نگاهی به گروه B جام جهانی؛ انگلیس، ایران، آمریکا و ولز

سیاسی‌ترین گروه تاریخ فوتبال

گروه دوم جام جهانی که شامل تیم ملی ایران، انگلیس، آمریکا و ولز است، چگونه گروهی است.

سیاسی‌ترین گروه تاریخ فوتبال

کمتر از ۲۰ روز تا آغاز جام جهانی زمان باقی مانده و تیم ملی ایران در گروه دوم این مسابقات با انگلیس، آمریکا و ولز هم‌گروه شد و نکته قابل بحث و مهم برای تمامی تیم های این گروه جنبه های سیاسی است که هر کشور با دیگری دارد.

سیاسی‌ترین گروه تاریخ فوتبال

یوزها به دنبال شگفتی و صعود

تیم ملی فوتبال ایران برای ششمین بار پای به آوردگاه جهانی می گذارد، اما این بار با تفکراتی متفاوت تر برابر حریفانی از جنس سیاست. ایران در جام های جهانی سال ۱۹۷۸ آرژانتین، ۱۹۹۸ فرانسه، ۲۰۰۶ آلمان، ۲۰۱۴ برزیل و ۲۰۱۸ روسیه حضور داشته است.

ما در ۱۵ دیداری که در مسابقات جهانی انجام داده ایم ،۲ برد - ۴ تساوی و ۹ شکست بدست آورده ایم. ایران در این دیدارها ۹ گل به ثمر رسانده و ۲۴ گل دریافت کرده است، در دوره اول حضورمان ۲ شکست با نتایج سه بر صفر برابر هلند و ۴ بر یک برابر پرو بدست آوردیم و مقابل اسکاتلند به تساوی یک بر یک رسیدیم.

جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، ایران با تیم های ملی آلمان، یوگسلاوی و آمریکا همگروه بود که در بازی اول یک بر صفر مغلوب یوگسلاوی شد و در دیدار دوم بازی حماسه سازی را به ثبت رساند و موفق شد مقابل آمریکا به برتری دو بر یک دست پیدا کند، اما در بازی سوم تیم جلال طالبی حریف آلمان نشد و با دو گل مقابل این تیم شکست خورد تا در نهایت با کسب ۳ امتیاز در گروه خود سوم شود.

سیاسی‌ترین گروه تاریخ فوتبال

جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان جایی بود که امیدهای ایرانی ها پر پر شد، سال ۲۰۰۶ ایران همراه بازیکنان سطح بالا و خوبی که در اختیار داشت به جام جهانی رفت اما در گام اول ۳ بر یک مغلوب مکزیک شد و در دیدار دوم با ۲ گل مقابل پرتغال شکست خورد تا به طور کامل از صعود به دور بعدی باز بماند، در آخرین بازی هم که به صورت تشریفاتی بود مقابل آنگولا به تساوی یک بر یک رسید تا از این جام تنها یک امتیاز بدست بیاورد و به خانه برگردد.

ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل با تیم های آرژانتین، بوسنی و نیجریه همگروه شد، تصور بر این بود که مقابل نیجریه و بوسنی نتیجه لازم را می گیریم و فقط برابر آرژانتین شکست می خوریم و به راحتی وارد مرحله بعدی خواهیم شد، اما رقابت ها به شکل دیگری رقم خورد. ایران در گام نخست برابر نیجریه به تساوی بدون گل رسید تا کماکان امیدها برای صعود باقی بماند، در بازی دوم یک بر صفر به آرژانتین باخت تا با کسب پیروزی مطلوب در دیدار آخر به دور بعدی رقابت ها صعود کند. ولی در بازی نهایی ایران بازی بدی را از خود به نمایش گذاشت و سه بر یک مغلوب بوسنی شد تا باز هم موفق به صعود از گروه خود نشود.

سیاسی‌ترین گروه تاریخ فوتبال

در جام جهانی ۲۰۱۸ ایران در گروه دوم رقابت ها با اسپانیا، پرتغال و مراکش همگروه بود که به گروه مرگ این مسابقات تبدیل شد. ایران در بازی اول با گل به خودی مراکشی ها موفق شد یک بر صفر به پیروزی برسد و سه امتیاز ارزشمند را بدست بیاورد، در بازی دوم با یک نمایش خوب برابر اسپانیا شکست خورد و در دیدار پایانی مقابل پرتغال به تساوی یک بر یک رسید تا با کسب ۴ امتیاز و فقط یک امتیاز اختلاف نسبت به دو تیم بالاتر گروه از صعود به دور بعدی رقابت ها باز بماند.

حالا جام جهانی قطر می تواند جایی برای رویاسازی سربازان ایران باشد، جایی که شاید به آرزوهای مردم ایران پایان دهد و شاهد حضور تیم ملی کشورمان در مرحله حذفی رقابت های جام جهانی باشیم. ایران در دیدار اول خود باید ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱ به مصاف غول پرستاره در قطر برود یعنی تیم ملی انگلیس، کشوری که ما برای اولین بار در تاریخ خود به مصاف آنها می رویم. انگلیس پیش از این تنها یکبار برابر تیمی از آسیا قرار گرفته که مربوط به تقابل آنها برابر کویت در سال ۱۹۸۲ است.

در بازی دوم جمعه ۴ آذر ماه ۱۴۰۱ ایران ولز قرار می گیرد و در بازی سوم هم ۸ آذر ۱۴۰۱ که سالروز دیدار ایران و استرالیا هم است، مقابل آمریکا قرار می گیرد که این بازی هم همه را به یاد دیدار خاطره انگیز جام جهانی ۹۸ فرانسه می اندازد، تقابلی که ایران موفق شد با گل های استیلی و مهدوی کیا با نتیجه دو بر یک آمریکا را شکست دهد. حال این بازی می تواند چه از نظر سیاسی و چه از نظر ورزشی اهمیت زیادی را برای ما ایرانی ها داشته باشد.

انگلیسی‌ها به دنبال برگرداندن جام قهرمانی به خانه

انگلیس تیم پنجمین رنکینگ فیفا، یکی از تیم های پر ستاره ی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است. انگلیسی ها تنها قهرمانی خود را در سال ۱۹۶۶ کسب کرده اند جایی که میزبانی جام جهانی را بر عهده داشتند، حالا این تیم تلاش می کند تا در قطر به دومین جام خود دست پیدا کند تا خاطره تلخ جام جهانی قبلی را کنار بگذارند. این تیم برای شانزدهمین حضور خود در رقابت های جام جهانی آماده می شود، سه شیرها جز کسب یک قهرمانی در مسابقات جهانی دو عنوان چهارمی را هم در این مسابقات کسب کرده اند که یکی از آنها مربوط به دوره قبلی است. انگلیس در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در مرحله نیمه نهایی ۲ بر یک مغلوب کرواسی شد و از صعود به فینال بازماند، آنها در مرحله رده بندی هم با نتیجه دو بر صفر مقابل بلژیک شکست خوردند تا عنوان چهارمی مسابقات را کسب کنند.

حالا در این مسابقات انگلیس از بازیکنان جوانتر و با انگیزه تری هم برخوردار است که می توانند امیدهای این کشور را برای کسب دومین جام خود در عرصه جهانی زیاد کنند. انگلیس در ۶ دوره اخیر رقابت های جام جهانی تنها در سال ۲۰۱۴ نتوانسته از مرحله گروهی صعود کند و بدون کسب پیروزی از دور مسابقات کنار رفته است. انگلیسی ها در مرحله مقدماتی جام جهانی با کسب ۲۶ امتیاز در گروه اول شدند و به طور مستقیم به این مسابقات راه پیدا کردند.

سیاسی‌ترین گروه تاریخ فوتبال

انگلیس در بازی اول خود به مصاف ایران می رود و در دیدار دوم باید رو در روی آمریکا قرار بگیرد. این تیم برای سومین بار در مرحله گروهی با آمریکا همگروه می شود، در دو بار قبلی انگلیس موفق به شکست این تیم نشده است. اولین تقابل دو تیم در جام جهانی مربوط به سال ۱۹۵۰ است، دیداری که آمریکا موفق شد یک بر صفر انگلیس را شکست دهد، در بازی دوم نیز سال ۲۰۱۰ دو تیم برابر هم قرار گرفتند که تقابل شان با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

در سومین دیدار هم انگلیس به مصاف ولز خواهد رفت و در کل روی کاغذ سه شیرها برای صعود از این گروه کار سختی را نخواهند داشت. ولی باید دید چه سرنوشتی برای آنها در قطر رقم می خورد.

آمریکا قطعه سوم پازل سیاسی گروه B

تیم ملی آمریکا بعد از یک دوره غیبت در جام جهانی، یکی از ۳۲ تیم حاضر در کشور قطر خواهد بود و برای یازدهمین بار پای در عرصه ی جهانی می گذارد. این تیم تاکنون بهترین عنوانی که در این رقابت ها بدست آورده مربوط به جام جهانی ۱۹۳۰ است که موفق شد به مرحله نیمه نهایی مسابقات راه پیدا کند. در آمریکا فوتبال ورزش اول کشور به حساب نمی شود و به همین دلیل تیم ملی فوتبال این کشور خیلی از قدرت بالایی برخوردار نیست.

تیم ملی آمریکا با سرمربی وطنی خود گرگ برهالتر در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی با کسب ۲۵ امتیاز سوم شد و جواز حضور در این تورنمنت را پیدا کرد و آمریکا در ۱۰ بازی اخیر خود در تمامی رقابت ها تنها دو شکست را متحمل شده است.

از افتخارات مهم کشور آمریکا در عرصه فوتبال می تواند به هفت عنوان قهرمانی آنها در رقابت های گلد کاپ کونکاکاف اشاره کرد.

جیووانی رینا (دورتموند)، برندون آرونسن (لیدز یونایتد)، وستون مک کنی (یوونتوس)، سرجینیو دست (میلان)، کریستین پولیسیچ (چلسی)، مت ترنر (آرسنال) ستاره های آمریکایی ها در جام جهانی پیش رو خواهند بود.

سیاسی‌ترین گروه تاریخ فوتبال

گرت بیل و رفقا به دنبال تاریخ سازی

تیم ملی ولز بعد از ۶۴ سال بار دیگر جواز حضور در مسابقات جام جهانی را کسب کرده و تلاش می کند با صعود از گروه B رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ شگفتی ساز شود. روی کاغذ ولزی ها شانس کمی برای صعود از گروه دارند اما یاران گرت بیل می کوشند که ثابت کنند تا همانند جام جهانی ۱۹۵۸ شگفتی خلق کنند.

تیم ملی فوتبال ولز در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در گروه خود پایین‌تر از بلژیک قرار گرفت و به عنوان تیم دوم راهی پلی‌آف شد. آن‌ها در اولین بازی خود در پلی آف برابر اتریش قرار گرفتند و در پایان توانست این تیم را شکست دهد. ولز برای صعود به جام جهانی تنها یک گام دیگر فاصله داشت و آن‌ها اگر می‌خواستند به جام جهانی صعود کند باید اوکراین را از پیش رو بر می‌داشتند که در نهایت این تیم توانست با ستارگان خود برابر یاران شوچنکو به برتری دست پیدا کرده و جواز صعود به جام جهانی را به دست آورد.

ولز با ستارگانی چون گرت بیل، آرون رمزی، اتان آمپادو و دنیل جیمز، یکی از بهترین نسل‌های تاریخ فوتبال خود را در اختیار دارد و در رتبه هجدهم رده‌بندی جهانی فوتبال قرار دارد.

سیاسی‌ترین گروه تاریخ فوتبال

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها