کم سروصداهای نقل و انتقالات لیگ برتر؛

مهاجمان ایرانی دیگر گران‌ترین نیستند!

مهاجمان ایرانی در پنجره نقل و انتقالات تابستانی با حداقل سروصدا راهی تیم‌های مختلف شدند و مسیر جدید فوتبال خود را انتخاب کردند.

مهاجمان ایرانی دیگر گران‌ترین نیستند!

پرسروصداترین انتقال پنجره تابستانی فوتبال ایران بی‌گمان سعید صادقی بوده است. بازیکنی که پس از چند سال حضور در لیگ برتر سرانجام با درخشش در گل‌گهر موردتوجه قرار گرفت و در حالی که ستاره‌های چندانی در بازار لیگ برتر ایران وجود نداشت، او تبدیل به مهره‌ غیرمهاجمی شد که دو باشگاه قدرتمند فوتبال ایران بر سرش رقابت کردند و در نهایت این پرسپولیس بود که توانست صادقی را برای امضای قرارداد مجاب کند.

اگرچه رقم قرارداد بازیکنان در فوتبال ایران منتشر نمی‌شود اما می‌توان انتظار داشت که او گران‎‌ترین انتقال تابستانی فوتبال ایران باشد و حتی پس از جذب مهاجم خارجی پرسپولیس نیز این عنوان را برای خود حفظ کند. این در حالی است که در فوتبال جهان معمولا مهاجمین هستند که بیشترین دستمزد را به خود اختصاص می‌دهند یا در صدر اخبار نقل و انتقالات قرار می‌گیرند اما این فصل هم بازیکنی غیرمهاجم این عنوان را در لیگ برتر تصاحب کرده است.

اما در ایران حتی با فاکتور گرفتن از سعید صادقی هم شاید رتبه‌های بعدی متعلق به بازیکنانی از خطوط میانی، دفاعی و دروازه باشد. جایی که به طور مثال پرسپولیس علیرضا بیرانوند، دانیال اسماعیلی‌فر و مرتضی پورعلی‌گنجی را جذب کرد و سپاهان با خرید مانوئل فرناندز، رامین رضاییان و محمد دانشگر ورق نقل و انتقالات را به سود خود برگرداند.

در تیم فولاد که این بار در قامت مدعی قهرمانی وارد نقل و انتقالات شده بود نیز این الگو رعایت شده است؛ اشکان دژاگه، وریا غفوری، احسان پهلوان و سعید آقایی احتمالا بازیکنان گران‌تری از علی قربانی و مجید علیاری هستند و به وضوح فضای خبری بیشتری را هم به خود اختصاص می‌دهند.

شاید تنها تیمی که با خرید مهاجم سروصدا به پا کرد، استقلال بود که پیمان بابایی، کاوه رضایی و سجاد شهباززاده را جذب کرد. اما در این بین نیز به جز شهباززاده، استقلال تقریبا بدون رقیب جدی توانست نظر دو مهاجم دیگر را جلب کند.

به جز سجاد شهباززاده که تبدیل به مهره مورد مناقشه بین پرسپولیس و استقلال شد، گادوین منشا دیگر مهاجمی بود که این راه را رفت اما او هم تنها برای 72 ساعت در صدر اخبار بود. همچنین پس از اینکه باشگاه پرسپولیس در جذب سجاد ناکام ماند و کاسیانو هم به ایران نیامد، برای چند روز شایعات پیرامون کریم انصاری‌فرد بالا گرفت.

شاید بسیاری تصور کنند که این اتفاق به دلیل حضور مهاجمین ایرانی در خارج از کشور و تلاش باشگاه‌های خارجی برای جذب آنها اتفاق می‌افتد اما نکته جالب این است که در فصل جاری به جز امیرحسین حسین‌زاده، وینگر چپ استقلال، دیگر بازیکنان پیشنهاد چندانی هم نداشتند و بهترین پیشنهاد، به آفر 100 هزار دلاری باشگاه لیگ یک پرتغال برای مهدی عبدی مربوط می‌شود.

این در حالی است که پیش‌تر ماجرای جذب همین کاوه رضایی، مرتضی تبریزی، شهریار مغانلو، عیسی آل‌کثیر و همچنین ماجرای حفظ یا جدایی علی علیپور و مهدی طارمی، مهمترین اخبار رسانه‌های ورزشی در ایران بودند اما حالا به طور کاملا مشخص، این فضا به بازیکنانی از سایر پست‌ها اختصاص یافته است.

فوتبال ایران در سالهای گذشته با اتکا به حضور بازیکنانی نظیر مهدی طارمی، سردار آزمون و... ترافیک شدیدی در خط حمله تجربه کرد و وضعیت خط حمله تیم‌ ملی نیز با پیشرفت همراه بود اما حالا مهاجمان ایرانی تبدیل به کم سروصداترین بازیکنان لیگ برتر شده‌اند و مهره جوان خاصی هم در بازار وجود ندارد و این می‌تواند زنگ خطر جدی برای فوتبال ایران باشد.

در چهار سال اخیر 3 بار کفش طلای فوتبال ایران به مهاجمان خارجی رسیده و خلا مهاجمان کارآمد داخلی در لیگ برتر ایران باعث شده تا باشگاه‌ها به سراغ بازار خارجی بروند و با ارقام نسبتا بالا، مهاجمان خارجی را به خدمت بگیرند.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها