بهترین فینال ممکن، یک بازی کلاسیک

یورو ۲۰۲۲، امشب با برگزاری دیدار دو دشمن سنتی یعنی آلمان و انگلیس در ورزشگاه ومبلی لندن به پایان می‌رسد، این فینال در حالی برگزار می‌شود که تاکنون تنها چهار کشور موفق به کسب عنوان قهرمانی شده‌اند، آلمان هشت بار، سوئد و نروژ هر کدام دو بار و هلند یک بار در سال ۲۰۱۷.

بهترین فینال ممکن، یک بازی کلاسیک

مرل فرومز، دروازه بان تیم آلمان، در مورد بازی امشب گفته: «این تجربه‌ای است که یک بار در طول زندگی رخ می‌دهد. نمی‌شد رویای فینال بهتری را در سر داشت که در ورزشگاه خودشان با کشور میزبان روبه‌رو شوید. برگزارکنندگان مسابقات هم همین حس را دارند. هیچ راه دیگری برای بیانش وجود ندارد؛ این یک فینال کلاسیک است، رویدادی که تاریخ آن نیازی به توضیح ندارد.»

انگلیس میزبان قصد دارد پنجمین تیم اروپا شود که جام قهرمانی یورو زنان را بالای سر می‌برد. همچنین می‌خواهد دومین تیم متوالی باشد که در خانه خود این کار را انجام می‌دهد. امشب آنها برای کسب این عناوین به مصاف آلمان می‌روند، همان تیمی که هشت بار فاتح مسابقات شده.

یورو ۲۰۲۲، امشب با برگزاری دیدار دو دشمن سنتی یعنی آلمان و انگلیس در ورزشگاه ومبلی لندن به پایان می‌رسد. این فینال در حالی برگزار می‌شود که تاکنون تنها چهار کشور موفق به کسب عنوان قهرمانی شده‌اند؛ آلمان هشت بار، سوئد و نروژ هر کدام دو بار و هلند یک بار در سال ۲۰۱۷.

شیرزن‌ها با پیروزی چهار بر صفر مقابل سوئد برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ به فینال رسیده‌اند. آلمان هم با پیروزی دو بر یک مقابل فرانسه برای نهمین بار به دیدار پایانی راه پیدا کرده است. الکساندر پوپ هر دو گل ژرمن‌ها را به ثمر رساند.

دو تیم امسال برای دومین بار با هم دیدار می‌کنند. در یک تورنمنت دوستانه در وولورهمپتون، انگلیس سه بر یک به پیروزی دست پیدا کرد. انگلستان هرگز در دو دیدار متوالی موفق به شکست آلمان نشده است. در واقع آنها تا قبل از پیروزی در ماه فوریه در دیدار دوستانه فقط در یک بازی از ۲۶ بازی به پیروزی دست پیدا کرده بودند. آنها در این تعداد بازی ۲۱ باخت و چهار تساوی به ثبت رساندند.

آخرین برد آلمان در دیدار مقابل انگلستان در یک بازی دوستانه در همین ورزشگاه ومبلی در سال ۲۰۱۹ رقم خورد. آلمان تنها یکی از ۶ دیدار اخیر خود به آلمان را باخته است، آن هم دیدار رده‌بندی جام جهانی ۲۰۱۵ کانادا که انگلیس با گل دقایق اضافه به پیروزی دست پیدا کرد و سوم شد.

آخرین فینال یورو زنان انگلیس در سال ۲۰۰۹ مقابل همین آلمان بود که با برد ۶ بر دو ژرمن‌ها در هلسینکی به پایان رسید. این بزرگ‌ترین برد تاریخ فینال‌های یورو است.

آلمان با زدن ۱۵ گل و دریافت تنها چهار گل در تمام مسابقات این دوره از یورو به پیروزی دست پیدا کرده است. آلمان در هفت بازی از هشت بازی آخر خود مقابل شیرزن‌ها به پیروزی دست پیدا کرده، از جمله دو برد در هر دو دیدار قبلی دو تیم در ومبلی.

انگلیس قصد دارد پس از آلمان سال ۲۰۰۱ و هلند که با سرمربی فعلی شیرزن‌ها یعنی سارینا ویگمن در خانه به قهرمانی رسید، سومین کشوری باشد که از زمان برگزاری مسابقات با آغاز از مرحله گروهی در خانه قهرمان می‌شود.

انگلیس تاکنون دو بار در فینال‌های یورو شکست خورده است. در سال ۱۹۸۴ آنها در فینال در ضربات پنالتی به سوئد باختند و باخت دوم آنها هم مقابل آلمان در سال ۲۰۰۹ رقم خورد.

سرمربی آلمان یعنی مارتینا ووس تکلنبرگ قصد دارد نهمین قهرمانی آلمان را به دست بیاورد، تیمی که در ۱۰ دوره حضور در یورو هشت قهرمانی به دست آورده است.

آلمان در هر ۶ دوره حضور بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۳ در یورو، تا قبل از اینکه در ۲۰۱۷ مقابل دانمارک در یک‌چهارم نهایی شکست بخورد، پیروز شده بود.

آلمان در راه رسیدن به یورو ۲۰۲۲ در هر هشت بازی مقدماتی به پیروزی رسید. ۴۶ گل به ثمر رساند و تنها یک بار دروازه‌اش گشوده شد.

انگلیس در پنج بازی از هفت بازی اخیر خود در این تورنمنت و در مجموع در هشت بازی اخیر خود به پیروزی رسیده و ۱۵ بار موفق به گلزنی شده است.

آلمان هر بار به فینال رسیده قهرمان شده است. پس از سال ۲۰۰۹ این دومین باری است که دو تیم در یورو به مصاف هم می‌روند. نروژ و آلمان در چهار فینال از این سری مسابقات به مصاف هم رفته‌اند. آلمان دو بار هم در فینال با سوئد روبه‌رو شده است.

آلمان در ۱۷ بازی از ۱۸ بازی اخیر خود در مراحل حذفی یورو پیروز شده است. تنها شکست آنها در سال ۲۰۱۷ مقابل دانمارکی رقم خورد که تا فینال رفت و به هلند باخت.

آن شکست به ۱۵ برد متوالی آلمان در مراحل حذفی یورو پایان داد. آخرین باخت آنها در حذفی یورو تا پیش از آن مسابقه برمی‌گشت به شکست سه بر یک از دانمارک در پلی‌آف کسب مقام سوم در سال ۱۹۹۳.

با احتساب ضربات پنالتی، آلمان ۲۰ بازی از ۲۳ بازی خود در مراحل حذفی را برده است. جدا از دو باخت مقابل دانمارک دیگر تیم اروپایی که توانسته آنها را شکست دهد ایتالیا در سال ۱۹۹۳ بوده است. آلمان در تمام ۲۴ بازی مرحله حذفی اروپا گل زده است.

انگلیس در پنج مسابقه اخیر خود در یورو زنان پیروز شده و این یک رکورد ملی برای آنها در یورو است. بهترین رکورد انگلیس یازده برد پیاپی در تمامی رقابت‌هاست.

شیرزن‌ها در ۹ بازی از ۱۰ بازی اخیر خود در یورو پیروز شده‌اند، به استثنای شکست دو بر یک مقابل هلند در نیمه‌نهایی ۲۰۱۷ در حالی که ویگمن سرمربی لاله‌های نارنجی بود.

ستاره‌های امشب انگلیس:

فران کربی:  ستاره انگلیسی‌ها که در پیروزی سه بر یک مقابل آلمان در ۲۳ فوریه در وقت اضافه گلزنی گرد. کربی در آن بازی یک پاس گل هم به وایت داد. این مهاجم در سه بازی اخیر خود در یورو دو گل زده است. گل نخست او در پیروزی پنج بر صفر مقابل ایرلند شمالی پنجاهمین گل انگلیس در یورو بوده است.

بت مید:  این زن ۲۷ساله اولین انگلیسی‌ای شد که در ومبلی هت‌تریک می‌کند. این اتفاق در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۳ مقابل ایرلند شمالی در سال ۲۰۲۱ رقم خورد.

گل مید در پیروزی انگلیس در نیمه‌نهایی مقابل سوئد ششمین گل او در یورو ۲۰۲۲ بود و او را با ۶ گل در صدر جدول گلزنان قرار داد. تنها آلن شیرر با هفت گل در مسابقات یورو تعداد گل بیشتری برای انگلیس به ثمر رسانده است. او با ۵ پاس گل بهترین پاسور مسابقات تا اینجا هم بوده.

ستاره‌های امشب آلمان:

لینا ماگول:  ستاره ۲۷ساله که با ضربه کاشته تماشایی در آخرین رویارویی آلمان و انگلیس گل تساوی را در شکست سه بر یک تیمش به ثمر رساند. این بازیکن در یک‌چهارم نهایی مقابل اتریش گل نخست تیمش را زد. او یکی از دو بازیکنی است که در این یورو به همراه مید بیشترین گل نخست را به ثمر رسانده است؛ هر دو دو بار.

الکساندرا پوپ:  ستاره ۳۱ساله آلمان که در دیدار دوستانه دو تیم در سال ۲۰۱۹ در ومبلی دروازه انگلیس را گشود. این فوق ستاره که هم‌اکنون همراه با مید بهترین گلزن مسابقات است در نیمه‌نهایی به تنهایی هر دو گل تیمش مقابل فرانسه را به ثمر رساند. گل نخست او صدمین گل آلمان در یورو بود. او در هر پنج بازی آخر خود در یورو گل زده است که این رکورد جدیدی در مسابقات است. او کاپیتان آلمان است و امیدوار به کسب عنوان قهرمانی در خاک دشمن. 

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها