تعلل وزارت ورزش و خصوصی‌سازی برای تعیین‌تکلیف مدیر و هیات‌مدیره آبی‌ها توجیهی ندارد

باشگاه استقلال در گرداب دعوای مدیرعاملی

بعد از حواشی پیش‌آمده پیرامون دو باشگاه استقلال و پرسپولیس روز 5 اردیبهشت جلسه مجمع آنها با حضور رئیس سازمان خصوصی‌سازی و وزیر ورزش برگزار شد و در این جلسه تصمیمات مهمی اتخاذ شد.

باشگاه استقلال در گرداب دعوای مدیرعاملی

مهم‌ترین موضوع جلسه قبلی درباره تغییرات در هیات دو باشگاه بود که در آن جلسه یک هیات انتخاب پنج‌نفره مشترک بین وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌‌سازی تشکیل و قرار شد آنها درباره ایجاد تغییرات در هیات‌مدیر استقلال و پرسپولیس تصمیم لازم و مقتضی را بگیرند و نتایج بررسی‌‌ها را به جلسه بعدی بیاورند. 

این در شرایطی است که روز گذشته خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه در چنین شرایطی قرار بر این شده که روز شنبه 30 اردیبهشت‌ماه و بعد از پایان مسابقات لیگ برتر فوتبال جلسه بعدی مجمع سرخابی‌ها برگزار شود. بر همین اساس و طبق اظهارنظر حسین امیررحیمی، سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده‌‌سازی بنگاه‌‌های سازمان خصوصی‌‌سازی مجامع دو باشگاه با مشارکت نمایندگان وزارت ورزش و جوانان، سازمان خصوصی‌‌سازی و دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ۳۰ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد. البته تصمیماتی که برای هر‌یک از باشگاه‌ها اخذ خواهد شد متفاوت است و ممکن است اعضای هیات‌مدیره آنها یا تکمیل شود یا تغییر کند.  با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد هیات بررسی وضعیت هیات‌مدیره سرخابی‌‌ها نفرات مورد نظر خود را برای عضویت در هیات‌مدیره باشگاه‌‌ها انتخاب کرده و این نفرات را به مجمع خواهند برد. از این رو در جلسه روز 30 اردیبهشت‌ماه شاهد ایجاد تغییراتی در هیات‌مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خواهیم بود. 

این امر قابل پیش‌بینی است که این تغییرات احتمالا در باشگاه استقلال بسیار جدی‌‌تر و بیشتر خواهد بود. استقلالی‌ها به‌خاطر مشکلاتی که در بحث مدیریتی و مالی داشتند، احتمالا اعضای هیات‌مدیره جدیدی را به خود ببینند و این احتمال می‌‌رود که شاید از اعضای کنونی هیات‌مدیره باشگاه استقلال فقط یک نفر در این هیات‌مدیره باقی بماند هرچند شنیده‌ها از منابع دیگر حاکی از آن است که از جمع اعضای فعلی همه آنها رفتنی خواهند شد. همچنین درباره پرسپولیس اما تغییرات احتمالا سطحی‌‌تر خواهد بود و شاید به اضافه شدن یک یا دو نفر ختم شود و ترکیب کلی تغییری نکند. باید منتظر ماند و دید درنهایت در جلسه مهم روز 30 اردیبهشت‌ماه چه اتفاقاتی رخ می‌‌دهد و مدیران دو باشگاه بر چه اساسی برگزیده خواهند شد. 

همه اینها در‌حالی است که مرتضی فلاح، مدیرکل حقوقی وزارت ورزش درخصوص زمان اعلام شده برگزاری مجمع فوق‌العاده دو تیم سرخابی‌ها در تاریخ 30 اردیبهشت‌ماه این خبر را تایید نکرده و اعلام کرد: «زمان مجمع بعد از تعیین و با هماهنگی وزیر ورزش و جوانان و سازمان خصوصی‌سازی، اعلام و از طریق دو شرکت فرهنگی و ورزشی پرسپولیس و استقلال اطلاع‌رسانی خواهد شد. تاکنون هیچ‌گونه هماهنگی با این وزارتخانه برای تعیین زمان دقیق مجامع دو شرکت به‌عمل نیامده است و زمان دقیق با هماهنگی سازمان خصوصی‌سازی در آینده اعلام خواهد شد. 

 مذاکره وزارت با پیشکسوتان تایید شد!

اما اینکه اعضای جدید هیات‌مدیره استقلال را چه افرادی تشکیل می‌دهند در این خصوص چندی پیش نوشتیم که ترکیب 5 نفره جدید اعضای هیات‌مدیره جدید استقلال به‌گونه‌ای خواهد بود که دو نفر را وزارت ورزش معرفی می‌کند که از بین آنها یک نفر مدیرعامل خواهد شد. در‌واقع قرار است مدیرعامل از سوی وزارت ورزش معرفی شود. همچنین سه عضو باقی‌مانده را هم وزارت اقتصاد و دارایی همراه با سازمان خصوصی‌سازی معرفی خواهند کرد. اگرچه شنیده می‌شود جمع‌بندی‌ها برای انتخاب دو نفری که قرار است وزارت ورزش انتخاب کند تا حدودی به پایان رسیده است و این وزارتخانه مشکلی از جهت اعلام این اسامی تا روز موعود ندارد، اما گویا از این جهت مجمع فوق‌العاده باشگاه استقلال به‌منظور انتخاب اعضای جدید هیات‌مدیره به دو هفته آینده موکول شده که وزارت اقتصاد و دارایی برای انتخاب نفرات خود به جمع‌بندی لازم نرسیده و این وزارتخانه مهلت خواسته است تا این امر را رقم بزند.  با این تفاسیر اما شنیده‌های جدیدتر حکایت از مدل جدید‌تری دارد که براساس آن 3 نفر از سوی وزارت اقتصاد و دارایی، یک نفر از سوی وزارت ورزش و یک نفر هم از سوی سازمان خصوصی‌سازی انتخاب خواهند شد که بر این اساس نیز از آن جایی که اساسنامه باید براساس قانون تجارت باشد، بنابراین متخصصان حوزه بورس و اقتصاد قرار است روی کار بیایند که به تبع آن نیز احتمالا فردی اقتصادی مدیریت آبی‌ها را عهده‌دار خواهد شد. 

درخصوص گزینه‌های وزارت ورزش نیز شنیده می‌شود این وزارتخانه از چندی پیش تلاش‌های خود برای پیدا کردن فردی موجه و متخصص را آغاز کرده است، هرچند نیم‌نگاهی به پیشکسوتان آبی نیز باعث شده است تا در این مدت صحبت‌هایی با برخی نفرات از چندی پیش شکل بگیرد. در این بین شنیده‌ها حاکی از آن است که با نفراتی مانند مهدی پاشازاده و... چند چهره دیگر که سابقه پوشیدن پیراهن استقلال را دارند در این خصوص صحبت‌هایی انجام شده است. 

 مطرح شدن دوباره گزینه‌های ناکارآمد

پس از ناکامی در جذب اسپانسر برای پرداخت استراماچونی، علی فتح‌الله‌زاده چاره‌ای جز استعفا و کناره‌‌گیری از مدیرعاملی آبی‌‌پوشان نداشت. استعفایی که هم وزیر ورزش و هم هیات‌مدیره استقلال از آن اظهار بی‌‌اطلاعی کرده و مدعی شدند هنوز نامه رسمی در این خصوص به‌دست آنها نرسیده است. درنهایت اما سیستم حاکم بر ورزش به این نتیجه رسید که سرنوشت روشنی با فتح‌الله‌زاده برای استقلال قابل تصور نیست تا به این ترتیب با برکناری وی، نسخه مدیر محبوب آبی‌ها احیانا برای همیشه پیچیده شده باشد. 

به‌نظر می‌رسد در این مقطع و با توجه به پیچیدگی شرایط، استقلال به مدیری نیاز دارد که بتواند برای هواداران امیدواری به حل مشکلات و عبور از این وضعیت سخت را ایجاد کند

نکته قابل توجه اینکه تنها ساعاتی پس از برکناری فتح‌الله‌زاده، گزینه‌های جانشینی مدیر قدیمی آبی‌ها مطرح شد. اسامی‌ که البته بسیاری از آنها چندان مورد استقبال هواداران قرار نگرفته تا دوباره فریاد انتقادها بلند شود. 

در این بین اسامی زیادی نیز مطرح شد، از میرشاد ماجدی، سعید آذری، احمد مددی و حسین قریب گرفته تا احمد سعادتمند، فرشید سمیعی و حجت کریمی که هم‌اکنون سرپرستی باشگاه را برعهده داشته و بنابر اظهارات یک عضو هیات‌مدیره استقلال، این چهره اتفاقا از شانس بالایی نیز برای مدیریت باشگاه برخوردار است. البته در این بین هم در همان زمان اعلام اسامی، برخی از این چهره‌ها از جمله ماجدی از انتخاب احتمالی خود انصراف داده و اعلام کردند تمایلی برای حضور در این سمت ندارند.  با این حال شنیده شدن نام برخی از این اسامی تاسف‌آور است و مشخص نیست بر چه اساسی تعدادی از این نفرات که در گذشته با عملکردی ناامید‌کننده، روزهای سیاهی را برای تیم آبی‌پوش رقم زدند، دوباره مطرح شده است. افرادی که با عملکرد خود روی اعصاب هواداران پیاده‌روی می‌کردند، بعضا به هیچ‌کسی پاسخگو نبودند و درنهایت هم با جار و جنجال و تجمع و دعوا از کار برکنار شدند. 

اما فارغ از این ماجراها همه این صحبت‌ها در شرایطی هستند که طبق شنیده‌ها شاید طی روزهای آینده مدیرعاملی برای استقلال انتخاب شود که در این روزها هیچ نامی از وی برده نشده تا اعلام اسم او، حکم سورپرایز را برای هواداران و اهالی فوتبال داشته باشد. 

 مهرماه وقت تصمیم‌گیری نیست!

در سه فصل اخیر رقابت‌های لیگ برتر سه مدیرعامل سابق این تیم همگی در مهرماه تغییر کرده‌اند و همگی در این ماه جای خود را به مدیرعامل بعدی داده‌اند. به این ترتیب که سعادتمند شش ماه بعد از انتخابش در تاریخ 10 مهرماه از کار برکنار شده و مددی به‌جای وی مدیرعامل شد، در فصل بعدی و در تاریخ 23 مهر آجورلو به‌جای مددی انتخاب شده و 23 مهرماه سال 1401 فتح‌الله‌زاده به‌جای آجورلو مسند امور در باشگاه استقلال را عهده‌دار شد. 

این موضوع نشان می‌دهد در این سال‌ها تصمیمات سرنوشت‌ساز در بدترین زمان ممکن برای سروسامان دادن به باشگاه بزرگی مثل استقلال گرفته شده و شاید نگاهی بدبینانه به این قضایا حاکی از آن باشد که با هدف زمین زدن تیم پرطرفدار پایتخت، در این سال‌های اخیر درست در زمانی تصمیم‌گیران امر برای استقلال تصمیمات لازم را اتخاذ کرده‌اند که کار از کار گذشته و دیگری حتی نوشدارو نیز فایده‌ای نداشته است. 

حال اینکه این فرمول در فصل‌جاری نیز تکرار شود یا خیر در‌حال‌حاضر یکی از ابهامات بزرگی است که دیگر وزارت ورزش به تنهایی پاسخگوی آن نبوده و به‌نظر می‌رسد حالا پای وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی نیز برای پاسخ به آن در میان است. 

 انتخاب تکراری بس نیست؟

نکته دیگر اینکه که چرا برای یک‌بار هم که شده، وزارت ورزش و جوانان به نیروهای تازه‌‌نفس میدان نمی‌دهد و چرا مدام از چرخه‌ای باطل، برای استقلال مدیرعامل انتخاب می‌شود. شاید زمان آن رسیده باشد که به نفراتی خارج از این چرخه تکراری فرصت خودنمایی داد. 

به‌نظر می‌رسد در این مقطع و با توجه به پیچیدگی شرایط، استقلال به مدیری نیاز دارد که بتواند برای هواداران امیدواری به حل مشکلات و عبور از این وضعیت سخت را ایجاد کند. آبی‌‌ها که قطعا لیگ قهرمانان آسیا را از دست داده‌اند حالا با مشکلات عدیده مالی مواجه هستند و اگر هرچه سریع‌تر با انتخاب مدیری مطلوب که ایده‌های اقتصادی مناسبی هم داشته باشد، فکری برای این معضل نشود مطمئنا این باشگاه همین مسیر ناکام یک‌دهه اخیر را ادامه خواهد داد. 

 تصمیم‌گیری عاجل؛ نسخه شفابخش استقلال!

حال اینکه در این برهه زمانی چه اتفاقی باید بیفتد تا نسخه شفابخش آبی‌ها باشد هم پرسش این روزهای هواداران است. آیا اینکه مثل سال‌های قبلی باید دست روی دست گذاشته تا شاکله تیم از هم پاشیده و سپس دست به اقدام بزنند یا قرار است این بار در موعد مقرر و در زمانی مشخص قبل از آنکه کار از کار بگذرد درباره وضعیت مدیران بعدی استقلال تعیین‌تکلیف صورت گیرد. 

دو روز قبل بیژن طاهری به‌درستی اعلام کرده بود که لیگ برتر برای استقلال به پایان رسیده و حالا برای موفقیت باید فقط چشم‌انتظار معجزه باقی‌ماند، اما هنوز جام حذفی باقی‌مانده است. در این شرایط اگر استقلالی‌ها می‌خواهند برای فصل بعدی موفق باشند باید هرچه سریع‌تر و در همین مقطع زمانی (حتی قبل از تعیین سرنوشت استقلال در همین فصل) کار را یکسره کرده و هر فردی که مدنظر است به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شود. در‌هر‌صورت تعیین‌تکلیف در این خصوص باعث می‌شود تا بازیکنان نیز حساب کار دست‌شان آمده و این‌طور نمی‌شود که شاکله تیم فردای جام حذفی دوباره از هم پاشیده و بعد از یک انتخاب دیرهنگام، کار بستن تیمی مقتدر برای فصل بعدی دیر شود.  بنابراین اقدام زودهنگام می‌تواند هم یک شوک مثبت را برای قهرمانی احتمالی در جام حذفی به این باشگاه مردمی وارد کرده و هم زمینه موفقیت با بستن تیمی منسجم و قوی را برای فصل بعدی فراهم کند.

این اتفاقات در‌حالی است که دیروز تغییراتی در کادر مدیریتی استقلال رخ داد و کریمی چند مدیر این مجموعه ازجمله فرشید سمیعی، مرتضی موسوی‌زنوز و محمد سررشته‌داری را برکنار کرد و از سوی دیگر آرش برهانی در آکادمی باشگاه جای خود را به اصغر حاجیلو داد. همین اتفاقات نیاز به انتخاب مدیرعامل جدید که دارای اختیارات کافی باشد و بتواند به اوضاع آشفته این باشگاه سر‌و‌سامان بدهد را به‌خوبی نمایان می‌کند.

منبع: فرهیختگان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها