دستمزد یک فوتبالیست معادل حقوق ۶۶۶ ایرانی است/ با ۱۲۰ میلیارد تومان دستمزد، در همین وضعیت فعلی نمی‌توان کارگاه‌های کوچک راه انداخت؟

با 120 میلیارد تومان در همین وضعیت فعلی نمی‌توان کارگاه‌های کوچک راه انداخت و جوانانی را مشغول به کار کرد؟ صدها هزار جوان هم سن و سال دروازه‌بان ما، چه‌بسا با استعدادتر ماه‌ها و حتی سال‌ها در صف انتظار وامی می‌ایستند که یک‌هزارم دستمزد بیرانوند ارزش ندارد.

دستمزد یک فوتبالیست معادل حقوق ۶۶۶ ایرانی است/ با ۱۲۰ میلیارد تومان دستمزد، در همین وضعیت فعلی نمی‌توان کارگاه‌های کوچک راه انداخت؟

دیشب، دوشنبه‌شبی که روزش خبر آمده بود علیرضا بیرانوند با 120 میلیارد تومان قرار است که به استقلال بپیوندد، دعوایی با سردبیر داشتیم که دشمن نبیند و دوست نشنود. زیر تیتر برای گزارشی زده بودم، «دستمزد یک ماه این دروازه‌بان معادل حقوق 666 هزار ایرانی با حقوق پایه است.»

سردبیر فوتبال‌دوست ما، این تیتر را حذف کرد. اول از صفحه اول بعدتر هم صفحه آخر. مدعایش این بود که زیرتیتر ما مصداق «قیاس مع‌الفارق» است. همه جای دنیا چنین است و تفاوت چشمگیری بین دستمزد فوتبالیست‌ها و دیگر مردم عادی وجود دارد. در ادامه، نتیجه‌گیری شد که نادانی من در فوتبال و قراردادها و سازوکارش، دلیل گفتن لاطائلات و قیاس اشتباه شده است. و در نهایت، «اینکه اگر بنا بگذاریم بر همچین چیزی که باید فوتبال را تعطیل کرد.»

بیشتر بخوانید:

گردش مالی وحشتناک بین بازیکنان فوتبال/ بیرانوند پورشه ماکان ۸ میلیاردی را می‌تواند در بازار آزاد ۲۰ میلیارد بفروشد

بودجه باشگاه استقلال خوزستان برابر با دستمزد بیرانوند است!

بیراه نبود. من از فوتبال و ریز قراردادهایش چیزی نمی‌دانم. علاقه‌ای هم به دانستنش ندارم. حقیقت اینکه فلان بازیکن لیگ جزیره چقدر پول گرفت و به کدام تیمی رفت را علم لاینفع می‌دانم. دانستنی که نه به کار دنیایم می‌آید نه به آخرتم. اما اینکه فوتبالیستی در کشوری با اقتصاد بحران‌زده و مردمی که تا گردن در مشکلات معیشتی غرقند، چنان پولی برای دو سال بگیرد که در تخیل هم نگنجد برایم مهم می‌شود. آن هم وقتی که تیم وابسته به دولت (بخوانید جیب مردم) است. و مازاد بر اینکه به نظر، دروازه‌بان خیلی پولدوست ما، از دگر فوتبالیست‌ها افزون نیست و چیزی مازاد بر دیگران ندارد؛ البته جز سروصدا و آداب بازی این سیستم بیمار.

اما بازگردیم به ایرادات منِ فوتبال‌ناشناس به جریان‌هایی که در فوتبال جاریست. اول، اینکه همه دنیا هم چنین است و چنان یکی از مصطلح‌ترین مغالطه‌هاست. کاری اگر غلط باشد همه دنیا هم آن را انجام دهند، غلط است. مثالی کمی بی‌ربط؛ صداوسیما و رسانه‌های خاص این روزها حسابی از خجالت مکرون درآمده‌اند. چنان حوادث فرانسه را با آب و تاب تعریف می‌کنند که گویی پاریس شهری در جنوب شرقی ایران است و ثانیه به ثانیه تحولاتش برای ما مهم. ناگفته پیداست که دلایل صداوسیما و دیگر رسانه‌ها برای این کار چیست. با همین استدلال باید به آنها و دیگرانی که در توجیه اتفاقی می‌گویند که: ببینید، دیگر جاهای دنیا هم چنین است باید گفت کار بد، بد است اگر همه دنیا مشغول به آن باشند. پس بد و خطای دیگری توجیه کار بد و خطای من نمی‌شود. بماند که اساساً نه فوتبال ما به آنها قابل قیاس است نه سیاست‌مان.

یکی از دلایل قیاس‌ناپذیری ما در این مورد با مواردی چون خریدهای فوتبالی عربستان یا گردش مالی فوتبال در اروپا این است که مردم ما چندسال اخیر از پس دلایل سیاسی چنان در تنگنا قرار دارند که همه، حتی خود مسئولان هم به وضوح به آن اذعان می‌کنند. اینکه برای بازیکن فوتبال سوال نباشد یا اصلاً مسئله نباشد این حجم از پول از کجا می‌آید و نسبتش با حال و روز این روزهای مردم چیست، جای تعجب ندارد، اما بوالعجب از مسئولانی که قاطبه مردم را به خوردن وعده‌های کمتر غذایی سفارش می‌کنند و از سوی دیگر کسی معترض کسی نمی‌شود که این حاتم‌بخشی‌ها از کجاست؟

با 120 میلیارد تومان در همین وضعیت فعلی نمی‌توان کارگاه‌های کوچک راه انداخت و جوانانی را مشغول به کار کرد؟ صدها هزار جوان هم سن و سال دروازه‌بان ما، چه‌بسا با استعدادتر ماه‌ها و حتی سال‌ها در صف انتظار وامی می‌ایستند که یک‌هزارم دستمزد بیرانوند ارزش ندارد. می‌گویند دستمزد فوتبالیست‌ها را با مردم عادی نباید مقایسه کرد ولی نمی‌گویند چرا؟ از کی چنین شد؟ دویست سال پیش که چنین نبود، فوتبالیست ارزش افزوده‌ای برای جامعه نداشت که چنین قدر ببینند و بر صدر نشینند. اساساً فوتبالیست و امثالهم از کدام معلم، پزشک، سرباز، رفتگر و... بیشتر برای کشور ارزش‌آفرینی کرده‌اند که جامعۀ در تنگنا قرار گرفته، بخواهد هزینه زندگی سوپرلاکچری‌شان را بدهد؟ نقطه دوم تفاوت هم در همین است که این فوتبال که خرج خودش را که نمی‌تواند درآورد، یعنی مردم هزینه زندگی افسانه‌ای کسانی را می‌دهند که نه هیچ افتخار و ارزش افزوده‌ای برای کشور داشته‌اند و نه حتی می‌توانند چرخ اقتصادی فوتبال را بچرخانند.

با همه این‌ها، حتی بیش از آن؛ با اینکه تنها افتخار فوتبالیست‌های ما حضور در جام‌جهانی بوده، آخرین قهرمانی آسیایی ما و صعود به المپیک دو سال قبل از انقلاب باز می‌گردد، باز نمی‌توان پرسید که چرا دستمزد ماهانه یک فرد ایرانی شاغل در فوتبال چرا 666 هزار برابر یک ایرانی است که دستمزد پایه ‌گیرد؟ اصلا پرسش بنیادین را مطرح کنیم، فرض بگیریم فردا همه فوتبال ایران تعطیل شود و تمام میلیاردها پول آن برای زیرساخت‌های کشور هزینه شود، حقیقتا چه می‌شود؟

*. به گزارش خبرفوری، لازم به ذکر است 666 هزار نفر بنابر محاسبات، اشتباه است و همان 666 نفر صحیح می باشد. چون دستمزد احتمالی، دو ساله است و نه ماهانه.

منبع: هم میهن
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ناشناس
    1

    زیبایی های زیستن در جمهوری اسلامی

  • ناشناس
    0

    بله درست می فرمائید. در دوره کرونا که خیلی از کسب و کارهای خصوصی و اصناف تعطیل بود این لیگ برتر فوتبال با وجود نبود تماشاگر در ورزشگاهها برای خودش گردش صدها میلیاردی وجوه نقد داشت و جیب فوتبالیست ها، کادر فنی، سرپرستان تیمها، اعضاء هیأت مدیره باشگاهها و اعضاء هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و عوامل تولید و پخش برنامه های ورزشی تلویزیونی و ... را پر می کرد! اگر این گردش مالی عظیم فوتبال در ایران خرج ایجاد شغل در ایران می شد الآن کلی افراد جویای شغل، مشغول کار، ازدواج و زندگی می شدند! ما با پرداخت دستمزد میلیاردی به ورزشکاران حرفه ای و کادر فنی و سرپرستان تیمها و همچنین دستمزد آنچنانی به اعضاء هیأت مدیره باشگاهها و اعضاء هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و دیگر اعضاء پشتیبانی کننده باشگاهها از جیب بیت المال مخالفیم وگرنه چنانچه این منابع مالی از جیب بیت المال پرداخت نشود با آن مخالفتی نداریم هر چند که نبایستی بین اقشار مختلف جامعه این مقدار تبعیض فاحش درآمدی و اختلاف طبقاتی وجود داشته باشد!

  • من‌کارگرم
    13

    من‌کارگرم ولی خداواسشون‌خواسته دیگه
    وقتی سایت جهانی قیمتشونو‌تعیین میکنه دیگه‌حرفی نمی مونه
    فوتبال یه استعداده و اینجا هم ندن میرن کشورای عربی
    شانسم آوردن که فوتبالیست شدن و رفتت دنبال فوتبال
    خدا شانس بده

  • بهرام
    0

    در هیچ جای دنیا از بیت المال برای فوتبال هزینه نمیشه بعدش هم اگر عربستان میلیاردها به فوتبالیستها می دهد مردمش هم استفاده می کنند و زیادی پول هزینه فوتبال میشه

  • ایران زمین
    1

    تازه خبرنداری مشاغلی همچون بازیگری
    سبنما وتاتروموسیقی وفروش آلات موسیقی ومداحی وآخوندی وخیلی دیگه
    پرداخت مالیات ندارند.

  • Sojoo
    0

    به همگی مون برخورد وقتی کیروش حقیقت تلخ سفره کوچکمون را به رخمان کشید ولی اگر سرمون را زیر برف کنیم روز نمیشه ، کشوری که مشکل اصلی مردم اقلام خوراکی شده فوتبال برای چی می خواد؟؟!!!!

  • ناشناس
    0

    واقعا نویسنده گل گفتی چقدر تبعیض و چقدر شکاف

  • ناشناس
    1

    داداش اشتباه حساب کردی میشه معادل حقوق ۶۶۶ نفر نه ۶۶۶۰۰۰نفر

  • سیدهادی امیرحیدری
    1

    ۶۶۶ هزار برابر اشتباهه. خیلی زشته که شما حتی یک بار با ماشین حساب حساب نکرده ، خبر رو می‌زنید. فکر کنم شما هم شایسته جایگاهی که درش قرار گرفتید نیستید .

  • aliggg
    1

    فقط میگم آفرین آفرین
    یک فوتبالیست به اندازه یک رفتگر محترم هم برای جامعه فایده ندارد بلکه هیچ فایده ای ندارد اونوقت درآمد افسانه ای از بیت المال مردم فقیر ایران میگیرد
    یک یک پزشک برابر هزاران از این در پیتی ها ارزش دارد

  • ناشناس
    0

    اگر باشگاه خصوصی باشد ایرادی ندارد ولی 99 درصد باشگاه های ما دولتی هستند یعنی از پول ملت چرا توی جیب اینها ؟ مگر ما مشکل اقتصادی نداریم توی تحریم نیستیم چرا باید پول ملت از طریق باشگاه های دولتی توی جیب امثال بیراوند برود ؟ 20 درصد حقوق کارگر و کارمند اضافه میشه دولت می گوید پول نیست پس این باشگاه ها ( دولتی ) بودجه را از کجا تامین می کند ؟ با بستن در این باشگاه ها حداقل این پول های کلان توی جیب مردم بره ؟امان از دولت غیر مردمی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    آدمی مثل بیرانوند چه خدمتی کرده یا چه سواد و کارایی برای جامعه داشته و کدام پروژه را اجرا کرده ؟ بود و نبود سلبیریتی ها چه تفاوتی برای مردم داد عقل ما کجاست التماس تفکر

  • ?
    0

    آفرین به نویسنده این گزارش
    حقیقتی رو مطرح کردی که واقعا جای بسی تامل است!
    درسته که فوتبال و مافیای فوتبالی تو اکثر کشورا هست ولی آیا اقتصاد اون کشورهام مثل اقتصاد مرده کشور ماست که مسئولین ، مردمشون رو به خوردن کمتر و قناعت بیشتر دعوت کنن تازه اونم با اینهمه بگیر و ببند و محدودیت های ریز و درشت که تا شخصی ترین مسائل شهروندان هم ورود میکنن!!!
    دیروز آقای پناهیان نماینده آقا گفته بود نوحه خوب میتواند به حل بحران های کشور کمک کند!!!
    چه نوحه ای بخونیم که یه فوتبالی که هیچ افتخاری برای کشور و مردمش نداره فوتبالیستش از جیب مردم سوپر لاکچری زندگی کنه!!!
    عجب وضعیه وقتی سیاست مدارامون همچین نسخه هایی می پیچن حالمون بهتر از این نخواهد شد
    فریاد از اینهمه جهل و بی شعوری که ایران زمین رو درخودش فرو برده

  • ناشناس
    0

    تو این وضعیت که مملکت هیچ درامد وفروش نفتی ندارد و بودجه براساس مالیات وقبوضات وعوارضی که از مردم گرفته میشود بدون هیچ خدماتی ملت با این هزینه کرد ها مخالف هستند وراضی نیستند این استقلال و پرسپولیس و سپاهان وچند تیم فوتبال دیگه هزینه های کمر شکنی دارد فقط بازیکن نیست از سرپرست ومدیر عامل بگیر تا دلال وغیره اگر فوتبال به خاطر مردم است مردم با این بریز وبپاش ها که از جیب مردم تامین میشود موافق نیستند

  • ناشناس
    0

    چشم همون 666نفر کور اینقد فوتبالا گنده نکنند تا برخی کلان کلان مفت بخورند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها