این همه تحقیر اسکوچیچ؛ چرا؟

«اگر جمع‌بندی نهایی بر این شد که در راستای منافع تیم ملی قبل از جام‌ جهانی با اسکوچیچ وداع کنیم، این کار باید در کمال ادب، احترام و قدرشناسی صورت بگیرد. این همه توهین و تحقیر و تمسخر فقط مایه تأسف است. افسوس به حال جماعتی که شاید مرد رویاهایشان یکی مثل مارک ویلموتس شیاد و بی‌تعهد باشد.»

این همه تحقیر اسکوچیچ؛ چرا؟

همین اول کار یک نکته را روشن کنیم! این که بخش بزرگی از تردیدها در مورد صلاحیت دراگان اسکوچیچ برای هدایت تیم ملی ایران در جام‌ جهانی، بجا و قابل تامل است. همه کسانی که این روزها دم از تغییر مربی می‌زنند، لزوما اهل حب و بغض نیستند. تیم ملی مهیای حضور در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان می‌شود و قرعه متعادلی هم دارد که شاید به ما شانس صعود بدهد. همه ما ایرانی هستیم و بیش و کم دغدغه سرافرازی تیم ملی را داریم. در این میان هر کسی حق دارد نظرش را بگوید. شاید راه درست‌تر این باشد که اسکو جای خودش را به یک مربی بزرگ‌تر بدهد، شاید هم نه. این یک بحث دیگر است اما چیزی که آدم را آزار می‌دهد تحقیر، تحقیر و باز هم تحقیر است؛ حملات بی‌امان و تقبیح و تمسخر سرمربی فعلی تیم ملی، در حالی‌ که روشن نیست او به چه جرمی باید این همه فشار و سرزنش را تحمل کند.

داستان این است که یک روز یک نفر در فدراسیون فوتبال به اسکوچیچ پیشنهاد هدایت تیم ملی را داد و مربی کروات هم پذیرفت؛ همین. مگر او با توپ و تانک نیمکت تیم ملی را تسخیر کرده که چنین بی‌رحمانه مورد سرزنش قرار می‌گیرد؟ اگر اسکو در این قواره‌ها نبوده، اشتباه اصلی را کسی مرتکب شده که به او پیشنهاد داده است. داستان از اینجا به بعد بامزه‌تر هم می‌شود. در شرایطی که همه کشور در هراس از حذف تیم ملی بودند، اسکوچیچ مرحله دشوار پیش‌مقدماتی را با اقتدار پشت سر گذاشت؛ آن هم در حالی‌ که میزبانی متمرکز به شکل غیر منصفانه به بحرین سپرده شده بود. بعد هم در مرحله آخر انتخابی نتایج درخشانی گرفت و تیم ملی را به جام‌ جهانی رساند. در سراسر این فرآیند، قصور و گناه اسکوچیچ چه بوده که این طور باید شخصیتش خرد شود؟ گروه‌مان آسان بود؟ شما به بزرگی خودتان ببخشید. مگر در دو دوره قبلی مقدماتی با آلمان و ایتالیا هم‌گروه می‌شدیم؟ طی ۱۰ سال گذشته از بین ژاپن، عربستان و استرالیا فقط یک‌ بار با ژاپن بازی کردیم و با سه ‌گل باختیم. بازیکنان خوبی در اختیار داشتیم؟ ببخشید که ویلموتس هشت میلیون دلاری با همین‌ها به عراق و بحرین باخت. تیم ملی «جادوگر» داشت؟ اگر کار جادوگر این قدر خوب است، حتما او را با خودتان به جام‌ جهانی هم ببرید تا انگلیس و آمریکا را له کنیم!

حکایت اسکو، حکایت تحقیر بی‌دلیل است. روزی ده‌ها مصاحبه علیه‌اش انجام می‌شود، صدها شوخی و هزاران کامنت خردکننده در مورد او به نگارش درمی‌آید؛ بی‌آن‌که چرایی‌اش روشن باشد. روزنامه رسمی مملکت تیتر یک‌متری می‌زند که: «با یک خداحافظی خوشحال‌مان کن!» خداوکیلی بین هشت میلیارد ساکن کره زمین کدام آدم احمقی پیدا می‌شود که یک تیم را از مرز سقوط و حذف به جام‌ جهانی برساند و بعد خودش بگوید: «ببخشید! من در حد تیم شما نیستیم. وقتش شده مربی بهتری بیاورید»؟ هر چه می‌گوید مسخره‌اش می‌کنند. یک روز سطح تاکتیکی بازیکنان ایرانی را «قابل پیشرفت» می‌خواند، همه به او یورش می‌برند که ما ایرانی‌ها فلانیم و بهمانیم. حالا هم که گفته بازی با انگلیس فقط یک مسابقه است و شاید اصلا ایران برنده آن باشد، فلان مربی بومی ایراد گرفته که: «حرف اسکوچیچ بچگانه بود.» خب چه انتظاری داشتید؟ توقع دارید سرمربی تیم ملی بعد از قرعه‌کشی بگوید ما اصلا در سایز انگلستان نیستیم و صد درصد به‌سختی از این تیم شکست خواهیم خورد؟ چه بگوید که دستش نیندازید؟ چه کار کند که مسخره‌اش نکنید؟

شاید اسکوچیچ مناسب‌ترین گزینه برای هدایت تیم ملی نباشد. در بدترین حالت حتی شاید برخی شایعات در مورد پشت پرده دعوت او از چند بازیکن به اردوی تیم ملی یا روابط خاصش با بعضی اهالی رسانه درست باشد اما تحت هیچ شرایطی نباید «انصاف» را ذبح کرد. جامعه‌ای که عادت به بی‌انصافی پیدا کرد، جای خطرناکی برای زندگی خواهد بود. همین آدم با همه معایبش ما را از برزخ نجات داد و به مسابقاتی رساند که ایتالیای بزرگ در حسرت صعود به آن ماند. اگر هم جمع‌بندی نهایی بر این شد که در راستای منافع تیم ملی قبل از جام‌ جهانی با اسکوچیچ وداع کنیم، این کار باید در کمال ادب، احترام و قدرشناسی صورت بگیرد. این همه توهین و تحقیر و تمسخر، فقط مایه تأسف است. افسوس به حال جماعتی که شاید مرد رویاهایشان، یکی مثل مارک ویلموتس شیاد و بی‌تعهد باشد.

منبع: روزنامه همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رمضانی
    0

    تقصیر خودشه . ی استقلالی نمی تونی پیدا کنی از این بشر خوشش بیاد آخه در ترکیب تیم ملی چند بازیکن از صدر نشین لیگ قرار داده که چینشش فنی باشه ونه از روی حب و بغض

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها