مروری بر پرافتخارترین تکواندوکاران در طول تاریخ این رشته

رشته تکواندو در طول تاریخ شاهد حضور بهترین رزمی کاران دنیا در شیاب چانگ بوده است.

مروری بر پرافتخارترین تکواندوکاران در طول تاریخ این رشته

تکواندو یک هنر رزمی کره‌ای است که یکی از رشته‌های ورزشی حاضر در المپیک نیز به شمار می‌رود. تکواندو یکی از محبوب‌ترین رشته‌های رزمی در جهان است که مردم آن را به عنوان یک ورزش حرفه‌ای و دفاع شخصی دنبال می‌کنند. این رشته ورزشی پس از جنگ جهانی دوم توسط رزمی کاران در کره توسعه پیدا کرد و در سال ۱۹۵۹ انجمن تکواندو در کره جنوبی تشکیل شد.  

در این گزارش قصد داریم ۵ تکواندوکار برتر تاریخ را معرفی کنیم.  

۱- استیون لوپز 

استیون لوپز آمریکایی که سابقه ۶ بار قهرمانی در مسابقات جهانی را دارد، برجسته‌ترین تکواندوکار تمام دوران به شمار می‌رود. لوپز برنده مدال طلای المپیک‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ است و مدال برنز المپیک ۲۰۰۸ را هم در کارنامه دارد. در واقع او نخستین مدال طلای المپیک را در سال ۲۰۰۰ به دست آورد.  

یک سال بعد تکواندوکار آمریکایی موفق شد مدال طلای سبک وزن را به دست آورد و این موفقیت او تا ۴ دوره بعد ادامه پیدا کرد تا او به نخستین تکواندوکاری تبدیل شود که ۵ بار قهرمانی در مسابقات جهانی، آن هم به صورت پیاپی را تجربه می‌کند.  

لوپز در ۵ سالگی تکواندو را در یک گاراژ از پدر و برادر بزرگ ترش آموخت. مارک و دایانا، خواهر و برادر کوچک‌تر استیون نمایندگان آمریکا در المپیک ۲۰۰۸ پکن بودند تا پس از سال ۱۹۰۴ برای نخستین بار ۳ فرزند یک خانواده در یک دوره از المپیک حضور پیدا کنند.  

۲- هادی ساعی 

ساعی تکواندوکار ایرانی است که از ۶ سالگی به این رشته علاقه‌مند شد. او با ۹ قهرمانی در سطح جهانی، از این حیث رکورد دار است. او قهرمانی‌های متعددی در این رشته تجربه کرده و یکی از معدود ورزشکاران ایرانی به شمار می‌رود که مدال طلای المپیک را به خانه برده است.

او مدال برنز المپیک ۲۰۰۰ در کنار مدال طلای المپیک‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ را کسب کرد. او از سنین پایین شروع به یادگیری تکواندو کرد و با وجود غم از دست دادن پدر و برادرش، به یکی از بزرگ‌ترین رزمی کاران جهان تبدیل شد.  

۳- هوانگ کیونگ سون

این تکواندوکار زن اهل کره جنوبی پس از لوپز و ساعی، تنها تکواندوکاری است که موفق شده در ۳ المپیک مدال بگیرد. او نخستین ورزشکار زن کره‌ای و دومین ورزشکار کره‌ای بود که در المپیک توانست از عنوان فردی خود دفاع کند. او پس از کسب مدال برنز المپیک ۲۰۰۴ آتن، مدال طلای ۲ المپیک پکن و لندن را هم به دست آورد.

سون نخستین تکواندوکار زنی است که توانسته ۳ مدال المپیک را کسب کند.  

۴- سروت تازگل 

سروت تازگل، تکواندوکار ترکیه‌ای متولد نورنبرگ آلمان است که در المپیک ۲۰۰۸ پکن توانست مدال برنز را از آن خود کند. او تا سال ۲۰۲۰ در بازی‌های المپیک یک مدال طلا و یک مدال برنز گرفت.  

تازگل در گرندپری ۲۰۱۵ منچستر، مدال برنز گرفت و تا سال ۲۰۲۱ توانست ۵ بار قهرمان مسابقات قهرمانی اروپا شود. در سال ۲۰۱۳ یک ورزشگاه چند منظوره سرپوشیده به نام تازگل نام گذاری شد.  

۵- جوئل گونزالس 

جوئل گونزالس بونیلا یک تکواندوکار اهل اسپانیا است. او مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن در وزن ۵۸- کیلوگرم و مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ در دسته ۶۸- کیلوگرم را به دست آورد.  

او ۲ قهرمانی جهان و ۲ قهرمانی اروپا را نیز در کارنامه دارد. گونزالس در تائه اسپورت، ورزشگاه پدرش تکواندو را شروع کرد و نخستین طلای المپیک در رشته تکواندو را برای اسپانیا به ارمغان آورد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها