رنگرز: کناره‌گیری سوریان برای کشتی فرنگی آسیب‌ زا است

اکثر ورزش‌ دوستان ایرانی روی علاقه قلبی مردم ایران به رشته کشتی توافق نظر دارند؛ نکته‌ای که در این سال‌ها باعث شده است برآورده نشدن توقعات توسط کشتی فرنگی، بسیار خاطر علاقه‌مندان ورزش را بیازارد و آنها را ناچار به ابراز نارضایتی کند.

رنگرز: کناره‌گیری سوریان برای کشتی فرنگی آسیب‌ زا است

جدا از تمام شایستگی‌هایی محمد بنا که بارها در تورنمنت‌های مختلف اثبات شده است تیم تحت هدایت معمار کشتی فرنگی ایران موفق نشد در رقابت‌های قهرمانی جهان 2022 انتظارات را برآورده کند تا با تشخیص فدراسیون کشتی و انتخاب حسن رنگرز به‌عنوان سرمربی تیم ملی خونی تازه به پیکره این رشته دمیده شود. کسی که هدایت تیم ملی امید را هم در مسابقات قهرمانی جهان برعهده داشت. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با رنگرز را در ادامه می‌خوانید.

به‌عنوان سرمربی تیم قهرمان سطح کیفی رقابت‌های زیر 23 سال قهرمانی جهان 2022 را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
فقدان روسیه قطعا بر تمامی این رقابت‌ها تاثیر خواهد گذاشت و از کیفیت مسابقات کم می‌کند ولیکن رقابت‌ها به‌لحاظ کیفی در سطح بالایی بود و رقابت بین ایران، ترکیه، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان و مجارستان آنقدر نزدیک بود که به‌نظر می‌رسد خیلی نبود روسیه احساس نشد. 

تا چه حد از عملکرد کاروان اعزامی ایران به اسپانیا رضایت داشتید؟
یکی از بهترین نتایجی بوده که در این سال‌ها در رده سنی امید به‌دست آوردیم؛ کسب 3 مدال طلا و عنوان قهرمانی با 37 اختلاف امتیاز اتفاقات خوبی است که به ما نوید می‌دهد که اگر به این پشتوانه‌ها یک نگاه جدی داشته باشیم و حمایت موثر به‌عمل بیاید قطعا می‌توانند مسیر ورزش قهرمانی و افتخارات کشتی فرنگی را در سال‌های آینده به بهترین شکل پیگیری و محقق کنند. 

در سال‌های 2017 و 2018 کشتی فرنگی ایران در این تورنمنت به جایگاه چهارم و ششم تکیه زد اما در 3 دوره اخیر همواره بین 2 تیم برتر قرار گرفتیم. حل کدام معضل این اتفاقات خوشایند را رقم زده است؟
در چند سال گذشته برگزاری مستمر اردوهای جوانان، تقویت تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان و حضور جوان‌های شایسته در اردوهای تیم ملی بزرگسالان زمینه قهرمانی تیم امید را تقویت کرده و الحمدالله در چند سال گذشته تیم ملی امید ایران همواره روی یکی از سکوهای قهرمانی یک جای ثابت داشته است. 

محمد بنا فارغ از تمام شایستگی‌هایش نتوانست در مسابقات بلگراد توقعات علاقه‌مندان این رشته را برآورده کند. شما قرار است چه رویکرد جدیدی را در تیم ملی پیاده کنید که در روزها و ماه‌های پیش‌رو منتهی به موفقیت شود؟
من چنین اعتقادی ندارم. بنا یکی از سرمایه‌های بی‌بدیل کشتی فرنگی ایران است و کشتی ما با حضور ایشان افتخارات بی‌نظیری را کسب کرده و همواره باید قدردان ایشان باشیم. به هرشکل مسابقات صربستان بسیار رقابت‌های سختی بود و تیم ملی 3 طلا کسب کرد و با بدشانسی در یک‌سری از اوزان دست‌مان از مدال کوتاه ماند. تلاش و اولویت ما در فاصله کم باقی‌مانده تا سال 2023 حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان و کسب سهمیه المپیک خواهد بود. ان‌شاء‌الله بعد از آن متمرکز روی رقابت‌های المپیک خواهیم شد. زمان بسیار بسیار کوتاهی داریم و امیدوار هستیم بتوانیم از این زمان کوتاه نهایت و حداکثر استفاده را ببریم. 

در اهداف حسن رنگرز چقدر برنامه‌های بلند‌مدت دیده می‌شود؟
اصولا برای المپیک‌ها حداقل به یک بازه‌زمانی 4 ساله نیاز است. متاسفانه به هردلیل این امکان برای بنده و همکارانم وجود ندارد و ما باید الان روی برنامه و بهره‌مندی کوتاه‌مدت متمرکز شویم. باید با شیبی ملایم بتوانیم زمینه ورود همین مدال‌آوران رقابت‌های امیدها که جوانان شایسته‌ای هستند و ظرفیت و پتانسیل سرمایه‌گذاری دارند در رده سنی بزرگسالان را فراهم کنیم یعنی در یک فرآیند تدریجی بتوانیم میانگین سنی تیم ملی بزرگسالان را با ورود این جوانان کم کنیم. ان‌شاء‌الله به این سمت برویم که دو تیم در تراز فنی نزدیک به‌هم داشته باشیم. 

برای انتخاب اعضای کادرفنی چه متر‌ومعیارهایی مدنظرتان بود؟
دوشنبه برای اولین‌بار در کشتی فرنگی چرخه انتخابی تیم ملی را مصوب کردیم و روی خروجی سایت فدراسیون قرار دادیم.

قطعا امسال در کشتی فرنگی یک نقشه‌راه مشخص در قالب برگزاری انتخابی تیم ملی برای ملی‌پوشان خواهیم داشت که این اتفاقی بسیار خوب است. به هر شکل برگزاری مسابقات انتخابی و قانونمندکردن انتخاب ملی‌پوشان مستلزم پرداخت هزینه است. امیدوار هستم جامعه کشتی با صبر و تاملی که خواهند داشت این امکان، فرصت و اعتماد به کادرفنی را داشته باشند تا بتوانیم به موازات اجرای قانون که به پشتوانه‌سازی ما بسیار کمک می‌کند در کوتاه‌مدت شرایطی را برای کسب افتخارات‌مان توامان با این مهم رقم بزنیم.

در حوزه کادرفنی مجموع همکاران من سرمایه‌های فنی ارزشمند حوزه مربیگری کشتی کشور هستند؛ مربیان سازنده و قهرمانان بزرگ که یک مجموعه بسیار خوب، همراه و همدل که امیدوار هستم بتوانیم با تلاش‌های شبانه‌روزی اتفاقات قشنگی برای کشتی ایران رقم بزنیم. 

با توجه به ظرفیت‌های فنی کشتی‌گیران فرنگی ایران و برنامه‌های شما تا چه‌ حد می‌توان به کسب مدال‌های خوش رنگ در پاریس امیدوار بود؟
کار بسیار دشواری داریم؛ کسب 3 نشان در 2 سال ماقبل المپیک نشان می‌دهد که رقابت در عرصه مسابقات جهانی در کشتی فرنگی بسیار سخت و دشوار است. ضمن اینکه سال پیش‌رو سال ماقبل المپیک است یعنی همه تیم‌ها با حداکثر ظرفیت و بالاترین شرایط آمادگی در رقابت‌ها حضور پیدا خواهند کرد تا هم نتیجه خوب بگیرند و هم حداکثر سهمیه المپیک را کسب کنند. لذا به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانم قولی بدهم و آن چیزی که وجود دارد این است که تلاش من و همکارانم شبانه‌روز معطوف‌به کسب بهترین نتیجه ممکن در این رقابت‌هاست. 

طبیعتا هرشخصی به‌عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب می‌شد گروهی از علاقه‌مندان این رشته ابراز نارضایتی خودشان را اعلام می‌کردند. در مورد شما نیز این اتفاق افتاد و بعضی از علاقه‌مندان ادعا می‌کنند سابقه مدیریتی شما به امور فنی می‌چربد. 
خودم را در جامعه کشتی کوچک‌ترین و ناتوانمندترین فرد نسبت به تصدی این مسئولیت می‌دانم و قطعا عزیزانی بهتر و شایسته‌تر نسبت به بنده برای تصدی این مسئولیت وجود داشتند. من اراده‌ای برای آمدن نداشتم ولی شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که حضور من در این مقطع اجتناب‌ناپذیر بود.

وقتی مقرر شد تصدی این مسئولیت را بپذیرم این را با افتخار به‌عنوان سرباز کشتی کشور پذیرفتم. در مورد سوابق فنی، من بلافاصله بعد از کنار گذاشتن کشتی دو سال مسئولیت تیم ملی جوانان را عهده‌دار بودم. مسئولیت تیم ملی دانشجویان را در 4 دوره از رقابت‌های قهرمانی جهان به‌عهده‌ داشتم که 3 دوره قهرمان جهان شدیم.

مسئولیت تیم ملی مراکش در رقابت‌های المپیک 2016 را به مدت 2 سال برعهده داشتم و در همه این سال‌ها مسئولیت تیم‌های لیگ برتری بیمه رازی و ایران‌مال را هم عهده‌دار بودم. مسئولیت‌هایی مثل سرپرستی تیم ملی در رقابت‌های سال 2014، مدیر تیم‌های ملی سال 2019 و مسئولیت‌های مختلفی در تمام این سال‌ها در حوزه فنی و مدیریتی داشته‌ام و بیگانه و دور از این فضا نبوده‌ام ولی بین کاندیداهای این مسئولیت از همه ناتوانمندتر هستم. 

پیش از قبول هدایت تیم ملی یا در این مدت با محمد بنا تماسی داشته‌اید تا از تجارب این مرد کهنه‌کار سود ببرید؟
بله تقریبا از وقتی که صحبت‌های ضمنی شد 4 الی 5 روز با اصرار از آقای بنا و دوستان مشترک با ایشان خواهش کردم تا از استعفا منصرف شوند و قبول زحمت کنند. باید بپذیریم که بنا خدمت بزرگی به کشتی فرنگی کرده و بزرگ و پیشکسوت ما در این حوزه هستند و حفظ‌ شأن ایشان بر همه واجب است. 

نکاتی که بنا به شما گفت چقدر گره‌گشا بود؟
صحبت‌های فنی نداشتیم ولی بحث این بود که ایشان از تصمیمش نسبت به استعفا و انصراف از قبول هدایت تیم ملی برگردند که متاسفانه این مهم محقق نشد. 

در مدت فعالیت‌تان در قامت سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی چقدر مدیران این فدراسیون با شما در تعامل بودند؟ 
انصافا دبیر از هرآن‌چیزی که برای اعتلا و بزرگی کشتی نیاز است دریغ و مضایقه نمی‌کند. در حوزه ساخت‌وساز، تجهیز، بهسازی، استانداردسازی مجموعه خانه کشتی و در موضوع اعزام تیم ملی انصافا یکی از قوی‌ترین فدراسیون‌های بعد از انقلاب بوده و عملکردش قابل تقدیر و ارزشمند است. خروجیش را ما و شما می‌بینیم که چه اتفاقات خوبی چه در حوزه سخت‌افزاری چه در حوزه نرم‌افزاری افتاده است. 

نظرتان درمورد استعفای حمید سوریان چیست؟ این استعفا به کشتی فرنگی آسیب نمی‌زند؟
قطعا خروج سوریان برای کشتی فرنگی آسیب‌زا است. حضور اسطوره و ژنرال 7ستاره کشتی فرنگی ایران در بدنه فدراسیون می‌توانست خیلی از دغدغه‌های ما را پیگیری کند ولی سوریان مباحث و مسائل خاص خودش را دارد. او دو سال‌وخرده‌ای خدمت کرد بدون اینکه ریالی حقوق بگیرد و بدون اینکه هیچ‌گونه منافعی را برایش متصور باشیم.

در هرمجموعه مدیریتی و کاری ممکن است در جاهایی قطع همکاری انجام شود. آن چیزی که من می‌دانم ارتباط دبیر و سوریان یک ارتباط عمیقا دوستانه و برادرانه است. علت جدایی سوریان دلایل شخصی و خستگی ناشی از فشارهای کاری بوده است. من در عین حال که وجود ایشان را برای کشتی فرنگی فرصت قلمداد می‌کنم به تصمیم او احترام می‌گذارم به این دلیل که سوریان یک قهرمان بسیار بزرگ و اسطوره دست‌نیافتنی است. من مطمئن هستم قلبش برای کشتی می‌تپد. 

شما به 2 سال فعالیت‌تان در پست مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران چه‌نمره‌ای می‌دهید؟ بسیاری از ورزش‌دوستان استان مازندران به پروژه‌های نیمه‌کاره مدت فعالیت شما در این استان انتقاد داشتند!
این موضوع را من برای اولین‌بار از زبان شما می‌شنوم.

در 2 سالی که در استان مازندران بودم پروژه وطنی که یک پروژه بسیار بزرگ برای اولین‌بار در این سطح بود با حضور معاون رئیس‌جمهور افتتاح شد تا مجموعی از پروژه‌های نیمه‌تمام در استان. اتفاقات بسیار قشنگی رقم خورد. من نباید نمره بدهم، دوستان و کارشناسانی که درگیر هستند بایستی نمره بدهند.

برای بنده به‌عنوان فرزند ورزش استان یک فرصت مغتنمی ایجاد شد تا بتوانم ادای دین کنم. ادعایی نسبت به اتفاقاتی که آنجا انجام شد ندارم و به‌هیچ‌وجه بنا ندارم که بگویم چه اقداماتی در 2 سال گذشته انجام شد چون باور دارم هرفردی که این مسئولیت را عهده‌دار می‌شود باید بتواند عملکرد خوب داشته باشد و این عملکرد را باید جامعه ورزش صحه بگذارند. 

منبع: فرهیختگان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    فقط با آمدن حسن رنگرز خدا به کشتی فرنگی ما رحم کند! ما محمد بنا بطور متوالی و مستمر نتیجه نگرفتیم وای به حسن رنگرز!

  • پیمان
    0

    برکناری عسکری محمدیان از هیات کشتی مازندران تاریکترین نقطه سابقه کاری شما در مازندران بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها