تأثیر یحیی گل محمدی بر پرسپولیس تهران

یحیی گل محمدی از سال ۱۳۸۷ با مربیگری صبای قم به این حرفه مشغول شد، او سرمربی تیم‌های تربیت یزد، نساجی، نفت تهران، ذوب‌آهن، گل‌ریحان، تراکتور و پدیده بوده و از سال ۱۳۹۸ برای دومین مقطع سرمربی پرسپولیس شده است.

تأثیر یحیی گل محمدی بر پرسپولیس تهران

یحیی گل‌محمدی سال ۲۰۲۰ پرسپولیس را به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند و همچنین ۲ مرتبه همراه پرسپولیس به قهرمانی لیگ برتر ایران رسیده است.

در این مقاله سعی داریم عملکرد یحیی گل محمدی با باشگاه پرسپولیس را از سال ۹۸ تاکنون بررسی کنیم.

یحیی گل محمدی در سال ۹۸ برای دومین بار سکان تیم پرسپولیس را در نوزدهمین دورۀ لیگ برتر خلیج فارس به دست گرفت. این آغاز دوباره عصر یحیی گل محمدی و پرسپولیس بود که برخلاف دورۀ اول آن توانست اولین جام خود با پرسپولیس را به دست آورد. البته لازم به ذکر است که گل محمدی در نیم فصل دوم در شرایطی جایگزین گابریل کالدرون شد که این تیم با ۳۴ امتیاز و ۳ امتیاز اختلاف با تیم دوم در صدر جدول قرار داشت.

در مجموع یاران گل محمدی در نوزدهمین دورۀ لیگ برتر در ۱۴ بازی توانستند با ۱۰ برد، ۳ تساوی و یک باخت، ۳۳ امتیاز کسب کنند. از عوامل مهم در قهرمانی پرسپولیس در این فصل ۱۶ دیدار بدون باخت این تیم بود. آنها بعد از شکست در هفته یازدهم در مقابل نفت مسجد سلیمان تا هفته بیست و هشتم، ۱۴ پیروزی و ۲ تساوی کسب کردند.

نوزدهمین دوره لیگ برای پرسپولیس خالی از رکورد نبود. از جمله رکوردها میتوان به ۴ قهرمانی پیاپی، پرافتخارترین تیم لیگ با ۶ قهرمانی، بیشترین اختلاف امتیاز با تیم دوم جدول با ۱۴ امتیاز، بیشترین پیروزی با ۲۱ برد و زود ترین قهرمانی در ۴ هفته مانده به اتمام لیگ اشاره کرد.

بعد از آن، یحیی گل محمدی توانست دست به کار بزرگی بزند و پرسپولیس را برای بار دوم به فینال رقابت های لیگ قهرمانان آسیا برساند، ولی با بدشانسی و در شرایطی که یک گل از حریف خود، الهلال پیش بود، بازی را واگذار کرد و به نایب قهرمانی بسنده کرد.

در لیگ بیستم، یحیی گل محمدی و کادرش شروعی ضعیف داشتند ولی همچون فصل قبل توانستند در هر دو نیم فصل و در مجموع با ۶۷ امتیاز در رقابتی نزدیک با سپاهان پنجمین قهرمانی پیاپی را به لیست افتخارات خود اضافه کنند و با وجود حذف از جام حذفی به مانند فصل گذشته، در مجموع فصل موفقی را پشت سرگذاشتند.

در لیگ بیستم، پرسپولیس عملکرد خوبی در فاز دفاعی داشت و تنها با ۱۴ گل، کم ترین گل خورده لیگ را به خود اختصاص داد و همچنین با ۱۹ برد بهترین آمار را نسبت به رقبای خود به دست آوردند. پرسپولیس همچنین توانست رکورد بیشترین امتیاز تمام دوره های لیگ را که در فصل گذشته به دست آورده بود (۶۷ امتیاز)، تکرار کند.

لیگ بیست و یکم، لیگ پایانی برای قهرمانی های پیاپی پرسپولیس و یحیی گل محمدی بود. در شرایطی که یاران گل محمدی عملکرد بهتری در نیم فصل اول (۳۲ امتیاز) نسبت به فصل قبل خود (۳۰ امتیاز) داشتند، اما در نهایت این استقلال بود که قهرمان لیگ بیست و یکم شد و پرسپولیس به نایب قهرمانی بسنده کرد و بعد از یک سال، فصل را بدون جام به پایان رساند.

پرسپولیس در لیگ بیست و یکم بهترین خط حمله با ۴۴ گل زده را داشت و در مقابل ۲۱ گل خورده را برای خود به ثبت رساند و از ۳۰ بازی لیگ ۱۸ برد، ۹ تساوی و سه باخت را به دست آورد.

در جام حذفی بعد از صعود به مرحله یک چهارم نهایی، مقابل آلمینیوم اراک قرار گرفت وبا نتیجه سه بر دو شکست خورد و از دور این رقابت ها حذف شد. پرسپولیس در سوپرجام به مصاف فولاد خوزستان رفت که در این دیدار نیز مغلوب شد و فولاد با تک گل موسی کولیبالی قهرمانی را از پرسپولیس ربود.

مسابقات پرسپولیس در لیگ بیست و دوم تا به اینجای فصل آمار ضعیف تری نسبت به فصول گذشته خود به جای گذاشته است ولی همچنان به همراه استقلال و سپاهان، مثلث مدعیان قهرمانی را تشکیل داده اند.

در سال ۱۴۰۱ تیم سپاهان با پیروزی ارزشمند مقابل پرسپولیس توانست سال را با صدرنشینی به اتمام برساند و پرسپولیس صدر جدول را واگذار کند و به رتبۀ سوم سقوط کند. از عوامل افول پرسپولیس در این فصل میتوان به تغییر کلی کادر فنی این تیم با نظر یحیی گل محمدی اشاره کرد. همچنین بهترین گلزن این تیم یعنی لوکادیا بعد از آقای گلی با ۶ گل این تیم را ترک کرد و به عقیدۀ هواداران پرسپولیس، هیچ مهاجمی نتوانسته جای او را پر کند. اخبار پرسپولیس حاکی از آن است که این تیم قصد بازگرداندن این مهاجم گلزن را دارند.

در اولین دیدار از سال ۱۴۰۲ پرسپولیس شروعی خوبی داشت و توانست مس رفسنجان را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد. حال باید دید چه اتفاقاتی در ادامه فصل رخ میدهد و قهرمانی از آن چه تیمی میشود.

جمع بندی

یحیی گل محمدی در سال ۹۸ برای بار دوم به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد و جای گابریل کالدرون را در این تیم گرفت. حاصل عملکرد یحیی گل محمدی در پرسپولیس ۲ قهرمانی لیگ برتر در نوزدهمین و بیستمین دورۀ این رقابت ها و نایب قهرمانی در دورۀ بیست ویکم، نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان سال ۱۴۰۰، قهرمانی در سوپرجام سال ۱۳۹۹ و نایب قهرمانی در این رقابت ها در سال ۱۴۰۰ است.

در فصل کنونی گل محمدی بدترین فصل خود را با پرسپولیس سپری میکند.

در شرایطی که پرسپولیس در هفته شانزدهم اختلاف خود را با رقیب دیرینۀ خود یعنی استقلال به ۸ امتیاز رسانده بود، در ادامه با نتایج ضعیف پرسپولیس در نیم فصل دوم و پیروزی های پیاپی استقلال و سپاهان، پرسپولیس به رتبه سوم سقوط کرد. یحیی گل محمدی امیدوار است با قهرمانی در این فصل علاوه بر کسب سومین قهرمانی خود و هفتمین قهرمانی پرسپولیس در لیگ، از خطر اخراج نیز جلوگیری کند.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها