روزنامه شرق بررسی کرد

کیمیا علیزاده، دختران ورزشکار را تشویق به ترک وطن می کند؟

فدراسیون وزنه‌برداری ایران روزهای سختی را سپری می‌کند. این فدراسیون که با رفت و برگشت علی مرادی به صندلی ریاست به اندازه کافی از لحاظ مدیریتی به چالش خورده بود، با مهاجرت دو ملی‌پوش زن، اسیر بحرانی عجیب شده است.

کیمیا علیزاده، دختران ورزشکار را تشویق به ترک وطن می کند؟

 روزنامه شرق در ادامه نوشت:

اولین خبر پرسروصدا مربوط به گم‌شدن یکتا جمالی در سفر تیم ملی وزنه‌برداری به یونان بود. در شرایطی که دو وزنه‌بردار جوان ایران راهی این رقابت‌ها شده بودند، به ناگاه خبر رسید که یکتا جمالی، دختر تاریخ‌ساز وزنه‌برداری که اولین مدال تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران را گرفته، ناپدید شده است.

از همان ساعت‌های نخست انتشار خبر گم‌شدن جمالی می‌شد حدس زد که او گم نشده و برای درخواست پناهندگی هتل تیم ملی را ترک کرده است. 24 ساعت بعد، خبر رسید که جمالی از آتن به آلمان رفته و در این کشور درخواست پناهندگی‌اش را ارائه کرده است.

این خبر در شرایطی منتشر شده بود که علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری در آتن مانده بود به این امید که بتواند جمالی را پیدا کند و او را به ایران بازگرداند.

اندکی بعد، ضربه دوم هم به فدراسیون وزنه‌برداری ایران زده شد. این بار ماجرا مربوط به صحبت‌های پریسا جهانفکریان، دیگر دختر تیم ملی وزنه‌برداری بود که در گفت‌وگویی رسمی تأیید کرد از ایران به آلمان مهاجرت کرده و قصد دارد از این به بعد در این کشور دنیای حرفه‌ای‌اش را پیگیری کند.

مقصد مشترک یکتا جمالی و پریسا جهانفکریان برای پناهندگی و مهاجرت، باعث به‌راه‌افتادن شایعاتی در ایران شد. شایعاتی که خبر می‌داد کیمیا علیزاده، دختر تاریخ‌ساز ورزش ایران که اولین و تنها مدال زنان ایران در بازی‌های المپیک را به دست آورده، به این دو دختر وزنه‌بردار کمک کرده تا به آلمان پناه ببرند. کیمیا چند سال قبل راهی آلمان شد و آنجا درخواست پناهندگی‌اش را ارائه کرد. او موفق نشد در بازی‌های المپیک توکیو با پرچم این کشور مسابقه دهد و نهایتا با پرچم تیم پناه‌جویان در بازی‌های توکیو به رقابت پرداخت. او که در دیدار نخست در این بازی‌ها ناهید کیانی از ایران را برد، تا پای کسب مدال پیش رفت ولی نهایتا دستش از رسیدن به مدال بازماند.

مقصد مشترک آلمان، کشوری که قبلا کیمیا به آنجا رفته، برای یکتا و پریسا، پازل‌های گمشده این معما را کنار هم می‌گذاشت؛ چون همان‌طور که دو وزنه‌بردار تیم ملی زنان ایران اشاره کرده‌اند، با کمک یکی از دوستانشان توانسته بودند به آلمان سفر کنند.

شایعه کمک کیمیا علیزاده به این دو نفر در شرایطی قوت گرفته که حالا پریسا جهانفکریان به‌شدت چنین موضوعی را تکذیب می‌کند. او که به‌تازگی با «اینسایدگیمز» مصاحبه کرده گفته کیمیا علیزاده اصلا در جریان ماجرای مهاجرت او نبوده است. « من کیمیا را می‌شناسم ولی او اصلا چیزی درباره مهاجرت من نمی‌دانست. ضمن اینکه به شما اطمینان می‌دهم کیمیا نقشی در تصمیم یکتا جمالی برای رفتن به آلمان هم نداشته است.واقعیت این است که خروج از ایران کار بسیار دشواری است ولی یکی از دوستانم به من کمک زیادی برای اخذ ویزا کرد. این پروسه هم زمان‌بر بود و چندین ماه طول کشید. من بعد از حضورم در آلمان به باشگاه تی‌اس‌سی برلین پیوسته‌ام تا بتوانم تمریناتم را از سر بگیرم».

حضور دو وزنه‌بردار تیم ملی زنان ایران در آلمان حالا علامت‌سؤال‌ها درباره آینده آنها را پررنگ می‌کند. همان‌طور که کیمیا علیزاده نتوانست به‌سادگی کارهای مربوط به اقامتش را انجام دهد، به نظر می‌رسد یکتا جمالی و پریسا جهانفکریان هم کار سختی برای گرفتن اقامت این کشور داشته باشند. پریسا می‌گوید از آنجا که از آخرین حضورش در تیم ملی ایران دو سال می‌گذرد از لحاظ قانونی مشکلی برای تغییر تابعیت ندارد. با وجود این به نظر می‌رسد او کار سختی پیش‌رو خواهد داشت و شاید اگر کسب سهمیه کند، بتواند در المپیک پیش‌رو زیر پرچم پناه‌جویان مسابقه دهد. «سعی کرده‌ام کارهای مربوط به پناهندگی را انجام دهم ولی دوست دارم اقامت آلمان را به دست بیاورم تا بتوانم در صورت امکان برای این کشور مسابقه دهم. آلمان کشوری باشکوه با مردمانی بسیار مهربان است. از حضورم در این کشور بسیار خوشحالم و حقیقا نسبت به آینده‌ام امید بسیار زیادی دارم».

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • هدا
    9

    کار درست همین است که بهشت حاضر را به بهشت نسیه آخوندها تر جیح داده اند واز این جهنم ساخته دست انها ،فرار کردند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      ان شاالله با هم محشور شین

  • حاکم
    6

    حکومت عدل علی باعث فرار ورزشکاران .نجبه ها .وکارگران شده است .نه کیمیا

    نظرات شما -
    • 2

      کو آدم ک عدل علی رو بفهمه

  • احمدی
    7

    با این وضعیتی که حکومت اسلامی برای مردم ایجاد کرده مثل سال 1357کسانی که توان رفتن دارن می رن .که آزادانه زندگی کنند .

    نظرات شما -
    • 6

      نخیر اینطور نیست من عاشق ایران اسلامی عزیزم و هیچ جا رو هم با ایران جانم عوض نمیکنم

  • Alexander Wang
    5

    صورت مساله را پاک نکنید. اونا به این دلیل میرن چون تو کشور خودشون بهایی بهشون نمیدن. ارزشی ندارن‌.

    نظرات شما -
    • ۰۰۰
      13

      اخه اینا باشن ،نباشن ،چه تاثیری تو بهبود زندگی مردم و پیشرفت کشور داره ؟؟ بلاخره یکی پیدا میشه جاشونو بگیره ،حالا پیدا هم نشه ،مهم نیس.ورزش زمانی باارزشه که خودت انجامش بدی و تاثیر مثبتش رو سلامتی و تناسب اندامت ببینی وگرنه نظاره گر بودن، هیچ ارزشی جز سرگرمی کاذب نداره.شما اگه خ دلتون میسوزه به فکر نخبه های علمی باشین که رفتن و دارن میرن.

    • قاتق آب و انار
      2

      تا ... حالیش بشه ایران یمن میشه.

  • ایرانی
    2

    هر کس که هنری و استعدادی و توانایی دارد اگر بماند به انسانیت خود ظلم کرده است.زندگی فقط دزدیدن و چاپلوسی و هرزه گی نیست زندگی درک معنای آمدن و رفتن است.

  • ناشناس
    5

    44 ساله حکومت علی را دیدیم تمام جوانی و زندگی مردم را غارت کردید لعنت به ظالمان

    نظرات شما -
    • ..
      5

      پای امام علی و حق نداری وسط بکشیییی

  • ناشناس
    2

    ما ملتِ یه بوم و دو هواییم. نه مسلمانیم و نه بی دین. خداوند به انسان استعدادی میده و انسان موظفه اون استعداد رو پرورش بده. طرف بخاطر پرورش استعداد یا هر دلیل دیگه ای مهاجرت کرده، اما یه عده بهش میگن وطن فروش. خب پس جوابتون به این آیه چیه؟

    " آنان که فرشتگان، جانشان را در حالی که ظالم به خود بوده‌اند می‌گیرند، از آنها پرسند که در چه کار بودید؟ پاسخ دهند که ما در روی زمین مردمی ضعیف و ناتوان بودیم. فرشتگان گویند: آیا زمین خدا پهناور نبود که در آن هجرت کنید؟! و مأوای ایشان جهنم است و آن بد جایگاه بازگشتی است." آیه 97 سوره نساء

    نظرات شما -
    • 0

      این آیه پناهندگیه

  • ناشناس
    9

    دلم برای وطنم عزیزم می سوزد که بهای اندکی می فروشندش آبرویش را می برنند ای وای بر سرزمینم چه میشود تورا



  • حسین
    2

    اگه شرایط تو کشور مهیا باشه ، هیچ کس دوست نداره وطن خودش رو ترک کنه
    وقتی تبعیض تو مملکت زیاد میشه، نخبه گان مهاجرت مینن ، و این موضوع عجیبی نیست
    پس لطفا به این عزیزان بی غیرت و وطن فروش نگیم و به کسانی که عرصه رو به نخبه گان تنگ میکنن، ایراد بگیریم

    نظرات شما -
    • 5

      هادی ساعیم نخبه بود حسن یزدانی و سوریان و رضا زاده و هادی چوپان وحتی همون کیمیا علیزاده هم تو همین مملکت برا خودشون کسی شدن ولی بجز علیزاده هیچ کدوم مملکتشون ول نکردن و آبروی مردم و مملکت و جمهوری اسلامی رو نبردن

  • ناشناس
    2

    مملکت‌ نزاشتن‌ اخوندها‌ ویرانه‌ایست‌‌بنام‌ایران‌ حق‌ دارن‌ که‌میرن‌ قطعا‌ پسفردا‌ ایرانی‌ وجود‌نخواهد‌داشت‌ درجواب‌ این‌ شخص‌ اقای‌ ساعی‌ حمید‌سوریان‌ ودبیر‌ که‌گفتی‌ اونا‌هم‌ازترس‌اینکه‌‌فرارنکنند‌ بهشون‌پست‌بالا‌دادن‌که‌بمونن‌‌تبلیغ بشه‌برا‌ حکومت‌ اسسسسسسسسسلامی‌

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      ایران جای هرزگان نیست
      ایران سرزمین دلیران
      ایران همیشه پایدار و سرافراز
      ایران سرزمین امام زمان عج

  • علی
    3

    خانمیکه سخت درپشیمانی بسرمیبری.
    ازقدیم گفتند. کسیکه عازم حاصل جهنم میشود دنبال یک همراه می‌گردد.
    هرچنداین خانم متواری مجهولمکان بعداز مدتها ازطریق رسانه های غربی وخودی خبررسیدکه خانم متواری درسختترین روزها رابطورپشیمانی ادامه می‌داد گویا هرلحظه انتظارداشتت ازمسئولین ورزش یک خبر سورپرایز کننده بجهت اینکه برگرده به ایران بهش دعوت بشه.ولی دیدنه آن خبرهانیست.بلکه خانم جودوکار فته اینگار یک سوسک رفته حتا برای مردم ایران هیچ اهمیت ندادند.حالاابن خانم باید فکر نتیجه عاقبت اعمالش باشه که درآینده چه بلاهایکه بسرش نیاد.

  • س کار بدی می‌کنه کیمیا تو هر شرایطی آدم نباید به کشورش پشت کرد این یعنی خیانت
    3

    آدم نباید در هر شرایطی به کشورش پشت کنه این خیانت است

  • 2

    درسته من تمام دنیا وزیورالاتش را به یه خونه خراب ایران عوض نمیکنم دنیا پلیر جا نیست همون بهتر تو وطن خودم وخاک خودم زندگی کنم تو هر شرایطی وبی خیال زرق و برق دنیا دروغین میشم

  • س
    2

    حاضرم پودر بشم تو کشورم تا در دیدگاه غریبه ها همیشه نمایش بدم

  • ناشناس
    3

    سلام،ایران زنان و مردان غیور زیاد داره که جان خودشون را برای ایران و اسلام داده‌اند و خواهند داد و نیازی به تفاله های وزنه بردار نداریم ،اینا که ارزشی برای خانواده خودشون قائل نشدند و اینطور که پدرش گفته بدون اطلاع رفته
    «اگرپدرش دروغ نگفته»!!!! عدد و رقمی نیستند،دعا میکنم همانطور که علیزاده به ه فش نرسید و حالا مثل دستمال کاغذی مچاله کشور آلمان او را دور انداخته ،این وزنه برداران هم مثل دوست خودشون به زباله دان ریخته شوند،
    مشتی آدم مزدور سعی در گول زدن جوانان ما دارند و متأسفانه اینها با استعدادی که دارند،ساده لوحانه گول میخورند.
    مرگ بر کسی که با پول ملت ایران پله های ترقی را طی میکند ولی هنگام ثمر دادن پناهنده میشود و اون کشور اینقدر براش ارزش قائل نیست که شهر وندش بکنه و در تیم ملی خودش اون خائن به وطن را به المپیک ببره.

  • ناشناس
    3

    باور کنید تو بدترین وضعیت سر میکنند .تو ایران خوشتر بودن .اون غربیا هم میگن وقتی سرزمین مادریشون ترک کردن ی روزی مارو هم ترک میکنم پس اعتمادی نیست ب این چنین ورزشکارا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها