حدادی: هنوز چیزی شروع نشده که ایراد می‌گیرید

سعید ارمغانی که سابقه جوانگرایی در تیم ملی بسکتبال را داشته این بار هم قصد دارد به جوانان بیشتر میدان بدهد.

حدادی: هنوز چیزی شروع نشده که ایراد می‌گیرید

به قول حامد حدادی، تیم دست دهه هشتادی‌هاست. سعید ارمغانی مثل 20سال پیش که به ایران آمد و جوانانی مثل خود حامد و جواد داوری رئیس فعلی فدراسیون را به تیم ملی دعوت کرد، حالا هم چهره تیم را جوان‌تر از قبل کرده است. اردو از شنبه شروع شده و تیم ملی بسکتبال برای پنجره سوم انتخابی جام‌جهانی2023 آماده می‌شود. در پنجره قبل که مصطفی هاشمی سرمربی بود، تیم در تهران باخت بدی به قزاقستان داشت. حالا تمرکز همه روی شکست دادن قزاقستان است اما آیا با این جوان‌ها می‌شود؟ ارمغانی که به تیمش امیدوار است، همزمان با پنجمین جلسه از تمرین تیمش می‌گوید:‌« بچه‌ها با کمال قدرت و توانایی کارشان را انجام می‌دهند. بازیکنان بعد از لیگ، با بسکتبال فاصله داشتند و مشکلاتی داریم ولی روزبه‌روز بهتر می‌شوند. مهم‌ترین نکته تیم این است که بچه‌ها خیلی سختکوش هستند.» ارمغانی می‌داند کار راحتی ندارد اما برای او مهم است که برای باتجربه‌هایی مثل حامد جایگزین پیدا کند: «حامد حدادی در تاریخ بسکتبال ایران بازیکنی بی‌نظیر بوده ولی نمی‌توانیم مادام‌العمر او را داشته باشیم. باید برای او و بقیه جایگزین داشته باشیم. جوانان خوب هستند ولی تجربه ندارند. باید با صبر کار کنیم و به آنها زمان بدهیم.» صبوری؟ تنها چیزی که در بسکتبال دیده نمی‌شود همین صبوری است. ارمغانی که سال‌ها در مجارستان بوده، برخلاف کسانی که می‌گویند بازیکنان ایران در تیم‌های باشگاهی‌شان خوب آموزش نمی‌بینند، می‌گوید: «بازیکنان ایران هم مثل همه بازیکنان در کشورهای دیگر یک‌سری داده‌های خوب و یک‌سری داده‌های ضعیف دارند. باید منفی‌ها را تصحیح و مثبت‌ها را تقویت کنیم. اگر سختکوش باشیم و منطقی کار کنیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم. بچه‌ها خیلی خوب هستند و مواردی را که می‌گوییم قبول و رویش کار می‌کنند.»
بهنام یخچالی که فصل پیش در بوندس‌لیگای یک بازی کرد، مثل ارمغانی فکر می‌کند. او تفاوت زیادی بین بازیکنان ایران و اروپایی‌ها نمی‌بیند: «ما با اروپایی‌ها تفاوتی نداریم. من همیشه به‌ بچه‌ها هم گفته‌ام؛ واقعا استعدادهای زیادی داریم و بیشتر بازیکنان ما می‌توانند در اروپا بازی کنند. تفاوت در جزئیات کوچک است و در فیزیکی بازی کردن اروپایی‌ها. ارمغانی در اروپا کار کرده و به بسکتبال روز دنیا آگاهی دارد. در این فرصت کم هم می‌شود ذهنیت بچه‌ها را تغییر داد و به بسکتبال روز دنیا نزدیک‌تر کرد.»

    به‌دنبال تیم
تیم ملی بعد از 2هفته تمرین در تهران به گرگان یا کیش می‌رود و 2 بازی دوستانه انجام می‌دهد اما مسئله این است که با چه تیمی می‌شود بازی کرد. به‌نظر می‌رسد ترجیح ارمغانی بازی با یکی از تیم‌های عربی است اما مسئله مهم‌تر این است که چه‌کسی باید رایزنی با این تیم‌ها را انجام بدهد؟ فدراسیون نه دبیر دارد و نه مدیر روابط بین‌الملل. در این شرایط گفته می‌شود جواد داوری، رئیس فدراسیون و خود ارمغانی به‌دنبال تیم هستند. طولانی شدن پروسه انتخاب افراد، برنامه‌ریزی برای تیم ملی را هم با مشکل روبه‌رو کرده است. ارمغانی تأکید دارد که در هفته سوم تمرینات، تیمش باید 2 بازی دوستانه داشته باشد. اگر لبنان به ایران بیاید، بازی در گرگان انجام می‌شود اما اگر تیم‌‌های حاشیه خلیج‌فارس به دعوت ایران پاسخ مثبت بدهند، اردوی تیم ملی هم به کیش می‌رود. اما به‌نظر می‌رسد احتمال سوم قوی‌تر باشد. اینکه خود ایران هزینه کند و راهی لبنان شود و با تیم ملی این کشور بازی کند. اگر هیچ‌یک از اتفاق‌ها هم نیفتد، فقط یک راه برای ارمغانی می‌ماند: «درنهایت بازیکنان را به 2 تیم تقسیم می‌کنم و یک بازی کاملا رسمی برگزار می‌کنیم.»برنامه بعدی، برگزاری اردو و انجام بازی دوستانه در صربستان است. ارمغانی درنظر داشت که تیمش با تیم ملی صربستان بازی کند اما: «کار را دیر شروع کردیم و متوجه شدیم که برنامه‌های تیم‌های ملی کشورهای دیگر پر است. به‌خاطر همین با تیم باشگاهی اف‌ام‌پ بازی می‌کنیم.» اف‌ام‌پ تیم رده چهارمی لیگ صربستان است و با توجه به اینکه آکادمی بسکتبال دارد، تیم ملی می‌تواند اردوی خوبی داشته باشد.


حدادی: هنوز چیزی شروع نشده که ایراد می‌گیرید
حامد حدادی که حالا به‌عنوان کاپیتان کنار تیم است، از شرایط تیم راضی است؛ از اینکه جوان‌ترها به اردو اضافه شده‌اند و تمرینات را بانشاط کرده‌اند. حامد اما از دست بعضی‌ها هم دلگیر است. روزهای گذشته صمد نیکخواه‌بهرامی، کاپیتان سابق تیم ملی که بعد از بازی‌های المپیک خداحافظی کرد، ایراداتی به تیم و کادر فنی گرفته است. حامد می‌گوید هنوز زود است که بشود از تیم ایراد گرفت.
 
   چه چیزی در تیم تغییر کرده است؟
نوع تمرینات فرق کرده، نمی‌گویم قبلا بانشاط نبود ولی الان بانشاط‌تر شده است. از نظر فنی هم الان نمی‌شود اظهارنظر کرد باید صبر کنیم تا تیم بازی کند.

   جوانان هم به تیم اضافه شده‌اند، چقدر حامد می‌تواند به آنها کمک کند؟
ده یازده بازیکن اضافه شده‌اند که تعدادی از آنها از نسل دهه80 هستند. من با آنها حرف می‌زنم و شاید هم بعضی‌ وقت‌ها سرشان داد بزنم ولی قصد تخریب ندارم، می‌خواهم بهشان یاد بدهم. آنها بچه‌های بااستعدادی هستند، ولی کار زیاد دارند.

   هم‌پستی‌های خودتان را چطور می‌بینید؟
سالار منجی و محمد حسن‌زاده هستند ولی متأسفانه مشکل جدی در پست5 داریم. امیدوارم آقای داوری (رئیس فدراسیون) با تفکری که دارد، استعدادیابی کند و بازیکنان جدیدی پیدا شوند و فدراسیون آنها را سریع رشد بدهد تا بتوانند به تیم ملی کمک کنند.

     انتقاد از زلاتکو مربی خارجی تیم زیاد است. شما کار او را چطور می‌بینید؟
همه می‌گویند بی‌تجربه است ولی در اروپا مربیگری کرده و دوران بازی‌اش هم بازیکن باهوشی بوده است. در این 5جلسه تمرین هم که داشتیم، تاکتیک‌‌هایی که می‌‌گوید خوب بود. از نظر من همه‌‌چیز فعلا مثبت است ولی باید بازی انجام بدهیم و بعد نظر بدهیم.

    در پنجره قبلی تیم ملی به قزاقستان باخت. در پنجره سوم بازی در زمین ‌آنهاست، نتیجه گرفتن سخت نیست؟
هر وقت با قزاقستان بازی کردیم یا بازی خیلی نزدیک و سخت بوده یا با اختلاف 20امتیاز بردیم. قزاقستان خوب و اروپایی بازی می‌کند و بازی با آنها سخت است. این بار باید با اختلاف بالا ببریم تا کار صعودمان آسان‌تر باشد.

    در یک سال گذشته کادر فنی و خود تیم ملی 3 بار عوض شده است. این تغییرات به تیم لطمه نمی‌زند؟
تغییرات ممکن است هم مثبت باشد هم منفی، ولی مسلما آسیب دارد. باید قبول کنیم هر کسی که رئیس فدراسیون می‌شود، طرز تفکری دارد و همینطور حق انتخاب. آقای هاشمی و شاهین‌طبع زحمت کشیدند ولی باید به کادر جدید هم اعتماد کرد و حامی‌اش بود.

     فعلا آنهایی که بیرون مانده‌اند، موضع منفی علیه تیم گرفته‌اند.
این از کم‌لطفی بچه‌هاست. هنوز چیزی شروع نشده که بخواهند ایراد بگیرند. اگر اتفاق بدی بیفتد یا نتیجه نگیریم، آن موقع انتقاد کنند، آن هم انتقاد مثبت نه تخریب‌کننده. ما هم سعی می‌کنیم در زمین جوابگو باشیم.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها