سرشناس‌ترین داور آلمانی تاریخ در سفر به تهران:

۵۰۰ بازی سوت زدم اما دربی تهران یکی از فوق العاده ترین‌هایشان بود

یکی از معروف‌ترین داورهای جهان که سابقه قضاوت دربی تهران را هم در کارنامه دارد، در سفر به تهران گفت: دندان‌پزشکی شغل من بود اما من در سال ۲۰۰۴ آن را کنار گذاشتم. نه فقط به خاطر داوری، من در زندگی‌ام کارهای زیادی انجام می‌دهم مثل خدمات اجتماعی، و یا فعالیت‌های زیادی در جنوب هند، مثل ساخت خانه و مدرسه برای کودکان آنجا و با شرکت‌های زیادی هم کار کردم.

۵۰۰ بازی سوت زدم اما دربی تهران یکی از فوق العاده ترین‌هایشان بود

کمتر فوتبال‌دوستی است که «مارکوس مرک» (Markus Merk)، داور بین‌المللی فوتبال را نشناسد. دکتر مارکوس مرک از داورهای ارشد سابق در فوتبال آلمان است. وی شش بار برنده جایزه داور سال آلمان شده‌است و رکورددار تعداد داوری‌ها در بوندسلیگا است. او در عین حال یک دندان‌پزشک است. مارکوس مرک در سال ۱۹۸۸ که در سال‌های پایانی رشته دندانپزشکی بود جوان‌ترین داور تاریخ رقابت‌های بوندس لیگا لقب گرفت. در سن ۲۹ سالگی با سوت زدن در رقابت‌های المپیک بارسلونا جوان‌ترین داور بین‌المللی فوتبال شد.

از افتخارات «مرک» می‌توان به سوت زدن در فینال رقابت‌های یورو ۲۰۰۴ اشاره کرد و او همچنین سابقه قضاوت در دربی تهران را هم دارد. او که برای افتتاحیه سالن بدنسازی سام سنتر به تهران آمده بود در مصاحبه ای با درباره حضورش دوباره‌اش در تهران و همچنین تجربه دربی تهران گفت که در ادامه می‌خوانید:

شما تجربه‌ی حضور به عنوان داور در دربی تهران را داشتید، ممکنه در مورد فضای مسابقه توضیح بدید؟

اول از همه باید بگم که باعث افتخار و خوشحالی من هست که یک بار دیگر در ایران حضور دارم و همانطور که گفتید اولین حضور من در دربی قرمز مقابل آبی بود. این یکی از ۵۰۰ مسابقه‌ای بود که در حرفه‌ام تجربه کردم اما تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای بود و هرگز فراموشش نمی‌کنم. فضای استادیوم آزادی واقعا عالی بود و با اینکه من مسابقات زیادی را دیده ام. این یکی از به یادماندنی‌ترین آن‌ها بود

علیرضا فغانی، داور ایرانی، یکی از بهترین‌ها در دنیاست. به نظر شما او می تواند فینال جام جهانی ۲۰۲۲ را سوت بزند؟

او داور فوق‌العاده ای است. از همان اوائل من از عملکردش واقعا شگفت زده شده بودم و اکنون بعد از اینهمه سال او همچنان عملکردی مانند همان روزها دارد و قطعا شانسی برای حضور در فینال جام جهانی خواهد داشت اما ناگفته نماند که فقط یک فینال و هزاران داور وجود دارد. برای او و برای ایران و فوتبال ایران بهترین‌ها را آرزو دارم و اگر او در فینال حضور پیدا کند افتخار بزرگی خواهد بود اما باید گفت که حضور در جام جهانی و اینکه یک، دو، سه مسابقه و یا مسابقات مراحل اول و همچنین فینال رو داشته باشید دست‌آوردی بی‌نظیر است. هفصد هزار داور در سراسر دنیا وجود دارد و اینکه کسی بتواند از بین آنها در جام جهانی حضور پیدا کند. افتخار بزرگی است و با اینحال من برای او و فوتبال ایران بهترین ارزوها را دارم.

شما علاوه بر داوری فوتبال، دندان‌پزشک هم هستید، چطور یک پزشک می‌تواند داوری عالی نیز باشد؟

دندان‌پزشکی شغل من بود اما من در سال ۲۰۰۴ آن را کنار گذاشتم. نه فقط به خاطر داوری، من در زندگی‌ام کارهای زیادی انجام می‌دهم مثل خدمات اجتماعی، و فعالیت‌های زیادی در جنوب هند انجام دادم مثل ساخت خانه و مدرسه برای کودکان آنجا با شرکت‌های زیادی هم کار کردم. زندگی من همیشه همینطور بوده و من قصد دارم قدم به قدم رو به جلو حرکت کنم. درسته که سنت بالاتر می‌ره، اما هرگز متوقف نشو! و رو به جلو حرکت کن [مثل] حضور در اینجا و دیدن این تیم فوق‌العاده من همه جای دنیا رو گشتم، و این برای من خیلی با ارزشه اما این تیم به قدری فوق‌العاده هستند که فکر می‌کنم اینجا بمونم و برای آینده به آن‌ها آموزش دهم.

به جز دربی ایران، در مورد مسابقه مهم دیگری که داور آن بودید بگویید

همونطور که خودتان هم اشاره کردید فینال همیشه برای یک داور مسابقه‌ی بزرگی هست. مجددا باید بگم اینکه داور تورنمنتی بزرگ باشی باعث افتخاره چه جام جهانی، چه رقابت‌های اروپا پیرلوجی در ۲۰۰۲ داور فینال بود و چون تیم آلمان در فینال بود و احتمالا اگر تیم ایتالیا در فینال بود من هم آنجا بودم. من در سال ۲۰۰۴ در رقابت اروپا داور فینال بودم و در ۲۰۰۳ داور فینال لیگ قهرمانی، واقعا بابت شغلی که دارم خوشحالم. وقتی که دوازده سالم بود رویای من این بود ک یه مسابقه در بوندس لیگا داشته باشم و در بیست و شش سالگی، اولین بازی بوندس لیگا و ۳۳۹ مسابقه و هم‌چنین مسابقات بین‌المللی را داشتم. این رویای من و حضور در مسابقات مایه‌ی افتخار من بود.

نظر شما درباره‌ی تکنولوژی‌های فوتبال مانند VAR چیست؟ موافقش هستید؟

تکنولوژی واقعا خاص هست، در دوره‌ی من تکنولوژی کمتری وجود داشت. آن موقع مجبور بودیم در لحظه تصمیم بگیریم و فکر می‌کردیم شاید درست انجامش نداده باشیم اما الان تکنولوژی همه جا را فرا گرفته و طبیعی هم هست الان قرن بیست و یک هستیم پس مطمئناً در ورزش و فوتبال هم تکنولوژی خواهیم داشت. زمانه عوض شده و ترجیح می‌دادم زمان خودم تکنولوژی زیادی وجود نداشته باشد.

به نظر شما چه چیزی باعث می‌شود داور بهتری باشی؟ ترس از بازیکن یا کاریزما؟

برای عملکرد خوب مراحل زیادی وجود دارد. باید از نظر فیزیک و ذهنی رو به راه باشید و با هر مسابقه رشد کنید و شخصیتتان را ارتقا دهید. به نظر من این مهم است مخصوصا در دوره‌ من، بازیکنان عالی مثل بکهام، زیدان، فیگو و الان مسی و رونالدو را که در زمان من هم بودند داریم و باید شخصیت لازم برای مدیریت نه فقط بازی بلکه بازیکنان را داشته باشید و یکی از مهمترین چیزها این است که مسابقه به مسابقه رشد کنید، یاد بگیرید و شخصیتتان را بسازید.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • نظرگو
    0

    بله، ماشالله اینقدر توی این دربی دعوا و خطا بود که صما کاملا ارضا شدی

  • ناشناس
    2

    ولی در عوض ،یک حکومت اسلامی جیب مردم ساده و ضعیف را در بورس و تحصیل های پولی و گرانی و ایجاد تورم و تبعیض بین آن ها پول و روح و روان مردم را خالی میکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها