داورزنی با مجوز جدید می‌ماند؟/ علت تکرار قصه بازنشستگی رئیس فدراسیون والیبال

بازنشستگی محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال، دوباره سوژه داغ شد. قصه‌ای که یکی، دو سالی است جنجال‌ساز شده است.

داورزنی با مجوز جدید می‌ماند؟/ علت تکرار قصه بازنشستگی رئیس فدراسیون والیبال

داورزنی 60 ساله با سابقه 35 سال، طبق قانون بازنشسته محسوب می‌شود و طبق قانون ممنوعیت به‌کار بازنشستگان ظاهراً دیگر نمی‌تواند رئیس فدراسیون باشد. اگرچه طبق اساسنامه رؤسایی که کرسی بین‌المللی دارند، مشمول این قانون نیستند و می‌توانند به کارشان ادامه دهند. سال قبل دیوان عدالت اداری ، این قصه را پیش کشید و داورزنی هم از هیأت دولت مجوز گرفت تا آخر دوره ریاست 4 ساله‌اش در فدراسیون بماند. اما دوباره دیوان عدالت اداری  به این مسأله ورود کرده و ظاهراً حرف از مجوز جدید است. محمدرضا داورزنی البته هنوز ابلاغ بازنشستگی‌اش را نگرفته. او می‌گوید: «به کسی بازنشسته می‌گویند که ابلاغ بازنشستگی‌اش صادر شده باشد اما هنوز ابلاغی به من نرسیده است. از طرفی طبق قانون کسانی که سابقه ایثارگری دارند می‌توانند در صورت نیاز دستگاه اجرایی تا ۶۵ سالگی کار کنند.»

در واقع گیر فعلی دیوان عدالت به عدم مأمور شدن کارمندان دولت به فدراسیون‌هاست که به گفته خودش، شامل حال رئیس فدراسیون والیبال هم می‌شود: «فدراسیون‌ها هم زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان هستند اما چون نهاد عمومی غیردولتی هستند، یک قید 5 ساله را تعریف کرد که فقط شامل من نیست، بلکه شامل خیلی از فدراسیون‌های دیگری است که رؤسایش کارمند وزارتخانه هستند که بعد از انتخاب به فدراسیون مأمور شده‌اند. سال قبل این موضوع در دولت مطرح شد و قبول کرد من تا پایان دوره ۴ ساله در فدراسیون والیبال مأمور باشم. حالا دوباره این موضوع مطرح شده که باز به مصوبه دولت نیاز دارد. من اگر به وزارت ورزش برگردم تا ۶۵ سالگی در هر پست سازمانی، می‌توانم در وزارت ورزش کار کنم اما برای مأموریت به فدراسیون والیبال باید کمیسیونی در دولت موضوع را بررسی و تأیید کند. البته مصوبه دولت قبل تا پایان دوره 4 ساله من بوده اما اگر دوستان دیوان محاسبات ابهامی دارند، باز باید در دولت مطرح شود.»

نکته اینجاست که والیبال یک بار با رفتن داورزنی به وزارت ورزش، برای پست معاونت توسعه ورزش قهرمانی، تغییرات را تجربه کرد، تجربه‌ای تلخ که آن را در سراشیبی تندی قرار داد. دوره‌ای که احمد ضیایی رئیس فدراسیون شد و والیبال در دو سال ریاست او روزبه روز به جای رشد، افت کرد تا جایی که دیگر نه خبری از درخشش موشکی‌اش بود و نه نشاط. وقتی ضیایی جزو رؤسای بازنشسته قرار گرفت و شامل قانون ممنوعیت به‌کار بازنشسته‌ها، سرپرست اداره شد. حالا والیبال بعد از المپیک به دوره‌ گذار رسیده با تغییر نسل طلایی و کادرفنی تیم ملی. نیمکت تیم ملی والیبال که چند سالی به مربیان خارجی سپرده شده بود، بعد از المپیک توکیو به بهروز عطایی رسید و بازیکنان جوان هم جای نسل طلایی را گرفتند، بنابراین بهترین کار احتیاط در این دوره است، وگرنه مربیان ایرانی تاوان این تغییرات را می‌دهند و سناریوی ناکامی مربیان ایرانی در فوتبال برای والیبال هم تکرار می‌شود. مربیان ایرانی از افشین قطبی گرفته تا علی دایی و قلعه نویی در فدراسیون فوتبال دوره ریاست کفاشیان، به دلیل تازه‌کاری ناکام بودند و بنابراین همه مربیان خارجی را قبول داشتند. بعید نیست با رفتن داورزنی و ناکامی بهروز عطایی و دستیارانش در تیم ملی، مربیان ایرانی به‌رغم نتیجه در لیگ، یک عمر بیرون بمانند و تنها تماشاگر حضور رقبای خارجی‌شان روی نیمکت تیم ملی باشند.

این قضیه والیبالی‌ها را نگران کرده تا حدی که حتی در نشست‌های خبری قهرمانی باشگاه‌های آسیا هم بازیکنان و مربیان از آن حرف می‌زنند. مصطفی کارخانه عضو هیأت رئیسه فدراسیون در گفت‌و‌گو با «ایران» معتقد است نبود داورزنی به والیبال لطمه می‌زند: «بحث بازنشستگی بوده اما خیلی جدی نیست و بیشتر حاشیه‌سازی می‌شود. والیبال ایران با داورزنی اهداف و چشم‌انداز خوبی دارد. نبود داورزنی به والیبال لطمه می‌زند، آن هم حالا که یک‌سال و 6 ماه بیشتر از دوره 4 ساله‌اش نمانده است. باید همه کمک کنند، چرا که امسال و سال آینده دو سال شلوغ و مهم، والیبال نیاز به آرامش دارد و باید طبق برنامه‌ها پیش برود، پس همه باید به آن کمک کنند.»

به نظر او، فعلاً هیچ‌کسی بهتر از داورزنی برای والیبال نیست: «داورزنی مهره تأثیرگذاری برای والیبال است و اتفاقات مهمی با حضورش در آن رخ داد. ما در سالی که رقابت‌های لیگ ملت‌ها، قهرمانی جهان و سال آینده هم انتخابی المپیک را داریم، کسی بهتر و آگاه‌تر از داورزنی برای والیبال نداریم. به هر حال همه افراد موافق و مخالفانی دارند، اما 90 درصد جامعه والیبال، موافق او هستند. حتی او بابت لیاقتش معاونت وزیر ورزش شد. ما باید از وزارت بخواهیم تا داورزنی فعلاً تا پایان دوره ریاستش بماند تا بعد هرچه قانون می‌گوید.» کارخانه معتقد است وزیر ورزش هم می‌خواهد که داورزنی بماند: «صحبت‌هایی با وزیر ورزش برای ماندن داورزنی شده، او می‌داند والیبال چه موقعیتی دارد و حتی از حساسیت مقام معظم رهبری به والیبال هم خبر دارد. شک نکنید وزیر ورزش هم دوست دارد و حمایت کرده تا داورزنی بماند و طبق اهداف و برنامه‌ها والیبال را جلو ببرد.» به هر حال باید صبر کرد و دید، وزارت ورزش برای حل این مشکل چه اقدامی می‌کند؟

منبع: ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    عاشقان خدمت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها