هیچ فیلمی از بازی "شش تایی‌ها" موجود نیست/ ماجرا از اساس واقعیت دارد؟

۴۸ سال پیش یک مسابقه تاریخی بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس برگزار شد که با نتیجه عجیب و غریبی تمام شد. ۶ بر صفر به سود پرسپولیس.

هیچ فیلمی از بازی "شش تایی‌ها" موجود نیست/ ماجرا از اساس واقعیت دارد؟

۶۰ هزار تماشاگری که ۱۶ شهریور سال ۱۳۵۲ به ورزشگاه رفته بودند، گمان نمی‌کردند قرار است تنها شاهدان مهمترین دربی تاریخ باشند. 

اگرچه بازی تا دقیقه ۳۰ پایاپای دنبال می‌شد اما اشتباه فاحش منصور رشیدی ورزشگاه را به جهنمی برای تاج تبدیل کرد. بازیکنان پرسپولیس، دروازه تاج را به توپ بستند و تعویض دروازه‌بان و ورود حجازی نیز نتوانست مانع از خوردن گل‌های بیشتر شود.

با سوت پایان بازی، تماشاگران شاهد نتیجه ای باورنکردنی روی تابلوی ورزشگاه بودند: پرسپولیس ۶، تاج ۰.

از آن لحظه تا کنون همواره بر سر نتیجه این بازی جنجالی به پا بوده است، زیرا هیچ فیلمی از آن بازی در دسترس نیست، هر چند پرسپولیسی‌ها هنوز با آن بازی برای طرفداران رقیب کری می‌خوانند.

بعضی می‌گویند سپهبد خسروانی که به دربار منتسب می‌شد، از سر ناراحتی زیاد فیلم بازی آن بازی تاریخی را نابود کرده است، اما مرحوم حمیدرضا صدر روایت متفاوتی ارائه می‌دهد و نابود شدن فیلم های بازی را رد می‌کند. او می‌گوید که به خاطر برگزاری مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در همان روز در تهران، همه دوربین‌های تلویزیونی برای ضبط آن مسابقات استفاده شدند و به همین دلیل هیچ فیلمی از آن دربی موجود نیست.

با این حال، شاهدان عینی از وجود یک دوربین در آن روز می‌گویند، دوربینی که متعلق به صداوسیما نبوده است و در واقع عوامل فیلم ممل آمریکایی برای ضبط یک سکانس در ورزشگاه حضور داشتند و بخش هایی از بازی را فیلمبرداری کرده اند. 

با این وجود برخی از طرفداران استقلال معتقدند چون هیچ فیلمی از آن بازی وجود ندارد پس چنین نتیجه‌ای در دربی رقم نخورده است!‌

اما جلد مطبوعات و روزنامه‌های فردای آن بازی نشان می‌دهد که دربی ۶ تایی واقعاً رقم خورده است.

13960616916_1000000000000000

IMG_20211205_124655

علاوه بر این، تعدادی از پیشکسوتان استقلال که در آن بازی حضور داشتند بعد از بازی همدیگر را در رقم خوردن آن نتیجه مقصر می‌دانستند. آن دعواها هنوز هم ادامه دارد و منصور رشیدی و جواد الله وردی آدم‌های اصلی قصه هستند. فیلم صحبت‌‌ها و ادعاهای بازیکنان حاضر در آن دربی (چه پرسپولیسی و چه استقلالی) که در مستند چند قسمتی «تاریخ شهرآورد» پخش شد در دسترس همه است.

در این ویدئو داستان برد شش بر صفر پرسپولیس در مقابل تاج را روایت ‌کرده‌ایم.

حجم ویدیو: 10.00M | مدت زمان ویدیو: 00:03:03 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ساسی
    16

    برو گمشو فتوشاپ! تاج چه ربطی به دربی استقلال پرسپولیس داره؟ راستی این تک ستارره بی فروغ روی لوگو قرمزها سمبل چه عقده ای هست؟ نکنه دوباره به فینال رفتنو یه ستاره میدن؟

    نظرات شما -
    • م
      10

      تیم فوتبال پرسپولیس تهران با کسب قهرمانی شانزدهمین دوره لیگ برتر، تعداد قهرمانی های خود در بالاترین سطح رقابت های باشگاهی را به ۱۰ رساند تا مسئولان این باشگاه تصمیم بگیرند یک ستاره روی پیراهن سرخپوشان پایتخت درج کنند.

    • Ebi
      3

      داداش همون کنالی رو داری تماشا میکنی ادامه بده شاید کوپا امجدیه ای که محمدرضا... براتون برگزار کرد ستاره خرید براتون تکرار کردن ستاره هاتون رو افزایش دادین...

    • م
      2

      حداقل ما تونستیم اسم تحمیلی پیروزی رو برگردونیم به پرسپولیس، شما چی؟ تونستید استقلال رو برگردونید به تاج؟

    • محسن
      0

      به کابر (م).. شما افتخار میکنید واژه تحمیلی پیروزی رو به پرسپولیس برگرداندید؟..این افتخار ندارد.. پرسپولیس واژه ای یونانیست که یونانی ها که به ایران حمله کردند و تخت جمشید رو به آتش کشیدند و نابود کردند به روی اون گذاشته بودند..

  • ناشناس
    1

    جفنگیات

  • ناشناس
    8

    این نتیجه رو استقلالی ها قبول ندارن ، اما دو تا ستاره عهد عتیق رو که کلا ۴ تا تیم بازی کردند قبول دارن ؟
    فعلا که سالیان سال است در حسرت یک قهرمانی داخل کشور دارن شبانه روز قصه میگن .

    نظرات شما -
    • قرمز به رنگ گوجه
      1

      فعلا كه لنگي ها چندين ساله تو حسرت قهرماني آسيا موندن. افتخار به اين ميگن. راستي 8 تايي شدن پرسپوليس و هم رو كنيد چيزي كه درخشان از همين باشگاه لنگ تاييد كرده.

    • سید
      1

      ظاهرا لنگی ها کور تشریف دارند
      چند ماه قبل 6 تا از استقلال خوردید ولی فراموشکار هستید.
      در برنامه زنده تلویزیونی هم آقای حمید درخشان اسطوره تیم لنگ اظهار داشت در یک بازی 8 تا از استقلال خورده اند
      اونوقت شما هنوز تو سال 52 موندید
      ضمنا جهت یادآوری بازی با فتح در یو تیوب و شبکه های داخلی موجود هست اونجا هم لنگ 6 تا از فتح خورد
      الهلال هم که هر بار 4 تا بهتون میزنه
      به نظر این اعداد بیشتر مناسب لنگ هست تا تیم دیگه
      در خصوص 2 ستاره آسیایی هم درست میگی اونوقت با توپ پارچه ای بازی کردند و قهرمان شدند ولی اون موقع که استقلال فوتبال بازی میکرده شما اصلا وجود نداشتید.

  • شهرام. ر
    5

    ۴۸ سال پیش یه تیمی شیش تا گل خورده و طرفدارانش هنوز دارن گریه میکنن !! بیچاره 《آزادی》 که ۴۳ سال پیش بطور کلی نابود شده و طرفدارانش حتی حق گریستن ندارند.

  • مرمر
    0

    چند وقت پیش تیم بانوان شهرداری سیرجان قهرمان آسیا شدن بهشون تبریک میگم فقط خواهش دارم چند سال دیگه که تمام کشورهای آسیایی یک یا چند نماینده در بازیها داشتن و قدرتهای برتر مانند کره و ژاپن و عربستان و ... حضور دارن لاقل بتونن به فینال یا مرحله حذفی صعود کنن

  • ستاره قلابی
    1

    ولی فیلم ۸تایی ها موجوده

  • محمدرضا
    3

    تو روزنامه فوتوشاپ شده ات نوشته بازی در ورزشگاه آزادی انجام شده !!!
    اولا اسم این ورزشگاه زمان شاه ورزشگاه آریامهر بود نه آزادی !
    ثانیا ورزشگاه آریامهر در آبان 53 افتتاح شده و بازی ادعایی شما در شهریور 52 است !!!
    خجالت نمی کشید واقعا؟؟؟؟؟
    اگر راست می گویید از این بازی تخیلی که فوتوشاپ و فیلم درست کردید . از هشت تایی شدن تیمتون هم که در دنیای واقعی و نه تخیلی رخ داده پست بگذارید.

    نظرات شما -
    • م
      0

      کجای روزنامه نوشته ورزشگاه آزادی؟

  • تنها
    2

    بدبختا 6 نماد باشگاهتونه با انکار آن دارید هویت استقلال را زیر سوال میبرید.

  • سید
    2

    چقدر این لنگی ها بدبخت هستند هنوز دنبال این بردشون هستند بابا حمید درخشان اسطوره لنگی ها گفت ما هشت بر صفر از استقلال باختیم این سند زنده است. اونوقت شما نبش قبر می کنید.
    5 سال هست که تمام مملکت بسیج شدند تا لنگ قهرمان بشه این رو کل لیگ فریاد می زنند اینها رو چشمان کور مفسر نمی بینه ولی 48 سال پیش رو می بینه

  • ناشناس
    0

    این داغی است تاریخی که سرخ های پرسپولیس بر دل آبی های تاجی باقی گذاشته اند و محو شدنی و فراموش شدنی نیست! اگرچه فیلم ضبط شده ای از بازی مذکور در دسترس نیست ولی می توانید از معدود بازیکنان پیش کسوت هر دو تیم که در قید حیات هستند و در آن بازی حضور داشتند و شاهد زنده هستند بپرسید تا واقعیت شش تایی ها را تصدیق کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها