بررسی نیم فصل اول لیگ برتر

سکوی‌های خالی نظاره گر درخشش خارجی ها

نیم فصل اول بیست و دومین دوره لیگ برتر با آمارهای گوناگونی همراه بود.

سکوی‌های خالی نظاره گر درخشش خارجی ها

پس از برگزاری ۱۲۰ بازی در ۱۵ هفته، پرسپولیس با ۳۲ امتیاز رتبه‌ نخست را به خود اختصاص داد و تیم‌های گل‌گهر سیرجان و سپاهان با ۲۸ و ۲۷ امتیاز رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند. در پایین جدول نفت مسجدسلیمان با ۹ امتیاز قعرنشین است و تیم‌های صنعت نفت و مس کرمان به ترتیب با ۱۰ و ۱۱ امتیاز پانزدهم و چهاردهم هستند. با هم به بررسی اتفاقات نیم فصل اول می‌پردازیم؛

ترین ها؛

تعداد گل رد و بدل شده: ۲۱۵ گل در ۱۲۰ بازی(میانگین ۱.۷۹)

بیشترین امتیاز: پرسپولیس ۳۲

کمترین امتیاز: نفت مسجدسلیمان ۹

بیشترین برد: پرسپولیس ۹

کمترین برد: مس کرمان، صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان ۲

بیشترین باخت: نفت مسجدسلیمان ۱۰

کمترین باخت: پرسپولیس و مس رفسنجان یک

بیشترین تساوی: مس رفسنجان ۱۰

کمترین تساوی: نفت مسجدسلیمان سه

بیشترین گل زده: سپاهان ۲۱

کمترین گل زده: پیکان هفت

بیشترین گل خورده: نفت مسجدسلیمان ۳۵

کم‌ترین گل خورده: مس رفسنجان ۴

بهترین تفاضل گل: پرسپولیس ۱۴+

بدترین تفاضل گل: نفت مسجدسلیمان ۲۳-

بهترین گلزن: یورگن لوکادیا(پرسپولیس) و محمد عباس‌زاده(تراکتور) با ۶ گل

بهترین پاس گل دهنده: ریکاردو آلوز(تراکتور) با هشت پاس گل

پرگل‌ترین هفته: هفته سوم با ۱۹ گل

کم‌گل‌ترین هفته: هفته چهارم و سیزدهم با ۹ گل

پرتکراترین نتیجه: یک بر صفر(۳۲ بازی)

کم‌گل‌ترین بازی‌ها: ۲۸ مسابقه با نتیجه‌ صفر بر صفر تمام شد

پرگل‌ترین بازی‌ها: سپاهان ۴-۱ تراکتور، ذوب‌آهن ۵-۱ نفت مسجدسلیمان، پرسپولیس ۵-۱ نساجی

مقتدرانه‌ترین پیروزی: نفت مسجدسلیمان ۰-۵ گل‌گهر

بهترین تیم داخل خانه: نساجی ۱۵ امتیاز

بدترین تیم داخل خانه: صنعت نفت ۲ امتیاز

بهترین تیم خارج از خانه: پرسپولیس ۱۸ امتیاز

بدترین تیم خارج خانه: مس کرمان ۲ امتیاز

اتفاقات منفی و مثبت

صفر و صد سکوها!

یکی از نکاتی که در لیگ بیست و دوم هم مثبت و هم منفی بود حضور هواداران در بازی ها بود. بالاخره بعد از فشارهای زیاد از سوی فیفا درهای ورزشگاه به روی بانوان باز شد و فضای ورزشگاه ها حال هوای خانوادگی پیدا کرد، اما با متوقف شدن حضور هواداران به ورزشگاه دیگر خبری از حضور بانوان نیز در ورزشگاه نبود. از 15 هفته نیم فصل اول، فقط 5 هفته هواداران بازی‌های لیگ برتر را از نزدیک تماشا کردند و 10 هفته، لیگ بدون تماشاگر بود. وضعیت تلخی که صدای همه تیم‌ها را درآورده و مشخص نیست تا چه زمانی، قرار است ادامه داشته باشد. بازی استقلال و مس در هفته سوم، اولین بازی تاریخ لیگ برتر بود که بانوان، توانستند برای تشویق تیم‌شان وارد ورزشگاه شوند. بانوان پرسپولیسی هم یک هفته بعد و در بازی با صنعت نفت، توانستند طلسم‌شکنی کنند. هر چند این روند امیدوار کننده، فعلا بخاطر برگزاری بازی‌ها پشت درهای بسته متوقف شده است.

سکوی‌های خالی نظاره گر درخشش خارجی ها

عجیب مثل مس

مس رفسنجان این فصل یکی از عجیب‌ترین تیم‌های لیگ برتر بوده است. آن‌ها اول فصل، توانستند گادوین منشا آقای گل لیگ را در رفسنجان حفظ کنند و لوسیانو پریرا را هم به عنوان زوج او به خدمت بگیرند. بازیکنان گرانقیمت مس در خط حمله، نوید یک تیم قدرتمند و هجومی در این فصل را می‌دادند. در عمل، اوضاع کاملا برعکس جلو رفته است. مس با 9 گل زده، آماری ناامید کننده در خط حمله دارد و در عوض، با 4 گل خورده بهترین خط دفاع لیگ محسوب می‌شود. نساجی، هوادار، صنعت نفت و پرسپولیس، تنها تیم‌هایی بودند که در نیم فصل اول، موفق به باز کردن دروازه مس شدند و 11 بازی دیگر این تیم، با کلین شیت تیم محمد ربیعی به پایان رسیدند. مس در صورتی که بتواند کیفیت دفاعی‌اش را در نیم فصل دوم هم حفظ کند، صاحب رکورد بهترین خط دفاعی تاریخ لیگ برتر خواهد شد.

سکوی‌های خالی نظاره گر درخشش خارجی ها

ورود سبک لاتین به فوتبال ایران

در لیگ بیست و دوم، دوباره پای مربیان خارجی بزرگ به ایران باز شد. فصل پیش، لیگ در انحصار کامل مربیان داخلی بود. سپاهان با استخدام ژوزه مورایس و دستیاران سرشناسش، توانست یکی از بزرگترین مربیان خارجی در تاریخ لیگ را به خدمت بگیرد. تراکتور با قربان بردیف، سرمربی سابق روبین کازان و روستوف قرارداد بست و استقلال هم، ریکاردو سا پینتوی پرتغالی را جانشین فرهاد مجیدی کرد. صنعت نفت هم پس از نتایج ضعیف در شروع لیگ، سراغ ادسون تاوارس برزیلی رفت. پاکو خمز، آخرین مربی خارجی بود که نیم فصل اول به لیگ برتر ایران آمد. او جای قربان بردیف را گرفت که به صورت توافقی، از تراکتور جدا شد به لیگ روسیه برگشت.

خارجی های جذاب

در نیم‌فصل نخست به جز تیم‌های ملوان بندرانزلی، نفت مسجدسلیمان و هوادار تمام تیم های حاضر در لیگ بازیکن خارجی در فهرست خود داشتند و 32 بازیکن در 13 تیم لیگ برتری به میدان رفتند که عملکرد متفاوتی داشتند. بدون شک جذاب ترین چهره خارجی نیم فصل اول یورگن لوکادیا بود، پرسپولیس که پس از جدایی علی علیپور همیشه با مشکل در خط حمله روبرو بوده، این فصل در انتقالی گرانقیمت یورگن لوکادیا را به ایران آورد. این بازیکن تا قبل از جام جهانی، آمار خوب 6 گل در 9 بازی را به نام خود ثبت کرد و در صدر جدول گلزنان لیگ برتر قرار گرفت. عملکرد خوب لوکادیا در مدت زمان کوتاهی که در فوتبال ایران حضور داشت باعث شد تا او همچنان صدرنشین جدول گلزنان لیگ بیست‌ودوم باشد، درخششی که خیلی زود به پایان رسید و او پس از جام جهانی، یک طرفه قراردادش را فسخ کرد.

سکوی‌های خالی نظاره گر درخشش خارجی ها

لوکادیا تنها بازیکن خارجی درخشان پرسپولیس نبود، گیورگی گولسیانی در میان 7 مدافع خارجی که در نیم‌فصل نخست حضور داشتند، بهترین عملکرد را توانست داشته باشد. او توانست هم در 10 کلین‌شیت تیمش در نیم‌فصل اول نقش کلیدی را ایفا کند و رهبری خط دفاعی سرخ‌پوشان پایتخت را برعهده داشت و هم در فاز تهاجمی به کمک تیمش آمد و در مسابقه حساسی مانند دربی توانست 2 بار در نقش گلزن بدرخشد و در دیدار با نساجی هم از روی نقطه پنالتی موفق به گلزنی شد و با درخشش او، برتری پرگل شاگردان یحیی گل‌محمدی آغاز شد. در کنار گولسیانی، جفرسون باهیا مدافع برزیلی مس رفسنجان و رافائل سیلوا از استقلال عملکرد قابل‌قبولی داشتند.

سکوی‌های خالی نظاره گر درخشش خارجی ها

استقلالی ها نیز از داشتن بازیکن خارجی خوب بی نصیب نماندند و مثل فصل گذشته بازیکن فرانسوی آنها در نقش ناجی این تیم ظاهر شد. یامگا با وجود بازی در 2 پست متفاوت و حضوری فعال در سمت راست خط دفاع و سمت راست خط حمله آبی‌پوشان پایتخت، توانست بهترین بازیکن استقلال در امر گلزنی در نیم‌فصل نخست باشد و 4 بار در نقش گلزن درخشید و یک‌بار هم برای تیمش گل ساخت. البته که به جز درخشش در لیگ برتر، یامگا در جام حذفی هم فرشته نجات آبی‌ها شد و با 2 گل خود توانست آبی‌ها را به جمع 16 تیم برتر جام برساند تا یکی از بهترین خارجی‌های لیگ بیست‌ودوم قلمداد شود.

سکوی‌های خالی نظاره گر درخشش خارجی ها

بدون شک برترین هافبک خارجی در بین تیم های لیگ برتری در ترکیب تراکتوری ها قرار داشت. آلوز که در 13 بازی برای سرخ‌پوشان تبریزی به میدان رفت، توانست 7 پاس گل به‌ثبت برساند تا با رکوردی ویژه صاحب عنوان برترین گل‌ساز نیم‌فصل نخست شود و امیدوار است در پایان فصل بتواند با حفظ روند خوب خود، صاحب عنوان برترین پاسور لیگ بیست‌ودوم شود. به جز آلوز، سایر هافبک‌های خارجی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

سکوی‌های خالی نظاره گر درخشش خارجی ها

داوری و داوری و داوری

مشکلات و اعتراضات داوری در لیگ ایران بخش جدا نشدنی بازی هاست. اما حالا با آمدن سیستم کمک داور ویدیویی در فوتبال دنیا اعتراضات به داوری در دو جهت پیگیری می‌شود، یکی مشکلات قضاوت ها و یکی نبود وی ای آر در لیگ. البته داوران لیگ حتی نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط رادیویی داشته باشند چه برسد اینکه انتظار داشته باشیم وی ای آر به کمکشان بیاید. حالا به گفته رئیس فدراسیون فوتبال در خوش بینانه ترین حالت وی ای آر در اوایل فصل آینده به لیگ ایران اضافه خواهد شد. پس حداقل تا پایان این فصل این اعتراضات ادامه خواهد داشت. در نیم فصل اول رقابت ها نساجی بیشترین سود از تصمیمات اشتباه داوری و استقلال بیشترین ضرر را از تصمیمات اشتباه داوری داشته‌اند.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها