یاغی 120 میلیاردی

گردش مالی وحشتناک بین بازیکنان فوتبال/ بیرانوند پورشه ماکان ۸ میلیاردی را می‌تواند در بازار آزاد ۲۰ میلیارد بفروشد

در روزهایی که پایه حقوق به ماهی هفت میلیون تومان و خرده‌ای در ماه نیز نمی‌رسد، چنین پول‌هایی وارد ورزش فوتبال می‌شود که خروجی‌خاصی هم ندارد. فوتبال ایران سال‌هاست هیچ موفقیتی در عرصه بین‌المللی ندارد، اما قرارداد بازیکنان به شکل باورنکردنی سالانه در حال افزایش است.

گردش مالی وحشتناک بین بازیکنان فوتبال/ بیرانوند پورشه ماکان ۸ میلیاردی را می‌تواند در بازار آزاد ۲۰ میلیارد بفروشد

کمتر کسی باور می‌کرد یک خبر فوتبالی آن هم به دلیل نقل و انتقال یک بازیکن چنان انفجاری در شبکه‌های مجازی به راه بیندازد که مردم برای ساعاتی به کل مشکلات اقتصادی و اجتماعی را فراموش کنند و فکر و ذهن‌شان درگیر ماجرایی شود مبنی بر اینکه علیرضا بیرانوند به پیشنهاد 120 میلیاردی استقلال برای دو فصل پاسخ مثبت می‌دهد یا خیر.

سنگربان شماره یک تیم ملی ایران و پرسپولیس که فصل گذشته موفق شد با سرخپوشان تهرانی سه جام قهرمانی در فوتبال ایران را کسب و رکورد بسته نگه داشتن دروازه در لیگ برتر را نیز به نام خودش ثبت کند، دو هفته پرتنش را برای هواداران پرسپولیس رقم زد. حالا بعد از فسخ قرارداد با پرسپولیس، زمزمه حضور او در استقلال اتفاق جنجالی را در فوتبال ایران رقم زده است. جز این، آنچه در سطح جامعه در حال بحث است، فاصله مافوق نجومی دستمزد بازیکن با زندگی و معاش سخت مردمی است که هیچ افتخار بین‌المللی هم برای آن‌ها نداشته است.

چرا بیرانوند فسخ کرد؟

علیرضا بیرانوند تا پیش از فسخ قرارداد، عقیده داشت باشگاه پرسپولیس آنطور که باید نسبت به تعهدات مالی به او وفادار و پایبند نبوده است. مبلغ پایه قرارداد فصل گذشته بیرانوند با پرسپولیس ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بوده که با آپشن‌ها به ۱۸ میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان می‌رسد. 

در حال حاضر بیرانوند مبلغ ۸ میلیارد و ۲۲۵ میلیون از پرسپولیس طلبکار است. یکی از آپشن‌های قرارداد بیرانوند مربوط به «رضایت مدیرعامل» بود که یک میلیارد تومان به سود سنگربان پرسپولیس آب می‌خورد. از اختلافات اصلی رضا درویش و بیرانوند همین بند بود که چرا مدیرعامل به دلیل رضایت از بازیکن، باید یک میلیارد تومان به سود بازیکن کار کند؟ همچنین یکی دیگر از بندهایی که در قرارداد بیرانوند گنجانده شده بود که منجر به اختلاف مدیریت و بازیکن شد، مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان فقط به دلیل حضور بیرانوند در 50 درصد بازی‌ها است که طبعاً بازیکن به دلیل «بازی کردن» حقوق می‌گیرد اما چرا باید بابت بازی کردن در زمین فوتبال پاداش دریافت کند؟ 

همچنین باشگاه پرسپولیس نسبت به پرداخت تمامی آپشن‌ها، تعلل کرده تا میزان طلب بیرانوند به بیش از هشت میلیارد تومان برسد. ارسال دو اخطار از سوی بازیکن به باشگاه پرسپولیس نیز کارساز نبود تا اینکه این بازیکن تصمیم گرفت قراردادش را به صورت یکطرفه فسخ کند. علی خطیر، مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید بندی که مربوط به فسخ قرارداد بازیکن به دلیل عدم دریافت مطالبات است، مربوط به بازیکن خارجی است و نه بازیکن ایرانی. اگر بازیکن ایرانی قراردادش را به‌صورت یکطرفه فسخ کند با جریمه سنگین رو‌به‌رو خواهد شد. 

رسول باختر، کارشناس حقوقی ورزش اما عقیده دیگری دارد:«اگر شرایط و تشریفات فسخ از سوی بیرانوند رعایت شده باشد، فسخ قانونی است و مشکلی نخواهد داشت. تشریفات فسخ می‌تواند اطلاع و اخطار دادن بازیکن به باشگاه در بازه زمانی مشخص باشد. این موضوع در قانون 15 مقررات فوتبال لحاظ شده که هر کدام از طرفین اگر دلایل موجهی داشته باشند می‌توانند یک‌طرفه آن را فسخ کنند و کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال نیز این موضوع را بررسی خواهد کرد.»

همچنین حسین دوام در گفت‌وگو با سایت رسمی باشگاه پرسپولیس می‌گوید اصل قرارداد بیرانوند به این بازیکن پرداخت شده و طبق ماده 11 مندرج در قرارداد این بازیکن، بیرانوند اصلاً اجازه فسخ قرارداد نداشته است.

ایعات پیش از فسخ قرارداد بیرانوند چنین مطرح شده بود که سنگربان تیم ملی ایران و پرسپولیس قصد دارد قراردادش را فسخ کند تا با امضای قرارداد جدید، رقم مطلوب خودش را روی کاغذ بیاورد

 

تغییر معادلات با پیشنهاد 120 میلیاردی

شایعات پیش از فسخ قرارداد بیرانوند چنین مطرح شده بود که سنگربان تیم ملی ایران و پرسپولیس قصد دارد قراردادش را فسخ کند تا با امضای قرارداد جدید، رقم مطلوب خودش را روی کاغذ بیاورد. این اتفاق اما به شکل بدی برای پرسپولیسی‌ها پیش رفت. ماجرا از این قرار است که پیش از فسخ قرارداد بیرانوند، یکی از مالکین شرکت هواپیمایی مشهور، به بیرانوند پیشنهاد اغواکننده 120 میلیارد برای دو فصل می‌دهد تا این بازیکن به استقلال برود. مالک این شرکت هواپیمایی حتی این وعده را به بیرانوند داده که نسبت به مسائل مالی، اصلاً دغدغه‌ای نداشته باشد چراکه طرف حساب او، مالک متمول است نه باشگاه استقلال. 

بسیاری می‌گویند مگر از سوی فدراسیون فوتبال قانون سقف پرداخت برای باشگاه‌ها تعیین نشده است؟ پاسخ مثبت است، اما ظاهراً براساس شنیده‌ها قرار است پیش از عقد قرارداد در کنار چک شخصی که این شخص به بیرانوند می‌دهد، چندین سکه نیز به بیرانوند داده شود تا او با ثبت یک عدد معقول قانونی در سازمان لیگ، قراردادش را ثبت کند. چون اگر باشگاه استقلال با رقم 120 میلیارد تومان با بیرانوند ثبت می‌کرد عملاً نمی‌توانست با بازیکنان دیگری قرارداد ببندد چراکه از سقف مالی یک باشگاه عبور می‌کرد.

اغوا کردن بازیکن

در شبکه‌های اجتماعی موضوع اغوا کردن بازیکن از سوی باشگاه استقلال مطرح شد چراکه پیشنهاد 120 میلیاردی فرد متمول به علیرضا بیرانوند برای ملحق شدن به باشگاه استقلال مربوط به قبل از فسخ قرارداد این بازیکن با پرسپولیس است. رسول باختر اما نقطه‌نظر جالبی به لحاظ تفسیر قانون دارد:«اگر فسخ قرارداد یک بازیکن، قانونی باشد، بحث اغوا کردن بازیکن از سوی یک باشگاه ثانی منتفی است، اما اگر بازیکن به‌صورت غیرقانونی قراردادش را فسخ کند بله قطعاً بحث اغوا کردن مطرح است و باشگاه ثانی و بازیکن محروم خواهند شد. این موضوع را باید کمیته تعیین وضعیت بررسی کند که فسخ قرارداد بیرانوند قانونی و واجد شرایط این رخداد بوده یا خیر، بعد از آن می‌توان تصمیم گرفت که اغوا از سوی باشگاه استقلال رخ داده است یا این موضوع نیز منتفی است».

از 12 تا 120 میلیارد

یکی از جنجال‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی اما گردش مالی وحشتناک در فوتبال به‌خصوص بین بازیکنان فوتبال است. هفته گذشته بود که رسانه‌های رسمی کشور اسناد حواله‌های خودروی بازیکنان تیم ملی ایران را منتشر کرد که نام علیرضا بیرانوند نیز بین آنها بود. بیرانوند با وارد کردن خودرو «پورشه ماکان» به ارزش هشت میلیارد تومان می‌تواند این خودرو را به قیمت 20 میلیارد تومان در بازار آزاد بفروشد. 

در واقع سود 12 میلیاردی بابت وارد کردن حواله خودرو به بیرانوند رسیده است. دروازه‌بانی که در بازی با انگلیس مصدوم و از زمین مسابقه خارج شد و در نهایت با دو شکست و یک برد حتی از دور گروهی صعود نکردند، چنین پاداش هنگفتی دریافت کرده است. بعد از این ماجرا خبر پیشنهاد 120 میلیارد تومانی به بیرانوند از سوی یک شرکت هواپیمایی مطرح شده که مشخص نیست چرا باید چنین پولی در فوتبال هزینه شود. 

در روزهایی که پایه حقوق به ماهی هفت میلیون تومان و خرده‌ای در ماه نیز نمی‌رسد، چنین پول‌هایی وارد ورزش فوتبال می‌شود که خروجی‌خاصی هم ندارد. فوتبال ایران سال‌هاست هیچ موفقیتی در عرصه بین‌المللی ندارد، اما قرارداد بازیکنان به شکل باورنکردنی سالانه در حال افزایش است. 

یکی از مدافعین فوتبال هفته گذشته با عقد قراردادی 25 میلیارد تومانی به یکی از تیم‌های شهرستانی رفت که اتفاقاً قرار بود نظارت روی قرارداد با بازیکنان در این فصل به شکل جدی بررسی شود. در صورتی که بیرانوند با قراردادی 120 میلیارد تومانی به استقلال برود، او ماهانه 5 میلیارد تومان و روزانه 166 میلیون تومان دستمزدش خواهد بود. 

در واقع فراتر از حقوق‌های نجومی که این روزها منتشر می‌شود. هرچند کارشناس‌ها عقیده دارند فوتبال یک صنعت است و چنین پول‌هایی طبعاً در همه جای دنیا به فوتبالیست‌ها داده می‌شود اما مسئله اینجاست که این هزینه‌ها در اقصی‌نقاط دنیا، همراه با «نتیجه» هم هست اما اینجا صرفاً دریافت «پول» برای بازیکن باید به شکل حرفه‌ای پرداخت شود تا گاهی آنها دچار بحران اقتصادی نشوند!

منبع: هم‌میهن
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • ناشناس
    1

    فساد مالی گسترده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این پول‌ها حرام است چون از بیت‌المال پرداخت می‌شود
      خیلی از مردم زیر بار فشار روانی ناشی از فقر و مشکلات مالی از بین می‌روند و شما این پول‌های بادآورده و البته حق‌الناس را به خون مردم آغشته کرده و نوش جان می‌کنید
      چند روز پیش یکی از همسایگان ما به خاطر عقب افتادن اجازه خانه و ناتوانی در پرداخت آن اقدام به خودکشی کرد
      چطور در محضر خداوند پاسخگو خواهید بود؟؟؟

  • ناشناس
    0

    مردم توی فقر دست و پا میزنند و مسئولین در خواب هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مسئولین درخواب نیستند اشتباه نکن اونها هم درحال گردش مالی بسیار وحشناک تر از فوتبالیستها هستند

  • ناشناس
    0

    اینهمه پول بیت المال حیف میشه
    با همین 120 میلیارد میدونید چقدر جوون رو میشه خونه ی بخت فرستاد؟یا کلی فقیر رو میشه براشون یه شغل دستو پا کرد؟ (اما فقط برای یکی دوسال 120 میلیاارد)!!اونم یه بازیکن!

  • علی
    1

    واقعا هیچ ارزشی برای جامعه ندارن ولیکن از بودجه دولت سالانه مبالغ زیادی به اون ها اختصاص داده میشه

  • ناشناس
    0

    همین افرادی که حقوق هفت میلیونی می گیرند برای بازیکنان ۱۲۰ میلیاردی وتیم محبوبشان سینه چاک می کنند درحالیکه تیم محبوب جیب پرشان است نه فلان تیم

  • ناشناس
    1

    متاسفانه مارنگ میلیاردو ندیدیدم اما اینها با 120میلیارد برای دوفصل راحت حرف میزنن

  • ناشناس
    7

    این چه وزات که دولت همیشه تو کار استقلال میکنن ببا یک دفعه منحل کنن قوه قضائیه و وزارت و خصوصی سازی هم تو استقلال دخالت میکنن کور بشه چشم حسود فوتبال تو تمام دنیا در آمد زاست

  • ایرانی
    0

    آیا این حق مردم است با حقوق بخور نمیر زندگی کنن بعد یه عده ای که کار خاصی هم نمیکنن میلیارد ها بگیرن و ریخت وپاش کنن ....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بله حق هست وقتی همه سواری می دهند یک عده سوارمی شوند

  • ناشناس
    0

    واردات خودرو به کشور را برای همه مردم آزاد کنید،تا دست دلالان از بازار خودرو قطع شوند،یاحق

  • ناشناس
    0

    نباید این پولها از دولت و مردم پرداخت شود هر چه زودتر خصوصی بشند تیمهای غیر دولتی هرگز چنین پولی ندارند

  • ناشناس
    0

    مالیات هم میدن ؟ این گل پسرا رو بنظرم بزارید برن اونور دنیا این پولهای بی صاحب رو خرج مدارس و آموزش و پزشکی و ...کنید ک پزشکان متخصص و نخبه هامون از دستمون نرن ...واقعا با این همه فقر و بدبختی اولویت این فوتبالیست های بدرد نخور هستن؟

  • رضا
    0

    فوتبال مافیائی همینه
    یکی نالد ز درد بینوائی
    یکی دنبال ویلای خالی

  • وحید
    0

    چرا اینقدر پول به این بازیکن های بیخود فوتبال میدید و یک کارمند یا کارگر ماهی زیر ۱۰ میلیون میگیرن و اینها اینقدر فقر داره بیداد میکنه خدا لعنت کنه باعث و بانی این فقر رو

  • ناشناس
    0

    چرا یاغی ؟
    از واردات خودرو بدون گمرک چه خبر ؟

  • حمید
    0

    فوتبالیستهایی که سر بزنگاه ها یاغی شدند

  • ناشناس
    0

    این همه پول برای کسانی که نه تحصیل درستی کرده اند و نه حضورشان در ورزش کشور افتخاری برای مردم میهن شان رقم زده است ؟!؟!؟! پاداش این بی خاصیت ها ورود ماشین های لوکس برای عدم حصول نتیجه و برای مدال آور پارا المپیک یک دست کتری - قوری است. کاملا مشخص است چه بخور بخوری در لجنزار فوتبال در جریان است و چه دزد هایی در راس ورزش کشور هستند ،مثل سایر امور....

  • بهرام
    0

    مطمئنا پشت پرده تمام این هزینه ها شبکه گسترده پول شویی قرار دارد اگر مالک هواپیمایی به بیرانوند صدویست میلیارد می دهد حتما هزار میلیارد جابجا می کنند وگرنه هم فوتبال ایران ورشکسته هست هم صنعت هوایی پس این پول ها حاصل قاچاق کالا و ارز هست و برای پیدا کردن راه ورود به چرخه سالم چه چیزی بهتر از فوتبال ... کشوری که یک زمین استاندارد برای بازی ملی ندارد نه حق پخش دارد نه اسپانسر بین المللی نه حق برند فوتبال بهانه است برای مطرح شدن افراد و مدیران سیاسی کسی حجت کریمی یا درویش رو می شناخت اصلا فتح اله زاده قبل از استقلال چکاره بود و اینهمه ثروت رو چه جوری جمع کرده
    درسته که فوتبال صنعت هست ولی همه جای دنیا خودش هزینه اش رو در میاره نه مثل اینجا از جیب ملت و بیت المال به ولاه حرام هست دادن این پول وقتی با صد و بیست میلیارد میشه مثلاً برای مردم سیستان آب سالم تهیه کرد

  • شبنم
    0

    خدایا پولی برسان تا ازین جهنم خلاص بشیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها