری مداری کیهان این خدمت پهلوی به مردم نبود

  • محمد
    3

    بک روز پس از افتتاح برج ازادی ورزشگاه ازادی افتتاح شد عجب سرعتی و عجب پبشرفتی مردم اون زمون 50 سال جلوتر از نسل خودشون بودن. فقط ادم میتپنه افسوس بخوره و از ته دل بگه پدر ایران زمین روحت شاد واقعا.

    نظرات شما -
    • 0

      اینها چند ماهه چندتا پله رو نمیتونند بسازند!!!
      فقط ادعاشون................

  • شهرام.ر
    9

    چرا خجالت میکشید که بگید شاه مملکت رو آباد کرد ؟ فرودگاه، ورزشگاه ، دانشگاه ،....

    نظرات شما -
    • بهنام
      117

      به شهرام هررررررررر
      یک جستجو بکن ببین بعد از انقلاب چند تا استادیوم ساخته شد . چند تا پل ، چند آزاد راه ، چندتا سد ، چندتا نیروگاه ، و ..... کوری و مزدوری و غربگدایی هم حدی دارد . البته کسی هم منکر دزدی و رانت و اختلاس و آقازاده‌ها هم نیست.

    • شهرام.ر
      3

      نمیدونم ایراد از چشمان شماست یا از فهم شما ! ولی «شهرام . ر » درست است .در کامنتی که گذاشتم هیچ اثری از غرب گدایی نیست، ولی اینترنت ، کامپیوتر ، موبایل و.. همه دست آوردهای غرب است که شما از آن استفاده میکنید.مزدور کسی است که در مورد هیچ موضوعی ، هیچ نظری نداره ولی چون پای منفعت اقتصادی در میانه ، با گذاشتن کامنت ، سعی در تخریب شخصیت و عقیده دیگران داره.در نهایت :
      با مدعی بگو که ما خود شکسته ایم
      محتاج پنجه نیست که با ما درافکنی.

    • بهنام
      68

      اگر دست شما و امثال شماست که الان همین‌ها که نام بردی مثل کامپیوتر و موبایل و فیبرنوری و مترو و ساخت انواع سلاح و موشک و پهپاد و جنگنده را هم می‌گفتید در زمان اعلی حضرت شاهنشاه ساخته و یا نقشه ساخت آن را داشت بلانسب

    • ناشناس
      4

      بعد از انقلاب ۱۰۰تا هم ورزشگاه ساخته باشند یکیش نزدیک به ورزشگاه ازادی نیست
      من متاسفم در کنار افرادی مثل بهنام در این مملکت زندگی میکنم
      ۵۰ سال پیش ورزشگاهی ساخته شده که الان در سال ۲۰۲۳ قدرت تعمیرش رو هم ندارند

    • متفاوت
      1

      به شهرام.سقوط دیکتاتورها وهرانچه که به نام هرحکومتی که فکرمیکنید ازنتیجه عمران وابادی کردن یانکردنشان نیست، آنها ستم کردند و نتیجه ستمشان رادیدند و این روال ادامه دارد.همیشه یادتان باشد تاوان یک گناه راپس دادن کمتر وراحت تر از گناهانی است که روی هم انباشته می‌شوند.حکومتها برای حفظ موقعیتشان گناهانشان را روی هم انباشته می‌کنند که انقلاب‌های بزرگ می‌شود عواقب کارشان هرچندهم که عمران وابادی کرده باشند یاهدفشان عمران وابادی کردن باشد.

    • ناشناس
      5

      آقا بهنام 11:58:06 دوست عزیز اگر آشنای داری ک در راه سازی اون زمان باشه ک سن خیلی بالای داشته باشه بهتون میگه ک تمامه این اتوبان و خیلی کاری دیگر ک میگوی پرونده هاش مال اون زمان هست ک اینا نتونستن کاری بکنن و اون پرونده ها رو باز گشای کردن و از روی اون ساختوساز رو پیش بردن الان با اون پروژه ها دارن جلو میرن (پروژه ها مال اون زمان هست) آیا تغذیه ک درآن زمان میدادن اینا تونستن یک هفته شیر فقط شیر بدن ب مدارس اینا حساب کتاب میخواد دوست عزیز/من خودم یک قربانی یک هیئتم ک در آنجا قرص اکس و روانگردان میدادن برای عزاداری و دوا درمان وغیره دوا درمان ک نشدم هیچ زندگیم هم از هم پاشید (کوچیکه همه ی وطن پرست حسین )

    • بهنام
      30

      به ناشناس
      همین الان هم قرص زده‌ای و معلوم نیست فازت چیه ؟؟ من جوابهای شما جماعت را از قبل می‌دانم این داستانها را برای کسی بگویید که آن زمان را ندیده باشد و در ثانی این طرح‌ها و نقش‌های
      اعلی حضرت همایونی تمامی ندارد ؟؟ یعنی از ۳۶ میلیون نفر به ۸۶ میلیون نفر رسیده‌ایم در حدود ۵۰ میلیون نفر به جمعیت ما نسبت به قبل از انقلاب اضافه شده است یعنی توی این ۵۰ میلیون نفر دیگر طراح و نقشه کش و برنامه ریز و اقتصادان نیامده است که تمام پروژه های اجرا شده و یا در دست اقدام آینده را می‌گویید نقشه و برنامه‌ای مال زمان شاه بوده است . بابا جان خزعبلات و چرت و پرت گویی هم حدی دارد !!! به علم و شعور و سواد ایرانیان توهین نکنید . در ضمن پهلوی پدر و پسر بیش از ۵۵ سال حکومت کردند پس چرا یک چهارم این نقشه ها و برنامه‌ها (!!!) را پیاده نکردند.
      اگر صد سال دیگر هم که بگذرد فکر کنم امثال شماها بگویید طرح و برنامه و نقشه‌اش مال زمان شاه بود . چرا در زمان اعلی‌حضرت به دهات‌ها و روستاها لوله کشی آب آشامیدنی نکردند ؟؟ چرا برق ندادند ؟؟[ مگر آسفالت چیست ؟ شن و ریگ و قیر ] چرا برای روستاها جاده نکشیدند؟؟ ریگ و ماسه و قیر که فراوان بود و هست یعنی ۵۵ سال هیچ غلطی برای روستاها نتوانستند بکنند . در آن زمان حلبی آباد بود ، زاغه نشین بود ، حاشیه نشین بود با آن همه درآمد نفتی و جمعیت ۳۶ میلیون نفری !!! یک طوری داستان سرایی نکنید که انگاری گل و بلبل بود . شاید نسل جدید را با این داستانها و فضای مجازی و بمباران داستانهای تخیلی از آن زمان گول بزنید ولی واقعیت این نبود و نیست . در ضمن الان هم وضعیت گل و بلبل نیست .الان مشکل اصلی مردم در وحله اول کمبود کار و و در وحله دوم گرانی است. و مشکل کسی آمدن رضا پهلوی و اپوزسیون عیاش و مزدور خارج نشین نیست .

  • ناشناس
    58

    من بہ عنوان یکی ازایران راضی نیستم پول بیت المال بہ فوتبالیستھابدن پولھای فوق نجومی کسانی کہ جھادمیکننددرراہ خدابہ کشورنفع میرسانندخداحفظشون کنہ ولی فوتبال نفعش برای سفرہ مردم چیست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      اونی که در راه خدا جهاد می‌کنه که شما هم حتما عضوشون هستید مزدش رو از خدا بگیره نه از مردم. البته از دیوار سفارت بالا رفتن و پست گرفتن اسمش جهاد نیست

  • ناشناس
    2

    خوبه همین ورزشگاه رو ساختن زمان شاه،وگرنه الان مسابقات ورزشی مهم رو باید کجا برگزار می کردن!! آقایون فقط بلدن شعار بدن،در حالی که به قول
    معروف به عمل کار بر اید،به سخندانی نیست.

  • آقا
    3

    به۹ ۵۶ دقیقه من هم راضی نیستم پول مملکت تو راه کربلا خرج بشه همه یه جورایی ناراضیند دوستم میگه از زبان من بنویس به خاطر نبود اتوبوس به جای ۲۰۰تومان ۲ملیونو ۲۰۰ به سواری دادم من حلال نمی کنم

  • ناشناس
    3

    من بارها تاسف خورده ام که چرا در این دوره سیاه 45 ساله فرصت زندگی کردن در این کشور را خدا بمن داد.

  • مشدی
    4

    به بهنام ۴۳ ساله تورا خدا اینا هم انجام نمی شد با اینهمه منابع طبیعی باید ده برابر این انجام میشد بیمارستان خمینی شهریار ۲۳ ساله افتتاح نشده هنوز ولی سوریه یک ساله بعد آقازاده نگو بگو خودشان از دم همه شان بعد اون زمان می گفتند شاه برای خود وفامیل هایش کاخها ساختند الان همه دولتیها کاخ دارند چه شد

  • به بهنام
    2


    احداث اولین دانشگاه، احداث راه اهن، ساخت جادهای برون شهری، اسکله، فرودگاه، سازماندهی و تشکیل ارتش از کلاسیک و اماتور به یکپارچه و مدرن،و... این موارد تنها بخش کوچکی از خدمات رضاشاه به مملکت بود،، این در صورتی اتفاق افتاد که در امد ان زمان ایران یک درصد نسبت به حال حاضر بود..

    نظرات شما -
    • بهنام
      45

      یعنی می‌خواستی بعد از ۵۵ سال حکومت پدر و پسر اینها را هم نمی‌ساختند ؟؟؟

    • مرتضی
      34

      ارتشی که ۲۴ ساعت نتونست جلوی متفقین دوم بیاره

  • نمازی
    7

    شاه آزادی را ساخت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      33

      نه بابا....

  • محمد
    58

    چقدر طاغوتی در ایران دوباره دارن زیاد میشن،رصاشاه جز شیعه کشی و ویرانی خدمتی به ایران نکرد،پسر محمدرضاشاه ابله یک آدم ترسو بیشتر نبود یک استادیوم فوتبال آریامهر ساخت حالا هی مدام بگید چرا انقدر یک عده نمک نشناس شدن بعد انقلاب اینهمه استادیوم و بیمارستان ساخته شد اصلا کسی آب لوله کشی نداشت همه بیمار و مریض بودن خونه های سرد و تاریک و بدون گازشکشی بود،الان دست هر ایرانی یک گوشی هوشمند هستش اون موقع چند درصد خونه هاشون تلفن داشت،الان تو هر خونه تلوزیون صفحه تخت هست اون موقع سیاه سفید هم نداشتن،رضاشاه که سرکار اومد هرچی آزادی خواه بودو کشت میرزا کوچک خان گردن زد کلی افراد آزادی خواه آذربایجانیو دستگیر و تبعید کرد،کلی مردم کرد را کشت اینا خیانتهایی است که باید مردم بدانن حالا پسر یک استادیوم زده محمد رضاشاه کلی از سرمایه ایران به آمریکایی داد از اون سلاح های رده خارج و بی مصرف میخرید که موجب وابستگی کامل کشوز میشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      محمد چند سالته عمو جون؟ اینم بگو تو اون موقع هنوز دنیا نیومدی الان مثلا ۲۰ سالته ! اخه عمو جون اونموقع کدوم کشور گوشی صفحه تخت داشت که ایران داشته باشه تو شرایط اونموقع ایرانو با کره جنوبی وترکیه مقایسه کن الانم بکن مثل اینکه بگی تو اون موقع ده سالت بوده الان ۴۰ سالته پس پیشرفت کردی

    • 2

      آقا محمد14:34:16 دوست عزیز یه چیزی رو بگم الان دستگاهای هست که ب راحتی تونل میکنن ولی اون زمان با دست میکندن/اون موقع شیپیش مردم رو از کوچک تا بزرگ را میخورد رضاشاه با آوردن لوازم بهداشتی از قبیله(تاید یابقول امروزی پودر لباسشوی و پودر دستی )کمک مردم کرد یکی از علل برداشتن روسری از سره دختران و زنان این بود و عللهای دیگری هم داره/منتها اگر ندونه اینا رو گفتار یه چیزی دیگه در میاد ببخشید اگرتوهین کردم میخوام آگاهت کنم ولی چون 10سال پیش توی هیئتی ندانسته با قرص روانگردان آسیب دیدم نمیتونم اضافه برات بنویسم ببخشید

    • ناشناس
      2

      چقدر اجنبی عرب نون مردم ایرانو میخورن و توی ایران زادو ولد میکنن
      چرا برنمیگردن خراب شده های خودشون نون سرزمین خودشونو کوفت کنن؟

    • ناشناس
      16

      زیاد هستیم تو هم آبو بریز اونجا که میسوزه

    • الی
      1

      پنجاه سال پیش ایران رو با پنجاه سال پیش چین و کره جنوبی و امارات و قطر و اردن و مصر و تریکه مقایسه کن نه با امروز ایران.بعد پنجاه سال میخواستید دو تا خیابان آسفالت هم نکشید؟

  • ناشناس
    50

    کاشکی یک ورزشگاه هم شاه نمیساخت هر وقت میپرسی شاه چه خدمتی کرد چون چیزی دیگه ای ندارن بگن فقط میگن یک ورزشگاه ساخت،کل درآمد نفت ایران خورد حالا یک ورزشگاه ساخت،پدرش که رضاپالانی بیچاره هم فقط یک دست لباس بیشتر نداشت بپوشه از اول تا آخر حکومتش یه پوتین و یک لباس تنش بود بدبخت به تمام معنا حالا برید از این وطن فروشهای پهلوی حمایت کنید😂😂😂😂

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      وطن فروش وبدبخت وکور تویی وامثالت

  • عبدلله
    43

    خواهشنا انقدر شاه شاه نکنید،بابا کل شهرهای ایران امنیت نداشت فقط پایتخت یک استادیوم داشت مردم تو حلبی آباد داشت میمردن این مردیکه شاه با رئیس جمهور فرانسه میرفت سوئیس اسکی فیلمشو خودم دیدم که میگم

  • ناشناس
    40

    خود هویدا خودش گفتش که تنه در کافه ها میزدن ورود سگ و ایرانی ممنوع،چرا کارهای شاه رو بزرگ نمایی و کارهای امام و انقلاب کوچک نشون میدید،ورزشگا یادگار امام تبریز،ورزشگاه مشهد و اصفهان و آبادان اینارو کی ساخت،شاه شما مزودر آمریکا بود وقتی نخواستنش حتی به آمریکا هم راهش ندادن

    نظرات شما -
    • 7

      شاه هرچه بودبیشرف ودزدنبود

  • ناشناس
    35

    چرا این مردم انقدر طاغوتی شدن شاه هرچی بود و نبود تمام شد رفت پس بهتره سرتون بندازید پایبن و از زندگیتون لذت ببرید این کارهای شاه رو بزرگنمایی کردن معنی نمیده طرف یه ورزشگاه بدون سقف زپرتی ساخته شده خدا مردم

    نظرات شما -
    • 4

      جالبه شاه بیش از۵۰سال پیش باامکانات کم چنین ورزشگاهی ساخت وشماها توسال ۲۰۲۳ ازپس تعمیرهمین ورزشگاه برنمی آیید

  • ناشناس
    41

    استادیوم آزادی یا آریامهر سابق را مگه شاه با پول خودش و درآمد شخصی داشت با پول همین ملت مستضعف ساخت شاه عیاش و خوشگذرون و تریاکی بود چرا اونو دارید تبدیل به بت میکنید خداروشکر قبری تو ایران نداره وگرنه بعضی افراد ناآگاه زیارتش میرفتن میگفتن آرمگاه امام سیزدهم محمدرضا پهلوی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      نه که الان ازمیراث پدرشون خرج میکنن!! درضمن امام سیزدهم راشماها قبلاً ساختین

  • ناشناس
    5

    هر عقل سلیمی با نگاه با‌گذشته ایران و‌اکنون ایران متوجه‌میشه سازندگی و‌بالندگی ایران برا کی هست...نیازی برا سیاه نمایی‌نیست‌خیلی از مردم حداقل یه‌دونه‌کشور خارجی دیدن ...ترکیه دوبی و‌امثالهم ...نماد بارز برای مقایسه عقب افتادگی ایران در این ۴۵ سال هست..چه‌قد‌میشه‌چشم هارو بست و ندید.چه قد‌مخاین خودتون گول‌بزنید...خیلی خجالت اوره ورزشگاه ازادی به عنوان نماد ورزشی یک کشور رو به امثال رونالدو مخاین نشون بدید...کاش میشد این مسابقه اتفاق نیفته

  • علی
    44

    شاه معتاد و بی بندبار و وطن فروش و آشغال بود استادیوم هم آمریکایی با پول نفت مردم بدبخت فقیر ساختن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      فقط بگم میره.

    • 3

      ازنوکری روس وچین چه خبر

  • ناشناس
    42

    مگه شاه استادیوم برای من و شما ساخته بود،نه عزیزان من اونو یرای درباریا ساخت کنسرت و رقص و توش مشورب بخورن ساخت،بعد انقلاب بساط اینا جمع شد محل ورزش سالم شد

  • فرهاد
    4

    روحش شاد

  • به😂😂😂😂وامثال اون
    5

    خودتان رابه خنکی نزنید بریدمطاله کنید برنامه شاه والامقام این بود که در عرض ۲۰ سال انرژی هسته ای را بومی سازی کند در سال ۱۳۵۳

    نظرات شما -
    • 1

      تمام چیزهایی رو که شاه سرمایه گذاری کرده بود اینها توی این 45 سال ازش سود بردند حتی پیمان مودت با آمریکا
      کارتر اعتراف کرد ایران به شدت در حال پیشرفت بود چاره ای جز تغییر حکومت در ایرانو نداشتیم

    • به بهنام
      0

      یه سر به روستاها و شهرهای سیستان و ایلام و... برن ببینی چقدر آب دارند؟ راستی خبر داری نانشون جیره بندیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      اون پولهایی که تو جیره میگیره از گدایی خیلی بدتره کاش گدا بودی ولی نامرد نسبت به 80 میلیون ایرانی نبودی

  • ناشناس
    5

    شاه با پو ل مردم استادیوم ساخت کارخونه ساخت دانشجو برای تحصیل فرستاد راه آهن ساخت

  • وحید
    2

    درقدیم کارگران کره جنوبی درایران مشغول کارگری بودند...حتی زمانی که آلمان غربی پس ازجنگ جهانی دوم به کارگرنیاز داشت از دولت ایران تقاضای کارگرکردند که ایران درلطفی به ترکیه که دچار بیکاری،فقر،کودتای پی درپی ژنرال ها بود.آلمان را متقاعد کرد که کارگرانش را از ترکیه بگیرد
    که نخست وزیر ترکیه به شدت ازایران سپاسگزاری کرد.
    توسعه برای هرکشوری خوب است،اما بنظر بنده توجه بیش ازحد به ایدئولوژی مضر است.که نمونه توسعه*سنگاپور،هند،برزیل،عربستان،ترکیه ونمونه ایدئولوژی*شوروی سابق،ایران،ونزوئلا،لیبی قذافی بود.

  • ناشناس
    2

    با این که ما رکورد زدیم ولی در طول ۵۰ سال بعد از بهترین ورزشگاه جهان هنوز دست به دامان همان ورزشگاه ۵۰ سالیم .کافی بود یک سال کشورهای سوریه و لبنان وعراق ویمن رو ازشون مرخصی گرفته بودیم تا ورزشگاهی از آزادی بهتر را بسازیم ولی همش دنبال رکورد زدن هستیم سرمون شلوغه وقت ساخت ایرانو نداریم ..هنوز نوبت ایران نشده

  • 2

    انسانیت داشتن جنبه میخواد وقتی رضا شاه به قدرت رسید مردم تمام مشکلاتشون را با رمال وسحروجادو سپرده بودند انسان باشید واز کسانی که بیشتر از ۶۰ سال سن دارند درباره رضا شاه. وپسرش بپرسید که بهتون بگن که مدرسه وبیمارستان ودانشگاه و مواد غذایی ومهاجرت برای هر ایرانی رایگان بود زمان پهلوی هرکس مدرسه رفته بود حداقل دیپلمش را می‌گرفت از زمان امام تا امروز ۵۰ درصد دانش آموزا بد پنجم ترک تحصیل می‌کنند ۵۰ درصد بقیه آقا زاده وپول داران که به اروپا برای ادامه تحصیل میرند .جناب انقلابیون

  • احمد
    3

    اونا ساختن لااقل شما نگهداری کنید !

  • ناشناس
    0

    فقط در تهران که پایتخت هست 3ورزشگاه مدرن لازمه یکی اختصاصی برا بازیهای بین المللی دوم بازیهای باشگاهی و سوم ورزشگاه زاپاس در صورت اماده نبودن اون دو ورزشگاه

  • علی
    0

    لطفا حضور اینفانتینو‌ رییس فیفا و حضور تیم منتخب جهان در این ورزشگاه رو هم اضافه کنید ، همچنین درباره ورزشگاه مشهد ، ورزشگاه فولاد و ورزشگاه نقش جهان هم مطلب بزارید که این سه ورزشگاه هم کلاس بالایی دارن

  • مهدی
    4

    برج میلاد پنجمین برج مخابراتی رو هم جمهوری اسلامی ساخته هر شهرستان کوچیکی یه ورزشگاه داره اگه اون موقع فقط تهران آزادی رو داشت الان تو اصفهان مشهد اهواز و.. ورزشگاه های با کیفیتی ساخته شده ولی متاسفانه ما ملتی مرده پرست هستیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اتفاقا دیروز برج میلاد بودم اونهمه هزینه برای ساخت یه همچین برج مسخره ای با طراحی شلخته وار و غیر اصولی
      فرودگاه امام که برای اولین بار چند سال پیش رفتم اصلا قابل مقایسه با فرودگاه مهرآباد نیست بقدری مهرآباد اصولی و تمیز ساخته شده که هرکی ندونه فکر میکنه مهراباد جدیدتره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها