صدرنشینی مطلق سپاهان در همه جداول

با مقایسه 4 تیم نخست جدول رده بندی در 10 آیتم مختلف، مشخص شد که سپاهان با قاطعیت در 9 پارامتر بهتر از سایر رقبا کار کرده است.

صدرنشینی مطلق سپاهان در همه جداول

رقابت های لیگ برتر به هفته های حساس و پایانی نیم فصل خود نزدیک شده است. در حال حاضر چهار تیم مدعی استقلال، سپاهان، پرسپولیس و آلومینیوم اراک از بخت زیادی برای کسب عنوان قهرمانی نیم فصل نخست برخوردار هستند و دیدارهای حساسی نیز پیش روی این تیم هاست.

استقلال باید با تیم هایی نظیر فولاد، آلومینیوم و مس دیدار کند، سپاهان با پرسپولیس، آلومینیوم و فولاد دیدار می کند، شاگردان گل محمدی علاوه بر تقابل حساس چهارشنبه با زردپوشان اصفهانی، تراکتور را نیز پیش روی خود دارند و شاگردان خطیبی نیز همانطور که ذکر شد، باید با دو تیم مدعی استقلال و سپاهان دیدار کند.

در حال حاضر استقلال با 25، سپاهان و پرسپولیس با 22 و آلومینیوم نیز با 21 امتیاز در رتبه های اول تا چهارم جدول رده بندی حضور دارند و باید دید در نهایت چه تیمی می تواند قهرمانی نیم فصل نخست را از آن خود کند. در زیر قصد داریم تا در زمینه آمار تیمی، این 4 مدعی فعلی لیگ برتر را در آیتم های مختلف با یکدیگر مقایسه کنیم.

* مالکیت توپ:
در بخش مالکیت توپ، سپاهان اختلاف فاحشی با سایر تیم ها دارد. شاگردان نویدکیا بجز دیدار با فجر که مالکیت بازی 50- 50 بود، در تمام 10 دیدار دیگر بیشتر از رقبا صاحب توپ و میدان بودند. این تیم به طور میانگین در هر بازی 65.2 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت. بیشترین میزان مالکیت توپ سپاهان در دیدار با پیکان بوده که این تیم آمار عجیب 77 درصدی را به جا گذاشته است.

نکته جالب اینکه در میان این 4 تیم، استقلال با میانگین 51.4 درصد، کمترین میزان مالکیت توپ را به نام خود ثبت کرده است. پرسپولیس با 60.8 درصد و آلومینیوم نیز با میانگین 52.5 درصد در هر بازی، در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

* شوت زده:
سپاهان بیشترین شوت را به سمت دروازه رقبا زده است. این تیم به طور کلی تاکنون 172 بار به سمت دروازه رقبای خود شوت زده است. برای سنجش این میزان از شوت زنی کافی است آن را با آمار پرسپولیس مقایسه کنیم که شاگردان گل محمدی 109 بار به سمت دروازه حریفان  شوت زده‌اند. 

استقلال نیز 140 بار و آلومینیوم نیز 130 بار دروازه حریفان را با شوت های خود تهدید کرده اند. به طور میانگین و در هر بازی سپاهان 15.6، استقلال 12.7، آلومینیوم 11.8 و پرسپولیس نیز 9.91 بار دروازه حریفان را با شوت های خود تهدید کرده اند. 

* شوت متحمل شده:
سپاهان با اینکه 4 بار متحمل شکست شده که البته یکی از آنها با حکم کمیته انضباطی به پیروزی تبدیل شد، اما کمترین شوت را متحمل شده است. حریفان این تیم تنها 57 بار در طول 11 دیدار گذشته به سمت دروازه کریستوفر کنت شوت زده اند و میانگین 5.18 شوت را در هر بازی به ثبت رسانده اند. آلومینیوم نیز 73 بار در این فصل و میانگین 6.64 بار در هر بازی دروازه اش با شوت های رقبا تهدید شده است.

پرسپولیس در رتبه بعدی قرار دارد. حریفان این تیم تاکنون 82 بار و میانگین 7.45 بار در هر بازی دروازه لک و رادوشویچ را تهدید کرده اند. در میان تیم های مدعی، شاگردان مجیدی بیش از سایرین دروازه شان تهدید شده است. حریفان استقلال تا پایان هفته یازدهم 86 بار دروازه این تیم را با شوت های خود تهدید کرده اند که آمار میانگین 7.82 شوت در هر بازی به ثبت رسیده است. 

* شانس گل:
سپاهان بیشترین شانس گل را در لیگ برتر و تا پایان هفته یازدهم داشته است. این تیم تاکنون 54 بار بخت گلزنی به دست آورده که 14 بار موفق به باز کردن دروازه حریفان شده است (هر چند که با رأی کمیته انضباطی این تیم اکنون 15 گل زده دارد). شاگردان نویدکیا به طور میانگین 4.91 فرصت مسلم گلزنی را در هر دیدار خلق کرده اند.

پس از این تیم، استقلال قرار دارد که تا پایان هفته یازدهم 46 شانس گلزنی به دست آورده و 13 بار دروازه رقبا را باز کرده و آمار میانگین 4.18 فرصت گلزنی در هر بازی را داشته است (استقلال با رأی کمیته انضباطی 16 گل زده دارد). پرسپولیس نیز با 45 فرصت گلزنی و میانگین 4.09 موقعیت در هر دیدار در رده بعدی قرار دارد. آلومینیوم اراک هم 36 بار تا باز کردن دروازه رقبا پیش رفته و میانگین 3.27 شانس گل را در هر بازی به ثبت رسانده است.

* نبردهای هوایی:
در این یازده هفته و به طور میانگین، پرسپولیس و آلومینیوم نبردهای هوایی را به رقبایشان باخته اند. تیم یحیی گل محمدی تاکنون 245 نبردهوایی موفق با میانگین 22.3 دوئل در هر بازی را به ثبت رسانده اند در حالیکه 250 دوئل روی هوا با میانگین 22.7 نبرد را به رقیب واگذار کرده است. این آمار برای اراکی ها نگران کننده تر است. تیم خطیبی 237 بار روی هوا برنده شده که میانگین 21.5 نبرد را نشان می دهد و 254 مرتبه با میانگین 23.1 دوئل در هر بازی را نیز به رقبا واگذار کرده است.

استقلال و سپاهان آمار بسیار بهتری دارند. شاگردان مجیدی با داشتن مهاجمان بلند قامتی نظیر ژستد و رمضانی، تاکنون 281 بار روی هوا و به طور میانگین 25.5 بار در هر دیدار نبردهای هوایی را پیروز شده اند. آبی ها همچنین 220 مرتبه معادل با 20 نبردهوایی در هر بازی را به رقبا باخته اند. سپاهان نیز 270 بار در دوئل های هوایی و به طور میانگین 24.5 بار در هر بازی پیروز بوده است و 185 مرتبه معادل با 16.8 بار نیز در نبردهای هوایی به حریف باخته است.

* میانگین عملکرد کلی:
با مقایسه نمرات کلی 4 تیم مدعی در این یازده هفته، مشخص می شود که سپاهان با وجود تجربه 4 شکست (که دیدار با گل گهر حذف شد) و حضور در رتبه دوم، از لحاظ عملکردی بهتر از سایرین بوده است. تیم نویدکیا به طور میانگین در هر بازی نمره 7.12 را کسب کرده است. بازیکنان استقلال به عنوان صدرنشین فعلی لیگ برتر به صورت میانگین در هر مسابقه نمره 7.05 را به دست آورده اند.

آلومینیوم نیز توانسته است به صورت میانگین جزو تیم های با کسب نمره بالای 7 قرار بگیرد. شاگردان خطیبی در هر بازی نمره 7.02 را از آن خود کرده اند. اما پرسپولیسی ها با کسب میانگین نمره 6.98 در جمع تیم های با نمره 7 قرار نگرفتند و امیدوار به بهبود وضعیت در هفته های بعدی هستند.

به هر شکل 4 هفته حساس و سرنوشت ساز پیش روی تیم های مدعی لیگ برتر است. دیدارهایی که از فردا آغاز می شوند و باید دید در نهایت چه تیمی می تواند صدرنشینی لیگ را پیش از آغاز تعطیلات نیم فصل از آن خود کند.

منبع: ورزش3
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها