ماموریت ویژه جوان‌ها، خارجی‌ها و جدیدها؛

دایره المعارف 16 نیمکت لیگ برتر ایران

این جدولی است که مختصات نیمکت‌های لیگ برتر برای فصل جدید را نشان می‌دهد؛ آنهایی که تغییر کردند، آنهایی که جوانتر شدند و آنهایی که هدایت تیمشان را به مردانی باتجربه‌تر سپردند.

دایره المعارف 16 نیمکت لیگ برتر ایران

لیگ برتر در حالی از یک ماه بعد آغاز خواهد شد که از بین 14 تیمی که سهمیه خود را در لیگ برتر حفظ کردند، تنها 5 تیم با سرمربیانی که لیگ بیست و یکم را استارت زدند، پای به میادین خواهند گذاشت و 9 سرمربی در طول فصل گذشته یا در دوره پیش فصل، صندلی سرمربیگری را به شخص جدیدی سپردند.

لیگ ایران فصل گذشته با متوسط 47.9 سال روی نیمکت 9 لیگ برتری کار خود را آغاز کرد و این فصل متوسط سنی سرمربیان به 49.34 سال رسیده و باتوجه به کم تجربه بودن نیروهای جوانتر، ممکن است این میانگین در طول فصل بیشتر هم بشود و از عدد 50 عبور کند.

از فرهاد تا محرم؛ جوانانی که رفتند!

نسبت به هفته نخست لیگ بیست و یکم، فرهاد مجیدی، محرم نویدکیا، رسول خطیبی، علیرضا منصوریان، رضا عنایتی، فیروز کریمی، فراز کمالوند و علی اصغر کلانتری، 8 چهره‌ای هستند که از دایره مربیان لیگ برتر خارج شده‌اند و نکته جالب اینکه به جز کلانتری و کریمی، سایر مربیان زیر 50 سال هستند و نویدکیا هم که هنوز شمع تولد چهل سالگی را فوت نکرده است. با این حال شاید به جز دو مربی کهنه کار شاغل در فجر و تراکتور، سایر مربیان همچنان آلترناتیوی جدی برای نیمکت‌های کنونی لیگ برتر خواهند بود.

ساپینتو، مورایس و بردیف؛ پرچم خارجی‌ در دست این سه نفر!

نکته مهم درباره لیگ بیست و یکم، غیبت سرمربیان خارجی بود و در شروع لیگ هیچ چهره غیرایرانی روی نیمکت‌ تیم‌های لیگ برتری جایی نداشت. اما این فصل استقلال، سپاهان و تراکتور، سکان هدایت خود را به دو سرمربی پرتغالی و روس تبار سپرده‌اند که متوسط سنی 58.11 سال دارند. نکته جالب اینکه پیش از این آخرین تغییر در تیم قهرمان مربوط به پرسپولیسِ برانکو بود که به دلیل عدم دریاف مطالباتش ایران را ترک کرد اما این بار فرهاد مجیدی با پیشنهاد مطلوب، از استقلال رفت و جای خود را به ساپینتو سپرد. بی گمان یکی از مولفه‌های علاقه مدیران ایرانی به استخدام سرمربی خارجی، عملکرد این سه چهره جدید خواهد بود.

آلومینیوم- نساجی؛ نیمکت‌هایی که جوان شدند

آلومینیوم اراک و نساجی قائمشهر تنها تیم‌های لیگ بیست و دوم هستنند که این فصل با نیمکت جوان نسبت به شروع فصل گذشته، پای به رقابت‌ها خواهند گذاشت. مهدی رحمتی 39 ساله و حمید مطهری 48 ساله دو مربی تازه کار فوتبال ایران هستند که روی نیمکت دو تیم نساجی و آلومینیوم خواهند نشست.

رکوردزنی سپاهان در تجربه گرایی!

ژوزه مورایس سرمربی 56 ساله پرتغالی چهره نه‌چندان مسنی است که در فصل جدید سرمربی سپاهان خواهد بود اما تغییر از نویدکیای 39 ساله به او، باعث می‌شود تا سپاهان با اختلاف 17 ساله در تغییر سرمربی، رکورددار فصل جدید فوتبال ایران باشد. پس از سپاهان نام نفت مسجدسلیمان، تراکتور، صنعت نفت و هوادار دیده می‌شود که بیش از 6 سال مسن‌تر شده‌اند.

این 6 نفر و ماموریتی خاص در لیگ بیست و دو

یحیی، قلعه‌نویی، نکونام، ربیعی، تارتار و مجتبی حسینی. این 6 نفر نسبت به پیش فصل لیگ قبلی همچنان صندلی خود را حفظ کرده‌اند و مدیران باشگاه‌ها تشخیص داده‌اند که گزینه مناسبی برای نیمکت تیمشان هستند. در این بین امیر قلعه نویی 58 ساله مسن‌ترین سرمربی است و محمد ربیعی 40 ساله جوان‌ترین. یحیی گل‌محمدی که 15 سال پیش در لیگ هفتم جوانترین سرمربی لیگ برتر بود، حالا 51 ساله شده و جواد نکونام جاه‌طلبی خود را در 41 سالگی ادامه می‌دهد. مجتبی حسینی 48 ساله نیز تیمی جوان و مقرون به صرفه پدید آورده که بازیکنانش مشتریان دست به نقد زیادی دارند. مهدی تارتار فصل گذشته موفق شد با تیم ارزان‌قیمت ذوب آهن جایگاهی را کسب کند که برای تیم‌های با بودجه محدود، دستاورد بسیار بزرگی است. حالا آنها باید ثابت کنند که مدیران باشگاه‌ها در استفاده از ثبات، اشتباه نکرده‌اند.

قربان بردیف؛ پیرترین نیمکت لیگ از شوروی سابق!

قربان بردیف تنها مربی بالای شصت سال لیگ برتر خواهد بود که البته تا پایان فصل به 70 سالگی نیز خواهد رسید و نکته جالب اینکه باشگاه تراکتور از او برنامه پنج ساله گرفته است. بردیف تلاش خواهد کرد تا تراکتور را از جایگاه سیزدهمی به جمع مدعیان بازگرداند و این هدف دشواری است که سرمربی روس‌تبار سابق روبین کازان خواهد داشت.

جوانترین سرمربی لیگ چه کسی است؟

جوانترین چهره لیگ برتر، مازیار زارع است که با ملوان قهرمان لیگ آزادگان شد و در اولین تجربه سرمربیگری در سطح اول فوتبال ایران، کار دشواری برای حفظ سهمیه ملوان خواهد داشت. پس از او مهدی رحمتی 39 ساله حضور دارد و سپس نام محمد ربیعی و فرزاد حسین خانی، سرمربیان دو تیم مسی دیده می‌شود.
نکته جالب اینکه کم‌سن‌ترین مربی این فصل لیگ برتر از همتای فصل گذشته خود یک سال جوان‌تر است.

لیگ برتر یک سال و نیم پیر می‌شود

در مجموع متوسط سنی لیگ برتر از 47.9 به 49.3 رسیده و به این‌ترتیب یک سال و نیم مسن‌تر می‌شود. البته اگر نام سرمربیانی نظیر فیروز کریمی که خیلی زود جای خود را به مربیان دیگر دادند؛ حذف کنیم، متوسط سنی لیگ بیست و یکم از این هم کمتر بود. در نهایت باید دید لیگ بیست و دوم با چه متوسط سنی به کار خود پایان خواهد داد.

البته شاید موضوع جوانی را نتوان به‌عنوان یک ارزش لازم و کافی دانست. حضور ژوزه مورایس، ریکاردو ساپینتو و قربان بردیف به‌عنوان خارجی‌هایی که سن و سال بالاتری دارند، کیفیت لیگ را احتمالا افزایش خواهد داد یا حضور مربیان باتجربه نظیر قلعه نویی و گل‌محمدی نیز کارآمدی خود را برای پرسپولیس و گل گهر دارد.

به نظر شما سرمربیان جوان کنونی لیگ برتر می‌توانند از پس باتجربه‌ها بر بیایند یا حداقل با انجام ماموریت محول شده، جایگاه خود را حفظ کنند؟

منبع: ورزش3
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها