مجید نامجومطلق:

در حق اسکوچیچ نامردی شد اما باید می‌رفت

مجید نامجومطلق معتقد است در عین حال که در حق اسکوچیچ نامردی شده، کی‌روش بهترین گزینه ممکن برای جانشینی او به حساب می‌آید، اما در هر صورت باید از کی‌روش عبور کنیم.

در حق اسکوچیچ نامردی شد اما باید می‌رفت
 

بعد از برگزاری ۶ هفته از رقابت‌های لیگ برتر مسابقات به صورت موقت تعطیل شد تا اردوی آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران برای برگزاری دو بازی دوستانه با سنگال و اروگوئه آغاز شود. اردویی متفاوت نسبت به دو سال گذشته چرا که دیگر خبری از دراگان اسکوچیچ نیست و کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی ایران خواهد نشست. این روزها بحث‌های فنی در مورد سطح کیفی لیگ و عملکرد مربیان خارجی در تیم‌های سپاهان و استقلال و تراکتور، به اوضاع فدراسیون و بازگشت کی‌روش و آینده تیم ملی در جام جهانی گره خورده. برای بررسی این شرایط با مجید نامجومطلق، ستاره اسبق تیم ملی و باشگاه استقلال، به گفت‌وگو نشستیم. او معتقد است در عین حال که در حق اسکوچیچ نامردی شده، کی‌روش بهترین گزینه ممکن برای جانشینی او به حساب می‌آید، اما در هر صورت باید از کی‌روش عبور کنیم.

 

*بعد از برگزاری ۶ هفته از رقابت‌های لیگ، تیم‌ها وارد تعطیلات شدند. شرایط لیگ را در این مدت چطور ارزیابی می‌کنید؟

امسال با توجه به در پیش بودن جام جهانی لیگ ما خیلی پویا و خوب شروع شد. خیلی از بازیکنان به این خاطر که در معرض دید مربیان قرار بگیرند به لیگ ایران برگشتند. بازیکنانی که جایگاه خوبی در لیگ‌های اروپایی نداشتند ترجیح دادند سال منتهی به جام جهانی را در ایران بازی کنند تا بتوانند خودشان را در قالب تیم ملی ببینند. این به نظر من باعث شد که لیگ امسال ما نسبت به سال قبل کیفیت بهتری داشته باشد. ما می‌بینیم شرایط فنی تیم‌ها خیلی نسبت به سال قبل بهتر بوده و انگیزه بازیکنان دارند برای اینکه خودشان را نشان بدهند بسیار زیاد شده. اینها دلایلی است که به نظر من باعث شد لیگ ما حداقل نسبت به یکی، دو سال گذشته کیفیت بهتری داشته باشد.

 

*خیلی‌ها کم‌گل بودن لیگ را نشانه افت مسابقات می‌دانند. نظر شما چیست؟ آیا این نشان‌دهنده احتیاط تیم‌هاست یا مشکل گلزنی؟

چون در شروع لیگ، تازه از دوران بدنسازی خارج شدند و یک مقدار شناخت نسبت به یکدیگر در تیم‌ها کمتر است این شرایط به وجود آمده. حالا چند هفته دیگر که بگذرد این شناخت کامل می‌شود. به همین دلیل تیم‌ها با توجه به اینکه در شروع فصل هستند و امتیازاتش خیلی مهم است و هم می‌تواند در روحیه بازیکنان اثر بگذارد هم شرایط جدول را عوض کند، سعی می‌کنند این هفته‌ها را با امتیاز پشت سر بگذارند که بتوانند خودشان را در جدول نگه دارند. حالا تیم‌هایی که بالای جدول هستند برای رتبه‌های بالا و تیم‌هایی که پایین جدول قرار می‌گیرند برای بهتر شدن جایگاهشان تلاش می‌کنند. این تیم‌ها سعی می‌کنند روش‌هایی را در پیش بگیرند که امتیازات لازم را بگیرند. تیم مدعی سعی می‌کند ۳ امتیاز را بگیرد و آن تیمی که مدعی نیست برای حداقل امتیاز می‌جنگد. این باعث می‌شود یک مقدار مربیان با احتیاط و استرس بیشتر بازی را دنبال کنند و همین روی تعداد گل‌ها اثر گذاشته. ولی هفته به هفته که از لیگ می‌گذرد می‌بینیم شرایط بهتر می‌شود و بازی‌ها گل‌های بیشتری دارد.

*سه مربی خارجی سرشناس، به نسبت فوتبال ایران، امسال به لیگ ایران اضافه شدند. آیا این مربیان در ۶ هفته‌ای که از مسابقات گذشته توانسته‌اند تاثیرگذاری قابل توجهی داشته باشند؟

من فکر می‌کنم زود است که قضاوت داشته باشیم ولی از روی کیفیت فنی تیم‌ها می‌شود دید که اینها مربیان تاثیرگذاری هستند. به خصوص آقای مورایس. سبک بازی سپاهان با وجود اینکه نتایج خیلی خوبی هم نگرفته قابل توجه است. وقتی بازی‌های این تیم را دنبال می‌کنید متوجه می‌شوید یک برنامه مشخصی پشت تیم هست. ایشان مربی توانمندی است و حس می‌کنم در ادامه که شناختش بیشتر شود شرایط بهتری هم برای تیم سپاهان رقم بخورد. همین‌طور تیم تراکتورسازی. تیم با وجود اینکه خیلی خوب نتیجه نگرفته کیفیت فنی خوبی را به نمایش گذاشته که نشان‌دهنده این است که حضور آقای بردیف در تیم تراکتور تاثیرگذار بوده. آقای ساپینتو هم یک تیم خیلی خوب در اختیارش است و فکر می‌کنم بد هم نتیجه نگرفته. در واقع تیم روی سبک‌های مختلف کار می‌کند تا به یک شناخت کافی برسد.

*در مورد استقلال کمی جزئی‌تر صحبت کنیم. هواداران و برخی کارشناسان معتقدند تیم نیاز به یک پلی‌میکر دارد، اما آقای ساپینتو چندان موافق نیست. نظر شما در این رابطه چیست؟

سبک‌های مربی‌گری متفاوت است. ممکن است یک مربی یک سبک بازی را بپسندد و یک مربی سبک دیگری را. مثلاً ما که به عنوان تماشاگر بازی را از طریق تلویزیون نگاه می‌کنیم شاید نظرمان این باشد که تیم نیاز مبرم به یک بازیکن طراح، بازی‌سازی یا اصطلاحاً پلی‌میکر در سطح جان واریو یا مجتبی جباری که قبلاً در آن تیم بازی می‌کردند دارد. ولی خب باید دید سیستم آقای ساپینتو بر چه اساسی است و آیا در این سیستمی که بازی می‌کند نیاز به این تیپ بازیکنان دارد یا نه. این دیگر برمی‌گردد به سلیقه مربی که قطعاً هر کسی سلیقه خودش را دارد.

*برخی بازیکنان که استقلال امسال به عنوان بمب نقل‌وانتقالاتی به خدمت گرفت نتوانسته‌اند عملکرد قابل قبولی داشته باشند. از جمله سجاد شهباززاده که دو فصل پیش آقای گل شد اما امسال هنوز نتوانسته گل بزند. این ناشی از افت بازیکن است یا تاکتیک‌های سرمربی؟

باید به بازیکن بیشتر زمان بدهیم. هر بازیکن جدیدی که وارد مجموعه‌ای می‌شود نیاز به زمان دارد. البته درست است که سجاد قبلاً بازیکن همین تیم بوده ولی الان در شرایطی به تیم آمده که چند سالی گذشته و بازیکن جدید به حساب می‌آید. تفکر آن مربی که در حال حاضر دارد با او کار می‌کند هم متفاوت است. پس می‌توان گفت کلاً یک فضای جدید ایجاد شده. بازیکنی هم که فضای جدیدی را تجربه می‌کند نیاز به زمان دارد که در آن فضای خودش را پیدا کند و با تفکرات مربی آشنا شود. این نیازمند زمان است. امیدواریم هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد و اینها بتوانند تاثیرگذاری خودشان را داشته باشند.

*مهم‌ترین رقیب استقلال برای قهرمانی کدام تیم است؟

در این چند سال تیم‌هایی داشتیم که همیشه مدعی بودند تا حتی در بدترین شرایط‌شان هم جزو مدعیان قرار بگیرند. استقلال و پرسپولیس به عنوان رقبای سنتی، کاندیدای سنتی قهرمانی هم هستند که در هر شرایطی شانس قهرمانی دارند. مضاف بر این، تیم‌ها در شرایط بازی خودشان را نشان می‌دهند که آیا می‌توان به عنوان یک مدعی روی آنها حساب باز کرد یا نه. امسال تا اینجای کار تیم‌های استقلال و پرسپولیس و سپاهان و گل‌گهر بهتر خودشان را نشان دادند. در حال حاضر این چهار تیم جزو کاندیداهای قهرمانی هستند. حالا باید بیشتر زمان بگذرد و ببینیم شرایط به چه صورت پیش می‌رود.

*اجازه بدهید در مورد تیم ملی هم نظر شما را جویا شویم. آقای اسکوچیچ اخراج شد و آقای کی‌روش به تیم ملی بازگشت. آیا او می‌تواند در این فرصت کم به تیم کمک کند؟

در حال حاضر با توجه به شرایط و زمان کمی که داریم آقای کی‌روش بهترین گزینه برای جایگزینی آقای اسکوچیچ بودند، آن هم برای اینکه هم شناخت نسبت به فوتبال ما دارد و هم اینکه خیلی از این بازیکنانی که الان در تیم ملی هستند به یک نوعی یا شاگرد آقای کی‌روش بودند یا اصلاً خود آقای کی‌روش اینها را به تیم ملی آورده. در واقع شناخت لازم را نسبت به اینها دارد. ولی عمده صحبت من این است که زمانش رسیده ما از این شرایط و اسامی گذر کنیم. اتفاقی که در فوتبال ما افتاده این است که الان هر باشگاهی می‌خواهد مربی‌اش را عوض کند اولین و دومین گزینه‌اش آقای کی‌روش و آقای برانکو هستند، حتی در سطح ملی هم همین است. من فکر می‌کنم زمانی که ما باید از اینها عبور کنیم رسیده. اینها هر چه داشتند در فوتبال ما دادند و دیگر چیز جدیدی نمی‌توانند به فوتبال ما اضافه کنند. مضاف بر اینکه خیلی از مربیان جوان هستند که در سطح اروپا مشغول به کار هستند و بسیار هم موفق‌اند. نمونه‌اش آقای رنار سرمربی عربستان که من فکر می‌کنم اصلاً فوتبال عربستان را در این مدت کم متحول کرده. ما اگر واقعاً دنبال مربی خارجی هستیم باید در این سبک مربیان بگردیم. دیگر گذشت! دیگر تمام شد دوران کی‌روش و برانکو. فوتبال ما باید شرایطی را به وجود بیاورد که از این اسامی عبور کنیم. باید نیروهای جدید و جوان پیدا کنیم. اگر بنا باشد یک مربی خارجی وارد فوتبال ما شود باید برویم سراغ این افراد که تعدادشان کم هم نیست.

*پس شما موافق برکناری اسکوچیچ و آمدن کی‌روش در این برهه هستید، ولی در مجموع معتقدید باید از این اسامی عبور کنیم؟

بله بله، دقیقاً.

*برخی معتقدند در حق اسکوچیچ نامردی شد. آیا شما این را قبول دارید؟

بله من هم قبول دارم در حق ایشان نامردی شد. ایشان در بدترین شرایط ممکن تیم ملی ما را در اختیار گرفت و نتایج خیلی خوبی هم به دست آورد، ولی اعتقادم این است به دلیل مشکلاتی که در تیم ملی وجود داشت و آن دودستگی و عدم مدیریت خوب که بتواند این فضا را جمع کند، دیگر برای جام جهانی ایشان به کار تیم ملی نمی‌آمد، چون جام جهانی واقعاً متفاوت و سخت است. در بازی‌های جام جهانی نیاز است یک مربی باشد که هم از نظر اسم و رسم در سطح بالاتری بوده و هم مدیریت بهتری داشته باشد. حالا شما از این به بعد می‌بینید که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در تیم ملی نخواهیم بود. الان کسی روی نیمکت نشسته که هم اسم بزرگی دارد و هم اقتدار لازم را دارد و در گذشته نیز این را ثابت کرده است.

*آقای تاج اعلام کرد بعد از آقای کی‌روش جواد نکونام سرمربی تیم ملی خواهد شد. این مساله را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من با این سیستم‌ها موافقم. در گذشته حتی در زمان ۸ سال قبلی آقای کی‌روش مربیان ایرانی به عنوان دستیار بودند که متاسفانه بعد از رفتن مربی خارجی حتی یک تیم لیگ دسته دویی هم نگرفتند و کلاً فراموش شدند. در واقع هیچ بازدهی‌ای برای فوتبال ما نداشتند. لازمه اینکه شما یک مربی بزرگ می‌آوری و یک سری مربی ایرانی را کنارشان قرار می‌دهی این است که این مربیان هم از نظر فنی و هم از نظر تجربی به درجه‌ای برسند که بعد از رفتن این مربیان بتوانند در فوتبال ما خدمت کنند و کمک‌حال باشند. در ترکیه این اتفاق افتاد. وقتی فوتبال ترکیه حرفه‌ای شد مربیان بزرگی به این کشور آمدند. در کنار این مربیان بزرگ مقامات فوتبال ترکیه آمدند از مربیان داخلی که از نظر فنی استعداد لازم را داشتند کنار این مربیان قرار دادند که هم از نظر تجربه به آن شرایط خوب برسند و هم کنار این مربیان بزرگ آینده فوتبال‌شان را تضمین کنند. ما دیدیدم بعد از رفتن این مربیان بزرگ، مربی‌هایی در فوتبال ترکیه رشد کردند که حتی به عنوان لژیونر در کشورهای بزرگ دنیا مربی‌گری کردند؛ مثل دنیزلی یا گونش. اینها مربیانی بودند که کنار مربیان بزرگ یاد گرفتند و در واقع هر کدام‌شان هم مربی تیم ملی ترکیه شدند هم در کشورهای دیگر کار کردند. حتی آقای فاتح تریم سرمربی میلان شد. هدف باید این باشد.

*پس آقای نکونام می‌تواند گزینه خوبی باشد؟

آقای نکونام به نظرم این پتانسیل را دارد که در کنار یک مربی بزرگ مثل کی‌روش یاد بگیرد که فردا روز ما بتوانیم از وجود او کمک بگیریم و این جسارت را داشته باشیم تیم‌های ملی‌مان را دست مربیان جوان بدهیم.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    مجید نامجو مطلق از یک طرف می گوید باید از امثال کی روش و برانکو که دیگر نمی توانند به علم و تجربه فوتبال ما چیزی اضافه کنند عبور کنیم که حرف صحیحی است ولی از طرف دیگر چونکه نکونام استقلالی و سابقاً هم تیمی اش بوده می گوید موافقم نکونام به عنوان دستیار احتمالی کی روش در آتیه سرمربی تیم ملی ایران شود! اگر کی روش نمی تواند چیزی به علم و تجربه تیم ملی فوتبال ما اضافه کند به طریق اولی نکونام به عنوان دستیار احتمالی کی روش هم نمی تواند چیزی به علم و تجربه فوتبال ما اضافه کند! تیم ملی فوتبال ما نیاز به سرمربیانی در سطح همچون ژوزه مورینیو، پپ گوآردیولا و یوآخیم لوو دارد!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها