بازخوانی فاجعه تاریخی در ورزشگاه مشهد؛ هیچ کس محاکمه نشد

پس از یک سال از فاجعه حمله به زنان در ورزشگاه مشهد در جریان دیدار ایران و لبنان که با اسپری فلفل همراه بود و مسوولان دولتی وعده‌های زیادی برای برخورد با عوامل این هتک حرمت دادند، هنوز خبری از رسیدگی به این اتفاق نیست و گذشت زمان آن را به فراموشی سپرد.

بازخوانی فاجعه تاریخی در ورزشگاه مشهد؛ هیچ کس محاکمه نشد

با وجود گذشت بیش از یک‌سال از برگزاری بازی جنجالی تیم‌های ملی ایران و لبنان، خبری از رسیدگی به اتفاقات مهم آن بازی نیست.

تیم ملی ایران در آخرین مسابقه خود در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، نهم فروردین‌ماه سال گذشته بود که در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد مقابل تیم ملی لبنان به میدان رفت و شاگردان دراگان اسکوچیچ موفق شدند بردی ۲ گله را برابر لبنان به‌دست بیاورند.

باتوجه به مسجل‌شدن صعود ایران به جام جهانی، مسئولان وقت فدراسیون فوتبال تصمیم گرفتند تا بازی در خارج از تهران به انجام برسد و تصمیم‌گیری نهایی بر این شد که ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد به عنوان ورزشگاه محل میزبانی به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی شود.

میزبانی‌ای که به آبروریزی تبدیل شد

مدیران وقت فدراسیون فوتبال در شرایطی از میانه گزینه‌های موجود تصمیم گرفتند تا بازی تشریفاتی تیم‌های ملی ایران و لبنان را در مشهد برگزار کنند که مسئولان (AFC) و (FIFA) اصرار ویژه‌ای به حضور تماشاگران زن در ورزشگاه داشتند. خطر تعلیق در صورت عدم راه ندادن تماشاگران زن باعث شد تا بعد از معرفی مشهد به عنوان شهر محل میزبانی از تقابل تیم‎‌های ملی ایران و لبنان، یک چالش بزرگ برای مسئولان فدراسیون فوتبال ایجاد شود.

سامانه بلیت‌فروشی مسابقه در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که تعدادی از هواداران زن علاقه‌مند به تماشای بازی تیم ملی توانستند بلیت تهیه کنند، اما با وجود خریداری بلیت و تجمع گسترده تماشاگران زن در مقابل ورودی ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد، اجازه حضور آن‌ها در روی صندلی‌های ورزشگاه صادر نشد و برخورد‌های زشت‌ و زننده‌ای در مقابل درب ورزشگاه باعث شد تا به سرعت، این مسئله مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گیرد.

مسئولان قضایی استانی و کشوری در کنار جمعی از مسئولان دولتی، بعد از حواشی به وجود آمده در مشهد و استقبال از تماشاگران زن با اسپری فلفل برای متفرق‌کردن آن‌ها از مقابل ورودی ورزشگاه، به سرعت دستور پیگیری پرونده را دادند و دادستان کل کشور اعلام کرد که به‌زودی گزارشی از این میزبانی پرماجرا که به آبروریزی بزرگ برای فوتبال ایران تبدیل شد، به اطلاع مردم خواهد رسید، اما با وجود گذشت یک‌سال، هنوز گزارشی در این‌باره منتشر نشده و متخلفان برگزاری این بازی جنجالی معرفی نشده‌اند.

فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) هم به سرعت پرونده‌ای را در کمیته انضباطی خود علیه فدراسیون فوتبال ایران تشکیل داد که گفته می‌شود رسیدگی به این پرونده در جریان است و به‌زودی رأی نهایی آن صادر خواهد شد.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در اولین نشست خبری خود بعد از بازگشت دوباره به ساختمان سئول مدعی شد که رأی این پرونده می‌تواند باعث متضرر شدن فوتبال ایران شود و او امید به آن دارد که حداقلی‌ترین جریمه از سوی فیفا برای فدراسیون لحاظ شود!

مظنون‌های پرونده، همچنان در کسوت مدیران فدراسیون!

میرشاد ماجدی سرپرست وقت فدراسیون فوتبال در کنار احسان اصولی به عنوان عضو هیات‌رئیسه و سخنگوی فدراسیون نقش اصلی را در انتقال بازی تیم ملی به مشهد داشتند؛ آن‌هم در شرایطی که گزینه‌های دیگری از جمله برگزاری مسابقه در ورزشگاه نقش جهان اصفهان مطرح بود، اما پافشاری عضو مشهدی هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال باعث شد تا بازی به مشهد منتقل شود و رخداد‌های عجیب و دلخراشی در مقابل ورودی ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد رخ بدهد.

ماجدی و اصولی البته در مصاحبه‌های خود بعد از اتمام مسابقه تیم‌های ملی ایران و لبنان، برگزاری بازی در خارج از تهران را موفقیت‌آمیز دانستند و اتفاقات به‌وجود آمده در مقابل ورودی ورزشگاه را مرتبط با عدم همکاری سایر ارگان‌ها و نهاد‌ها دانستند و مدعی شدند که این موضوع ارتباطی به فدراسیون فوتبال ندارد! با این‌حال، تصمیم‌گیری ۲ عضو خبرساز هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای انتقال بازی به مشهد و جلب رضایت سایر اعضا بدون‌شک زمینه‌ساز ایجاد حواشی گسترده در مشهد شد.

سرپرست وقت فدراسیون فوتبال ۵ ماه بعد از این حواشی، سمت ریاست را تحویل مهدی تاج داد، اما همچنان در نقش عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال فعالیت دارد و در کنار میرشاد ماجدی، احسان اصولی هم در نقش عضو هیات‌رئیسه و سخنگوی فدراسیون فوتبال فعالیت خود را در ساختمان سئول دنبال می‌کند تا با وجود گذشت یک‌سال از حواشی جنجالی رخ داده در مشهد، همچنان نه‌تن‌ها با متخلفان برخورد نشده باشد، بلکه گزارشی هم درباره علل رخ دادن این فاجعه بزرگ و البته اشخاص دخیل در آن منتشر نشده باشد! هر چند که همچنان به واسطه باز بودن این پرونده جنجالی در کمیته انضباطی فیفا، فوتبال ایران در خطر محرومیت و یا جریمه قرار دارد و همگان در انتظار صدور حکم نهایی از سوی کمیته انضباطی سازمان جهانی فوتبال هستند.

منبع: دیدارنیوز
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها