آرسنال به روغن‌سوزی افتاده/ گواردیولا در یک‌قدمی آرتتا

مایکل آرتتا فرصت داشت آرسنال را پس از نوزده سال مجددا قهرمان لیگ برتر جزیره سازد، ولی روند نتایج تیمش نشان می‌دهد که این فرصت در حال از دست رفتن است.

آرسنال به روغن‌سوزی افتاده/ گواردیولا در یک‌قدمی آرتتا

دو تساوی پی در پی آرسنال در دو هفتۀ اخیر لیگ برتر انگلیس، شانس قهرمانی این تیم را به شدت کاهش داده است. آرسنالی‌ها یکشنبۀ این هفته در خانۀ وستهم با نتیجۀ 2 بر 2 متوقف شدند و یکشنبۀ هفتۀ قبل نیز در خانۀ لیورپول به تساوی 2 بر 2 رضایت داده بودند.

این چهار امتیاز در شرایطی از کیسۀ آرسنال رفت که منچسترسیتی در دو هفتۀ اخیر با پیروزی‌های 4 بر 1 و 2 بر صفر در زمین ساوتهمپتون و ناتینگهام فارست، 6 امتیاز کامل این دو بازی را کسب کرد و اکنون با یک بازی کمتر از آرسنال، در 4 ‌امتیازیِ توپچی‌های لندن قرار دارد.

در پایان هفتۀ سی‌ویکم لیگ برتر جزیره، آرسنال 74 امتیاز دارد و منچسترسیتی 70 امتیاز؛ اما احتمال پیروزی من‌سیتی در بازی معوقه‌اش بسیار بالاست؛ بنابراین آرسنالی‌ها باید منچسترسیتی را 73 امتیازی محسوب کنند.

در هفتۀ سی‌ودوم، آرسنال در خانۀ خودش با ساوتهمپتون بازی دارد (جمعۀ همین هفته) و منچسترسیتی میهمان برایتون است (یکشنبۀ هفتۀ بعد). با فرض پیروزی آرسنال و من‌سیتی در این دو بازی، مسابقۀ سرنوشت‌ساز هفتۀ سی‌وسوم احتمالا قهرمان این فصل لیگ برتر را تعیین می‌کند.

ششم اردیبهشت، منچستیرسیتی میزبان آرسنال است و در صورت پیروزی در این بازی، به یک امتیازی آرسنال می‌رسد و دیگر بعید است که آن بازی معوقه را نبرد و به صدر جدول لیگ برتر صعود نکند.

اینکه چرا تیم مایکل آرتتا از هفتۀ سی‌ام به روغن‌سوزی افتاده، آن هم در حالی که برخلاف من‌سیتی در لیگ قهرمانان اروپا حضور ندارد، موضوعی است که حتما کارشناسان فوتبال انگلیس به آن خواهند پرداخت؛ بخصوص اگر آرسنال قهرمانی را از دست بدهد.

مایکل آرتتا فرصت داشت آرسنال را پس از نوزده سال مجددا قهرمان لیگ برتر جزیره سازد، ولی روند نتایج تیمش نشان می‌دهد که این فرصت در حال از دست رفتن است. آیا می‌تواند با تدابیر تاکتیکی ویژه‌ای، منچسترسیتی را در زمین خودش متوقف سازد و برتری لرزانش را نسبت من‌سیتی همچنان حفظ کند؟

حتی اگر آرتتا از پس این کار برآید، باز او باید در پنج هفتۀ پایانی (یعنی از هفتۀ سی‌وسوم به بعد) همۀ بازی‌هایش را ببرد؛ چراکه حتی یک تساوی می‌‌تواند حکم تحویل دادن کاپ قهرمانی به پپ گواردیولا باشد.

شاید خستگی علت افت آرسنال در این هفته‌های پایانی باشد. تاختن در کورس قهرمانی، آن هم وقتی که تیم پولدار و پرستارۀ منچسترسیتی در تعقیبت است، تیمی که بهترین مربی قرن بیست‌ویکم و یکی از پنج مربی برتر تاریخ فوتبال را روی نیمکت خود دارد، قاعدتا کار آسانی نیست.

اما به غیر از خستگی، شاید ظرفیت ذهنی بازیکنان آرسنال رو به پایان است. حفظ پیشتازی، آن هم وقتی که یک رقیب قدر تعقیبت می‌کند، شرایط روانی خاصی می‌طلبد که بعید نیست مربی جوانی مثل مایکل آرتتا از پس تداوم بخشیدن به این شرایط روانی برنیاید. پنالتی از دست رفتۀ بوکایو ساکا در بازی با وستهم، ممکن است همان بلایی را سر آرسنال بیاورد که پنالتی‌‌های مضحک جورجینیو در بازی با سوئیس بر سر ایتالیا آوردند و مانع راهیابی لاجوردی‌پوشان به جام جهانی شدند.

با این حال آرسنال علاوه بر تلاش برای کسب نتیجۀ مطلوب در بازی با من‌سیتی در 6 اردیبهشت، یک شانس بالقوۀ دیگر هم دارد و آن اینکه، منچسترسیتی امشب احتمالا یک بازی دشوار در مونیخ دارد. بایرن مونیخ در بازی رفت 3 بر صفر مغلوب من‌سیتی شده‌ و امشب در خانۀ خودش، حتما به آب و آتش می‌زند.

اگرچه شانس صعود بایرن مونیخ به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان بسیار کم است، ولی اگر مصاف امشب بایرن و من‌سیتی سخت و سنگین باشد، این قطعا به سود توپچی‌های لندن است.

علاوه بر این، منچسترسیتی پس از صعود محتملش به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، باید خودش را برای دو بازی مهم با یکی از سه تیم رئال مادرید، میلان و اینتر آماده کند. و این یعنی پپ باید در دو جبهه بجنگد اما آرتتا فقط در فکر فتح لیگ برتر است. بویژه اینکه فتح لیگ قهرمانان برای پپ گواردیولا و منچسترسیتی به دلایلی اهمیت اساسی دارد.

گواردیولا می‌خواهد ثابت کند به غیر از بارسا، با تیم دیگری هم می‌تواند قهرمان اروپا شود، منچسترسیتی هم طبیعتا می‌خواهد برای اولین بار در تاریخ خودش، بر بام فوتبال اروپا بایستد و وارد تالار بزرگان تاریخ شود.

اما مشکل آرتتا این است که گواردیولا و شاگردانش در چند سال گذشته همواره درگیر این وضعیت بوده‌اند و به آن عادت دارند. آن‌ها چند سال است که می‌خواهند لیگ برتر جزیره و لیگ قهرمانان اروپا را فتح کنند و غالبا هم لیگ جزیره را برده‌اند. گواردیولا استاد کسب قهرمانی در لیگ است. کارنامۀ او در اسپانیا و آلمان و انگلیس موید این مدعاست.

در یک بازی حذفی، همیشه ممکن است تیم قوی‌تر حذف شود، ولی در لیگ غالبا تیم قوی‌تر موفق به کسب قهرمانی می‌شود. بنابراین آرتتا نباید بیش از حد به چالش‌های منچسترسیتی در لیگ قهرمانان امیدوار باشد. او باید فکری به حال تیمش برای این هفت هفتۀ پایانی بکند.

نایب قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، نتیجۀ بدی نیست؛ اما قهرمانی در این لیگ، آن هم با غلبه بر گواردیولا، رویدادی است که کلاس مربیگری آرتتا را ارتقا می‌دهد. با این قهرمانی نه فقط حال، که آینده خوشایند آرتتا خواهد شد.  

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها