افتضاحی به نام باز شدن در ورزشگاه‌ها/ عکس

به نظر می رسد که تجربه حضور هواداران در استادیوم پس از گذشت 22 ماه، منفی بوده و مسئولین برگزار کننده دیدار استقلال و نساجی نمره قبولی را کسب نمی کنند.

افتضاحی به نام باز شدن در ورزشگاه‌ها/ عکس

روز گذشته و پس از سپری شدن 22 ماه، بالاخره هواداران فوتبال در ایران توانستند پای به استادیوم بگذارند و یک مسابقه لیگ برتر را از نزدیک تماشا کنند. دیدار استقلال و نساجی با حضور محدود و 5 هزار نفری هواداران و به شکل آزمایشی برگزار شد تا بسترهای لازم برای حضور تماشاگران در بازی های بعدی نیز فراهم شود اما به نظر می رسد تجربه دیدار روز گذشته، آنقدرها هم خوب و مثبت نبوده و ممکن است باز شدن تمامی استادیوم ها باز هم به تعویق بیفتد چرا که  مسئول کمیته برگزاری مسابقات لیگ برتر از نارضایتی بابت تجربه دیدار دیروز سخن به زبان آورده است.

نحوه برگزاری دیدار استقلال و نساجی را می توان به عنوان یک آیینه تمام قد از انواع و اقسام بی نظمی ها بابت مدیریت یک مسابقه فوتبال مثال زد. برای بررسی این موضوع باید کمی به عقب برگردیم. جایی که دکتر نوروزی رییس فدراسیون پزشکی و ورزشی اعلام کرد در حال تلاش برای دریافت مجوزهای لازم جهت حضور تماشاگران در استادیوم ها هستند. این مسئله باعث شد تا باشگاه استقلال از تعطیلات فیفا دی استفاده کرده و رایزنی هایش را آغاز کند تا در دیدار برابر نساجی از حضور هوادارانش بهره ببرد که البته این اتفاق با فراز و نشیب های زیادی همراه شد که در زیر به آن می پردازیم.

پس از اینکه وزارت کشور به وزارت ورزش در زمینه حضور هواداران در استادیوم ها چراغ سبز نشان داد، نامه نگاری های استقلالی ها برای حضور هوادارانشان آغاز شد. یک روز پیش از دیدار با نساجی، اعلام شد که قرار است به صورت محدود و آزمایشی، برای این دیدار بلیط فروشی انجام شود. خبری که بارها تأیید و تکذیب شد و آنگونه که در خبرها آمده بود، سازمان لیگ در انتظار صدور مجوز از سوی ستاد ملی کرونا و شورای تأمین بوده است تا خبر حضور هواداران در ورزشگاه را اعلام کند. پس از مخالفت هایی که با حضور هواداران شد، در نهایت مجوزهای لازم صادر گردید تا این دیدار با حضور 5 هزار تماشاگر برگزار شود.

این خبر تا ساعاتی پیش از آغاز جدال استقلال و نساجی به صورت رسمی از سوی مقامات مربوطه تأیید نشده بود و همین مسئله سبب گردید تا بسیاری از هواداران دو تیم در وضعیت بلاتکلیفی قرار بگیرند. جدا از اینکه هواداران قائمشهری باید مسافتی چند ساعته را تا تهران طی می کردند، هواداران شهرستانی استقلال نیز امیدوار به حضور در استادیوم بودند اما هیچ مرجع رسمی تأیید نکرد که آنها حق حضور در استادیوم را دارند. این بی نظمی ها سبب شد تا بالاخره در روز بازی، اعلام شود که 5 هزار تماشاگر قادر به حضور در استادیوم هستند که از طریق وب سایت سازمان لیگ قادر به تهیه بلیط خواهند بود. خبری که رسانه رسمی استقلال در فاصله کمتر از 4 ساعت تا آغاز بازی آن را اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

خرید بلیط از سامانه بلیط فروشی نیز خود یک معضل بزرگی را ایجاد کرد. بسیاری از هواداران ساعت ها منتظر باز شدن وب سایت مربوطه بودند تا موفق به تهیه بلیط شوند. وب سایتی که در فصول گذشته نیز اقدام به بلیط فروشی می کرد، با کندی عجیبی همراه بود و در صفحه مربوط به بلیط فروشی، هیچ بازی ای برای خرید بلیط وجود ندارد. امکان تهیه بلیط تا 3 ساعت پیش از آغاز بازی وجود نداشت و تقریبا از ساعت 15 روز گذشته بود که زمینه خرید بلیط از وب سایت مربوطه فراهم شد. هجوم گسترده تماشاگران به این سامانه باعث گردید تا سایت بلیط فروشی یا از دسترس خارج شده یا قادر به ارائه سرویس دهی به هواداران نباشد. کندی این سامانه نیز یکی از مشکلاتی بود که نشان می داد سازمان لیگ هنوز برای حضور هواداران به خوبی آماده نشده است.

این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از تماشاگران ساعت ها پشت درب های استادیوم آزادی منتظر خرید بلیط و راه اندازی سامانه مربوطه بودند. از آنجایی که امکان خرید بلیط تا ساعاتی پیش از بازی فراهم نبود، هواداران به گمان امکان خرید حضوری به سمت استادیوم آزادی هجوم بردند و این مسئله نیز مشکلاتی را ایجاد کرد. در نهایت و در فاصله 90 دقیقه تا آغاز بازی، حضور پرتعداد هواداران پشت درب های استادیوم سبب تجمع شدیدی شد که اکثر آن های پروتکل های بهداشتی و پیش شرط های لازم را رعایت نکرده بودند.

 

 

 

 

 

 

 


در نهایت و پس از تجمع بالای تماشاگران، نیروهای امنیتی درب های استادیوم را باز کردند که با هجوم هواداران به سمت گیت های ورودی ورزشگاه آزادی همراه بود. این اتفاق در حالی رخ داد که گفته می شد در هر بخش از استادیوم، به صورت کاملا محدود بلیط فروشی خواهد شد و تماشاگران قادر نخواهند بود که در یک نقطه تجمع کرده و اصطلاحا نزدیک به هم بنشینند. اما در عمل این اتفاق رخ نداد و بخش هایی از استادیوم که قرار بود بلیط فروشی شود خالی بود و هواداران نیز روبروی جایگاه و بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی حضور پیدا کردند.

نکته تأسف بار دیگر که تا آستانه تبدیل به یک بحران بزرگ نیز پیش رفت، نحوه باز کردن درب های استادیوم آزادی بود. تجمع شدید هواداران و باز شدن یکباره درب های ورودی باعث شد تا هواداران استقلال روی زمین افتاده و صحنه های ناراحت کننده ای رخ دهد که خود می توانست به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود. تصاویری که از تماشاگران منتشر شده که روی همدیگر افتاده و صحنه های عجیبی را رقم زده است که می توانست یک فاجعه را رقم بزند. نکته دیگر اینکه بسیاری از تماشاگران حاضر در استادیوم در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بودند بدون خرید بلیط وارد استادیوم شده اند.

 

 

 

 

 

 

به هر شکل چیزی که مشخص است، سازمان لیگ به همراه نیروهای امنیتی و مسئولین برگزار کننده دیدار استقلال و نساجی، به هیچ وجه نمره قبولی دریافت نکردند. از نحوه اطلاع رسانی بابت حضور هواداران گرفته، تا سایت بلیط فروشی، باز شدن درب های استادیوم، عدم ایجاد نظم و انضباط در ورزشگاه و تلاش برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم هدایت هواداران به تمامی بخش های استادیوم و جلوگیری از تراکم آنها در یک نقطه، عدم سخت گیری های لازم برای ورود هوادارانی که دو دوز واکسن را تزریق کرده اند، همه و همه از نکات منفی نخستین تجربه حضور هواداران در استادیوم پس از 22 ماه بود که نشان می دهد هنوز سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال آن زیر ساخت های لازم را برای حضور تماشاگران در اختیار ندارند و شاید همین تجربه منفی روز گذشته باعث شد تا سهیل مهدی مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کند که هیچ تضمینی برای ورود هواداران در بازی های بعدی وجود ندارد.

منبع: ورزش3
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مراد
    1

    مشت نمونه خروار . وقتی مسئولین حتی نمی توانند برای کنترل ۵۰۰۰ نفر برنامه ریزی کنند چگونه می خواهند مملکت ۸۵ ملیونی را اداره کنند . رفتار تماشاچیان برای ورود به ورزشگاه و نشستن متراکم آنها در جایگاه هم مانند رفتار مردم در در جامعه و نگاه انها به مسائل بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی است.

  • سامان بیگ
    0

    بهتره فکری به حال این جمعیت بیکار بشود.هواداری که اینجوری نیست.واقعا در شان ورزشکار هم نیست گله ایی حمله کردن به مکان ورزشی ! کشور های دیگه هم این تصاویر را میبینند و در مورد ما قضاوت میکنند و برای شخصیت و مرام ایرانیان امتیاز منفی میدنند درست نیست که رفتار عده ایی محدود باعث زیر سوال رفتن کشور ایران با افتخارات عدیده علمی و ورزشی در جهان شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها