بحران حذف سرخابی از آسیا با یک جلسه خصوصی/عکس

بر اساس یک نامه شش صفحه‌ای، از مدتها قبل باید سایه حذف از روی سر پرسپولیس و استقلال برداشته می‌شد.

 بحران حذف سرخابی از آسیا با یک جلسه خصوصی/عکس

تب و تاب مدیران دو باشگاه به همراه مسئولان ارشد ورزش، در حالی فضای فوتبال ایران را تحت تاثیر خود قرار داده که روز دوشنبه آخرین فرصت پرسپولیس و استقلال برای اصلاح مدارک خود و ارسال به ای اف سی بود؛ اصلاح مدارکی که گفته می‌شود صدها صفحه از آن ایراداتی جدی داشته و جدی‌ترینش موضوع فعالیت تحت مالکیت مشترک وزارت ورزش و جوانان بوده است.

این در حالی است که پرسپولیس و استقلال از اوایل دهه ۱۳۸۰ که به سازمان تربیت بدنی (وزارت ورزش کنونی) واگذار شدند، همیشه در موقعیت واگذاری قرار داشتند. مصوبه هیئت واگذاری در سال ۱۳۸۷ دولت را مکلف می‌کرد که دو باشگاه قرمز و آبی را تا دو سال بعد واگذار کند اما پس از اینکه این اتفاق رخ نداد، یک مصوبه دیگر، پرسپولیس و استقلال را در گروه دوم واگذاری قرار داد تا خصوصی سازی این دو حداکثر تا سال ۱۳۹۴ انجام شود و حتی با ورود حسین هدایتی، به نظر می‌رسید که این ماجرا انجام خواهد شد اما حالا در نامه‌ای که به دست ما رسیده، بدون اشاره به علت ماجرا، از «ابطال مزایده» خبر داده است؛ چیزی که باعث شد تا بدبینی طرفداران درباره خصوصی سازی به حداکثر برسد.

 بحران حذف سرخابی از آسیا با یک جلسه خصوصی/عکس

اما یک بار دیگر و زمانی که مسعود سلطانی فر تصدی وزارتخانه ورزش و جوانان را برعهده داشت، این واگذاری رنگ و بویی جدی‌تر به خود بگیرد و حتی در بودجه سال ۱۳۹۸ نیز بیاید: «وزارت ورزش موکلف است تا پایان شهریور ۱۳۹۸ پرسپولیس و استقلال را در بازار پایه فرابورس عرضه کند.» حالا در صفحه دیگری از این نامه تاکید شده که «۵۱ درصد به صورت بلوکی و باقی سهام به صورت خرد» در اختیار خریداران قرار بگیرد. یعنی برخلاف آنچه حالا اعلام می‌شود، خصوصی سازی باید به صورت تمام و کمال انجام می‌شد.

 بحران حذف سرخابی از آسیا با یک جلسه خصوصی/عکس

این نامه که به امضای حسنعلی قنبری معاون وقت سازمان خصوصی سازی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ خطاب به مدیرکل دفتر وزیر اقتصاد نوشته شده، نکات جالبی را در خود دارد؛ از جمله اقدامات مسعود سلطانی‌فر و همکارانش در وزارتخانه ورزش و جوانان که تلاش کردند واگذاری انجام شود اما در نهایت این اتفاق رخ نداد. از جمله این اقدامات «حسابرسی، شفافیت در امور مالی، اصلاح ساختار حقوقی، اصلاح ساختار مالی، واگذاری چهار ورزشگاه مرغوبکار، کمپ ناصر حجازی، درفشی فر و شهدای گمنام به استقلال و پرسپولیس، تشکیل جلسات مجامع دو باشگاه و تعیین کارگزار بورسی» بودند.

 بحران حذف سرخابی از آسیا با یک جلسه خصوصی/عکس

بر اساس این سند، سازمان خصوصی سازی از اقدامات پیرامون واگذاری پرسپولیس و استقلال رضایت داشت و حتی تاکید کرد که واگذاری تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد؛ یعنی ۳ ماه قبل از موعد نخست ای اف سی برای بررسی مدارک حرفه‌ای سازی.

 بحران حذف سرخابی از آسیا با یک جلسه خصوصی/عکس

اما حالا شنیده‌ها از برگزاری یک جلسه مهم و تاثیرگذار در این روند خبر می‌دهند؛ زمانی که مسئولان وقت سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس از تکمیل اسناد دو باشگاه برای واگذاری و آمادگی برای عرضه در بورس خبر می‌دادند، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جلسه رسمی که احتمالا محتوای آن هم ضبط شده، با جلوگیری از این اتفاق، خواستار واگذاری سهام دو باشگاه در دولت سیزدهم شدند.

 بحران حذف سرخابی از آسیا با یک جلسه خصوصی/عکس

این ماجرا تا جایی پیش رفت که حتی حمید سجادی وزیر تازه ورزش و جوانان در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به این موضوع گفت: «همه اقدامات لازم توسط مدیران وزارت ورزش در در دولت قبل و توسط آقای سلطانی فر انجام شده، مسوولان سابق وزارت ورزش به ما پاس گل دادند و ما باید گل بزنیم.»

 بحران حذف سرخابی از آسیا با یک جلسه خصوصی/عکس

این در حالی است که اگر خصوصی سازی تا همان پایان فروردین ماه انجام می‌شد، پرسپولیس و استقلال بدون اینکه بحران جدی داشته باشند، در جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را گرفته بودند اما حالا در آستانه حذف هستند و در انتظار وعده جدید؛ وعده جدید برای واگذاری سهام اولیه در بورس تا پایان بهمن سال جاری...

منبع: ورزش سه
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها