مروری بر فوتبال ملی در سالی که گذشت

۱۴۰۱، سال شکست فوتبال از سیاست / از سقوط اسکوچیچ و کی‌روش تا بازگشت "تاج" به قدرت/ آغاز قلعه‌نویی در پایان سالی پرحادثه

سال ۱۴۰۱ برای فوتبال ایران سال پُرتلاطم و سختی بود. سالی که در آن فوتبال با سیاست پیوند خورد و تغییرات پی در پی سرمربی تیم‌ملی هم به داد فوتبال نرسید. حالا فوتبال ما در حالی به سال جدید می‌رود که همه‌چیز به نقطه صفر بازگشته است.

۱۴۰۱، سال شکست فوتبال از سیاست / از سقوط اسکوچیچ و کی‌روش تا بازگشت "تاج" به قدرت/ آغاز قلعه‌نویی در پایان سالی پرحادثه

به گزارش خبر فوری، سال 1401 یکی از مهم ترین سال ها برای فوتبال ایران بود. در ابتدای سال اسکوچیچ سرمربی تیم ملی بود و بسیاری بر این گمان بودند که او قرار است با تیم ملی راهی قطر شود. همچنین، میرشاد ماجدی و دیگر اعضاء هیئت رئیسه فدراسیون پس از عزل عزیزی خادم، شروع به مدیریت فدراسیون فوتبال کردند و تلاش داشتند که یکی از اعضاء هیئت رئیسه را به مقام ریاست جدید فدراسیون فوتبال برسانند. اما در انتهای سال 1401 همه چیز تغییر کرد. اسکوچیچ جای خود را به کارلوس کیروش داد. تیم ملی نتوانست در دوحه بدرخشد و نتیجه ای ضعیف گرفت و میرشاد ماجدی و رفقا نیز در رقابت های انتخاباتی ریاست جدید فدراسیون فوتبال نتیجه را به مهدی تاج، رئیس پیشین فدراسیون واگذار کردند و بار دیگر همه چیز به نقطه صفر بازگشت.

اما چه شد که فوتبال بار دیگر به نقطه اول خود برگشت؟ اتفاقات رخ داده در سال 1401 به خوبی این مساله را مشخص کرده و به این پرسش پاسخ می دهند.

بحران در تیم اسکوچیچ

 معضل اصلی فوتبال ملی در سالی که گذشت، رقابت های جام جهانی 2022 قطر بود. پیش از آغاز سال هم مشخص بود که برخی از لژیونرهای تیم ملی رابطه خوبی با دراگان اسکوچیچ ندارند و خود را بالاتر از او می دانند. این افراد معتقد بودند سرمربی خونه به خونه آمل قادر نیست در شرایط سخت، در مقابل رقبای سرسختی مانند انگلستان و آمریکا و ولز بایستد اما اگر سرمربی تغییر کند حتی ممکن است ایران از گروه خودش نیز صعود کند.

اختلافات بین بازیکنان و سرمربی هر روز بیشتر می شد و موقت فدراسیون فوتبال را هم تحت تاثیر قرار می داد. با فشار خارجی، فدراسیون تصمیم به تغییر سرمربی ایران گرفت. بازیکنان دو دسته شدند. گروهی از اسکوچیچ حمایت کردند و گروهی نیز خواستار تغییر او شده و راه خود را از راه حامیان اسکو جدا کردند. از آن سو، کمیته فنی فدراسیون فوتبال رای به اخراج اسکوچیچ داد. میرشاد ماجدی و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال شروع به بررسی گزینه های موجود کردند اما با توجه به فاصله زمانی کم تا جام جهانی، نتوانستند به یک گزینه جامع برسند. به همین دلیل، در نهایت تصمیم گرفتند اسکوچیچ را تا پایان جام جهانی ابقاء کنند.

با وجود این، سرمربی وقت تیم ملی دیگر آن دیسیپلین و اقتدار لازم را برای اداره تیم نداشت. جایگاه اسکو متزلزل شده بود، فدراسیون حمایت خود را از او کم کرد، شرایط و جو موجود در اردوهای تیم ملی به هم ریخت و همه منتظر ماندند تا دیر یا زود اسکوچیچ اخراج شود. بسیاری معتقد بودند اگر اسکوچیچ مربی تیم ملی بماند، ایران با یک فاجعه و تحقیر تاریخی در جام جهانی مواجه خواهد شد و هر سه بازی خود را خواهد باخت.

بازگشت تاج و کی‌روش

مهدی تاج از این وضعیت استفاده کرد و با این وعده که کارلوس کی‌روش، سرمربی سابق تیم ملی را مجددا به تیم باز می گرداند وارد رقابت های انتخابات فدراسیون فوتبال شد. او در یک انتخابات جنجالی توانست آراء لازم را کسب کرده و با کنار زدن میرشاد ماجدی، سرپرست وقت فدراسیون فوتبال، پس از چند سال دوری، مجددا به بالاترین مقام اجرایی فوتبال ایران برسد.

تاج به محض پیروزی به سراغ کی‌روش رفت و او را با قراردادی کوتاه مدت و تا پایان جام جهانی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب کرد. کی‌روش در مدت کوتاهی که در ایران بود توانست شرایط روانی تیم را آرام کند. او بین بازیکن ها وفاق ایجاد کرد و از رابطه خوب خود با تاج استفاده کرد و ضمن اعمال شروطش بر فدراسیون، اردوهای خوبی را هم برگزار کرد.

با این حال، شرایط فنی او و تیم ملی متزلزل بود. این تزلزل و ضعف خود را در جام جهانی نشان دادند. کیروش که پیش از این سرمربی تیم ملی مصر بود و نتایج خوبی در این تیم نگرفته و نتوانسته بود محمد صلاح و رفقا را به جام جهانی ببرد در قطر نیز شروع ناامید کننده ای داشت. ایران در دیدار نخست، مقابل انگلستان 6 بر 2 شکست خورد. ترکیب تیم ملی در این بازی افتضاح بود و بسیاری مربی کهنه کار پرتغالی را مقصر این شکست می دانستند.

کیروش توانست از اقتدار خود بهره برده و شرایط روحی تیم را بهبود بخشد. ایران در بازی دوم توانست ولز را با نتیجه 2 بر 0 شکست دهد و راهی بازی سرنوشت ساز با آمریکا شود. ایران برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی فقط به یک تساوی احتیاج داشت اما در این بازی حساس 1 بر 0 به ایالات متحده باخت و از دور رقابت ها حذف شد.

بعد از جام جهانی، بار دیگر منتقدان انگشت انتقاد را به سمت کیروش گرفتند. آنها معتقد بودند سبک دفاعی کیروش مانع از هجوم ایران روی دروازه آمریکا شد و در نهایت، این اتفاق باعث ترسو بازی کردن ایران و شکست شد.

خروج کی‌روش، سردرگمی و در نهایت، انتخاب قلعه نویی

حذف ایران از جام جهانی، پرونده کیروش را برای همیشه بست. مربی پرتغالی که زمانی مدافعان سرسختی داشت بدون هیچ حرف و حدیثی ایران را ترک کرد و سرمربی تیم ملی قطر شد. تاج چند ماه سکوت پیشه کرد و درگیر مسائل مختلفی شد. انتقادات از فدراسیون به علت عدم انتخاب سرمربی جدید تیم ملی اوج گرفت. تاج دست به کار شد و شروع به بررسی گزینه های مختلف کرد. او ابتدا اعلام کرد که قصد دارد از بین مربیان ایرانی، یک سرمربی جدید برگزیند. او از چند سرمربی ایرانی برنامه خواست. این اقدام فدراسیون از نظر بسیاری توهین آمیز بود و باعث واکنش پیشکسوتان و مربیان ایرانی شد.

بعد از این، اعلام شد که ماجرای سرمربی ایرانی تیم ملی کان لم یکن است و قرار است فدراسیون فلیکس سانچز، سرمربی سابق تیم ملی قطر را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی برگزیند. شایعات در رابطه با سانچز قوی و قوی تر می شد تا اینکه رسما اعلام شد این مربی اسپانیایی با فدراسیون فوتبال اکوادور قرارداد بسته و سرمربی رسمی این تیم ملی شده است.

بعد از این اتفاق، دست تاج و فدراسیون فوتبال در پوست گردو ماند. تاج مجددا به سمت گزینه های داخلی رفت و در نهایت، با امیر قلعه نویی به توافق رسید. انتخاب مجدد امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال اگرچه جنجال برانگیز بود و باعث انتقاد برخی منتقدان شد اما پایانی بود بر طوفان یک ساله فوتبال ملی ایران.

حالا ایران وارد سال جدید می شود و امیدوار است امیر قلعه نویی نیز بتواند بدون حاشیه تیم ملی را به ساحل امن رسانده و در رقابت های جام ملت های اسیا موفق شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    8

    برجام باید آتیش زده بشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      تیم‌فقط‌استقلال‌قهرمان‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها