معرفی رسمی شیوه جدیدی از والیبال، این بار در آب

پس از والیبال سالنی، ساحلی و برفی این بار فدراسیون جهانی از سورپرایز جدید خود در سال ۲۰۲۲ رونمایی کرد.

معرفی رسمی شیوه جدیدی از والیبال، این بار در آب

در حاشیه رقابت‌های قهرمانی مردان جهان به میزبانی کشور‌های اسلوونی و لهستان و به منظور تهییج علاقه‌مندان این رشته مهیج برای تماشای این مسابقات از شاخه جدید و جذاب والیبال در آب رونمایی شد.

این نوع والیبال که “والیبال استخر” یا آکواپولو نیز نامیده می‌شود، پیش از این نیز به صورت پراکنده در سایر نقاط جهان بین مردم رایج بوده، اما از سوی فدراسیون جهانی والیبال حمایت نمی‌شد.

والیبال در آب یک ورزش گروهی برگرفته از والیبال است که در آن مسابقات در آب انجام می‌شود و تاکنون در ایالات متحده، اروپا و آمریکای جنوبی مورد توجه قرار گرفته است البته ورزش بسیار مشابهی به نام بیریبول در برزیل توسعه یافته که در واقع والیبال در آب نیست.

براساس قوانین موجود میان کشور‌هایی که تاکنون این ورزش جذاب را تجربه کرده‌اند، می‌توان به برخی از قوانین درنظر گرفته شده برای والیبال در آب اشاره کرد.

این ورزش بیشتر در استخر‌ها انجام می‌شود و ابعاد زمین مورد استفاده آن از ۳×۲ متر تا ۶×۵ متر متغیر است. توری که از عرض زمین می‌گذرد آن را به دو نیمه مساوی تقسیم می‌کند.

انواع مختلفی از توپ‌ها در این‌گونه از ورزش والیبال مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مناسب‌ترین آن‌ها توپ ساحلی است که قطر آن حداقل ۲۸ سانتی‌متر است.

این ورزش که هنوز هواداران چندانی نیافته در دو سطح تفریحی و رقابتی انجام می‌شود. برای بازی‌های تفریحی، یک تیم می‌تواند یک تا چهار بازیکن داشته باشد، اما در مسابقات هر تیم باید حتما چهار بازیکن داشته باشد.

مانند والیبال، هر بازی با یک سرویس آغاز می‌شود و با سوت داور پایان می‌یابد البته سیستم بازی و امتیازدهی مانند تنیس روی میز عمل می‌کند، به این شکل که تیمی که هر تیم دو بار فرصت سرویس زدن دارد و تیمی که زودتر به امتیاز یازده برسد، برنده ست خواهد بود.

بسته به اینکه بازی در کدام کشور برگزار می‌شود، تغییراتی در اندازه زمین، تعداد بازیکنان در هر تیم و تعداد کل ست‌های انجام شده در یک مسابقه به وجود خواهد آمد.

والیبال در آب برای تثبیت جایگاه خود در بین علاقه‌مندان و ورزشکاران راهی طولانی در پیش دارد و گذشت زمان همراه با افزوده شدن ورزشکاران این رشته کمک خواهد کرد تا شاهد رشد و حضور آن در مسابقات جهانی و شناخته شده باشیم همان طور که پیش از این نیز والیبال ساحلی و والیبال برفی این مسیر دشوار را برای دستیابی به جایگاه کنونی خود پیمودند.

والیبال ساحلی در حال حاضر یکی از رشته‌های پر طرفدار المپیک تابستانی است و والیبال برفی نیز برای حضور در المپیک زمستانی ۲۰۲۶ به میزبانی ایتالیا تلاش می‌کند.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها