نگاهی به ۶ ستاره نوظهور در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز مانند تمام تورنمنت‌های بزرگ فرصتی بود برای چهره شدن بازیکنان کم سن و سالی که پس از برگزاری مسابقات خود را نه به عنوان جوانانی مستعد که به عنوان ستاره‌های جدید فوتبال جهان معرفی کردند.

نگاهی به ۶ ستاره نوظهور در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲

هافبک جوان و دونده مراکش کمک کرد تا این تیم به نیمه‌نهایی جام جهانی صعود کند و در تاریخ جام جهانی ماندگار شود. کرواسی نیز با مدافع بیست ساله خود که در این مسابقات نقاب به صورت داشت، به جمع چهار تیم نهایی صعود کرد.

هافبک نوزده ساله و آینده‌دار انگلیس در کنار دو ستاره جوان دیگر از هلند و پرتغال، هر کدام موفق شدند سه گل بزنند. بخش ورزش بی‌بی‌سی نگاهی انداخته به شش بازیکن جوانی که با عملکرد خوب خود در قطر توجه همگان را به سمت خود جلب کردند.

کودی گاکپو (هلند)

کودی گاکپو

کودی گاکپو، اولین بازیکن هلندی است که توانسته در سه بازی اول خود در جام جهانی گلزنی کند.

این بازیکن ۲۳ ساله با قد ۱۹۳ سانتی‌متری و توانایی بدنی خود، در این فصل در ۲۴ بازی برای آیندهوون، در پست بال، سیزده گل زده و هفده پاس گل داده است. او در مسابقات بین المللی نیز همه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

لوئیس فان‌خال، سرمربی هلند که تیمش در مرحله یک چهارم نهایی برابر آرژانتین حذف شد ، در مورد گاکپو گفت: «کودی همه چیز لازم برای تبدیل شدن به یک ستاره را دارد.»

ویرجیل فان‌دایک، کاپیتان نارنجی‌پوشان نیز با اشاره به احتمال حضور گاکپو در منچستریونایتد گفت که او جای پیشرفت بسیاری دارد و احتمالاً با توجه به درخشش در این جام، قیمتش به شدت بالا رفته است.

انزو فرناندز (آرژانتین)

انزو فرناندز

او قبل از جام جهانی، هرگز در ترکیب اصلی آرژانتین بازی نکرده بود. اما در تیمی که با رهبری لیونل مسی به فینال راه یافته است، تبدیل به یکی از مهره‌های اصلی شده است.

این هافبک ۲۱ ساله در دومین بازی دور گروهی مقابل مکزیک که مسابقه‌ای مهم پس از شکست غیرمنتظره در بازی اول مقابل عربستان سعودی بود، یک گل زیبا زد.

در مسابقه نیمه‌نهایی مقابل کرواسی، هیچ بازیکنی بیش از فرناندز تکل نزد (۴ تکل). او همچنین با ۶۲ پاس در کنار مسی، بیشترین تعداد پاس را به هم‌بازی‌هایش در تیم آرژانتین داد.

قرارداد فرناندز با بنفیکای پرتغال که شش ماه پیش و به مبلغ اولیه ۸/۶ میلیون پوند امضا شده است، بند آزادسازی ۱۰۳ میلیون پوندی دارد و لیورپول نسبت به پرداخت و جذب او علاقه نشان داده است.

عزالدین اوناحی (مراکش)

عزالدین اوناحی در شانزده بازی ملی، دو گل برای مراکش زده است

عزالدین اوناحی در شانزده بازی ملی، دو گل برای مراکش زده است

لوئیس انریکه، سرمربی اسپانیا: «خدای من، این پسر از کجا آمده؟ شماره هشت آن‌ها مرا شگفت زده کرد. نام او را به خاطر ندارم، متاسفم...»

عزالدین اوناحی، هافبک مراکش تا قبل از مسابقات تقریباً ناشناخته بود و مطمئناً به همین دلیل انریکه او را نمی‌شناخت. اما حالا دیگر انریکه هرگز نام این بازیکن را فراموش نخواهد کرد.

این بازیکن ۲۲ ساله یکی از بازیکنان کلیدی تیم شگفتی‌ساز مراکش و از عوامل مهم صعود آنها به نیمه نهایی بوده است. او به مراکش کمک کرد تا اسپانیا را در مرحله یک شانزدهم نهایی از دور مسابقات حذف کند و باعث جدایی سرمربی اسپانیا شود.

او در برابر قهرمان سال ۲۰۱۰ با ۱۴/۷ کیلومتر، بیش از هر بازیکن دیگری دوید. در دیدار یک چهارم نهایی مقابل پرتغال نیز بیشتر از تیمی‌هایش دریبل زد و در نبردهای یک به یک پیروز شد.

اوناحی برای تیم آنژه در انتهای جدول لیگ فرانسه بازی می‌کند. اما گفته می‌شود که بارسلونا در حال بررسی انتقال او در ژانویه است.

باید اشاره‌ای هم به یار او در خط میانی، سفیان امرابط داشته باشیم که نمایش بسیار چشمگیری داشته است و احتمالاً فیورنتینا در ماه آینده پیشنهادات فراوانی برای جذب این بازیکن ۲۶ ساله دریافت خواهد کرد.

یوسکو گواردیول (کرواسی)

هزینه جذب یوسکو گواردیول از لایپزیگ هفتاد میلیون پوند عنوان شده است

هزینه جذب یوسکو گواردیول از لایپزیگ هفتاد میلیون پوند عنوان شده است

مرد نقاب پوش.

گواردیول که پیش از جام جهانی و در بازی برای تیم لایپزیگ دچار شکستگی بینی شد، این مسابقات را با ماسک و ظاهری شبیه به بتمن آغاز کرد.

نمایش قهرمانانه این بازیکن بیست ساله در قلب دفاع کرواسی به آنها کمک کرد تا به نیمه نهایی برسند، جایی که البته مقابل آرژانتین و مسی شکست خوردند.

گواردیول یک مدافع میانی تهاجمی و سریع است که در کار با توپ و ارسال پاس‌های دقیق مهارت دارد. به همین دلیل هم، پت نوین، گزارشگر بی‌بی‌سی، او را به‌ یک «رولزرویس» در خط دفاع تشبیه کرد.

آلن شیرر، مهاجم سابق تیم ملی انگلیس گفت: «در بیشتر بازی‌ها فوق‌العاده بوده و به خاطر نحوه بازی کرواسی، مسئولیت بسیاری در دفاع داشته است. او در این پست به خوبی مقاومت کرده و در دفع توپ شجاع و در تکل قوی بوده است.»

البته در جریان باخت ۳-۰ نیمه نهایی مقابل آرژانتین، مسی بزرگ او را به راحتی جا گذاشت و پاس گل داد.

با این حال، حضور درخشان او غول‌های بزرگ فوتبال اروپا مانند منچستر سیتی، چلسی، منچستر یونایتد و بایرن مونیخ را وسوسه کرده تا هزینه هفتاد میلیون پوندی انتقال او را به لایپزیگ بپردازند.

جود بلینگام (انگلیس)

جود بلینگام

«فکر می‌کنم او بهترین هافبک جهان خواهد بود.»

این ارزیابی فیل فودن، هم‌تیمی او در جام جهانی بود. شاید باورنکردنی باشد، اما بلینگام هنوز نوزده سال دارد و در عین جوانی، مهارت و پختگی یک بازیکن بزرگسال را دارد.

فقط به بلوغی که او پس از از دست دادن پنالتی مقابل فرانسه توسط هری کین از خود نشان داد توجه کنید. او دوید و به کاپیتان دلداری داد. آیا او در آینده بازوبند «سه‌شیر» (لقب تیم ملی انگلیس) را خواهد گرفت و کاپیتان خواهد شد؟

هافبک بوروسیا دورتموند با گلزنی در پیروزی ۲-۶ انگلیس مقابل ایران، پس از مایکل اوون در سال ۱۹۹۸، دومین گلزن جوان انگلیس در جام جهانی شد.

اما عملکرد درخشان او در پیروزی مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل سنگال بیشتر به چشم آمد، نمایشی جذاب که او را تبدیل به اولین بازیکن تقریباً نوجوانی کرد که از سال ۱۹۶۶ به بعد نقشی اساسی در پیروزی انگلیس در مرحله حذفی جام جهانی داشته است.

هر چند که انگلیس در دور بعدی و با شکست برابر فرانسه از دور مسابقات حذف شد، اما عملکرد بلینگام توجه غول‌های اروپا مانند تیم‌های رئال مادرید و لیورپول را به خود جلب کرده است.

گونسالو راموس (پرتغال)

گونسالو راموس

بازیکنی از این بهتر نمی‌توانست خود را در صحنه جهانی معرفی کند.

گونسالو راموس در مرحله یک هشتم نهایی مقابل سوئیس، جای کریستیانو رونالدو را در ترکیب اصلی گرفت.

این بازیکن ۲۱ ساله، در اولین بازی خود در جام جهانی، فوق العاده بازی کرد. او سه گل زد و یک پاس گل داد. همین امر باعث شد که در حال حاضر گل‌های بیشتری نسبت به رونالدو در بازی‌های مرحله حذفی جام جهانی برای پرتغال زده باشد.

راموس پس از اوز‌بیو، ستاره بزرگ پرتغال در سال ۱۹۶۶ به اولین بازیکن کشورش تبدیل شد که در یک بازی مرحله حذفی جام جهانی هت‌تریک کرده است و حالا این بازیکن جوان باید به دنبال شکستن رکورد ۴۷۳ گل این اسطوره پرتغالی در بنفیکا باشد.

منبع: بی بی سی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها