فرماندار قشم:

۶۰ درصد از شبکه توزیع برق قشم فرسوده است

فرماندار قشم گفت: ۶۰ درصد از شبکه توزیع برق و روشنایی معابر قشم فرسوده و نیازمند بازسازی است و تولید برق نیز باید افزایش یابد.

۶۰ درصد از شبکه توزیع برق قشم فرسوده است

علیرضا نصری شامگاه شنبه در بازدید یک روزه اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از قشم افزود: در این جزیره حدود ۲۰ مزرعه پرورش میگو فعالیت دارند که به دلیل نداشتن زیرساخت و تامین برق، کمتر از ۳۰ درصد از ظرفیت خود را تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: تامین آب روستاهای غرب جزیره قشم نیز از دیگر مشکلات پیش روی توسعه این جزیره به شمار می‌رود.

فرماندار قشم تصریح کرد: وزارت نیرو بر اساس سرانه جمعیت نسبت به تامین آب اقدام می‌کند، اما جزیره قشم همواره ماند گردشگر دارد که در سرشماری جمعیت شهرستان محاسبه نمی‌شوند.

وی از سرمایه‌گذاری یکهزار میلیارد ریالی دولت در تامین آب شرب قشم خبرداد و تصریح کرد: با وجود این، هنوز بسیاری از اهالی روستاهای قشم با کمبود آب شرب مواجه هستند.

فرماندار قشم تاکید کرد: قبل از دولت تدبیر و امید شاخص آب و برق در قشم صفر بود و هیچ تولیدی در این شهرستان وجود نداشت.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ۹ آب شیرین‌کن در جزیره وجود دارد و شرکت مپنا نیز با ظرفیت ۱۸ هزار متر مکعب آب در روز، ۴۰ روستای قشم را از آب بی‌نیاز کرده است.

نصری در پایان افزود: خط انتقال آب مپنا بیش از ۸۰ کیلومتر طول دارد که با بروز مشکلات مختلف در این مسیر، آب روستاها به کلی قطع می‌شود.

نیروگاه برق قشم با ظرفیت کامل برق تولید نمی‌کند

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر نیز گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی قشم هم‌اکنون ظرفیت تولید ۳۴۰ مگاوات برق در روز دارد اما حدود ۲۷۰ مگاوات برق تولید می‌کند.

سید فریدالدین معصومی افزود: متصل نشدن این نیروگاه به خط ۳۰ اینچی بندرعباس، باعث کاهش میزان تولید برق، کاهش راندمان، استهلاک واحدها و کاهش درآمد شرکت شده است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان بخش خصوصی پس از دریافت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی به دلیل افزایش نرخ ارز، توان بازپرداخت را ندارند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر تصریح کرد: اگر مصوبات هیات وزیران در خصوص بازپرداخت تسهیلات ارزی اجرا شود، بازپرداخت ریالی یا با نرخ مبادله‌ای ارز مشکل را حل می‌کند.

وی افزود: پرداخت باقی‌مانده تسهیلات ارزی باعث پیشرفت و تکمیل بخش بخار این نیروگاه می‌شود..

معصومی ادامه داد: حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد از ابتدای امسال نیز باعث تحمیل هزینه و کاهش درآمد و باعث شده است تکمیل طرح‌های نیمه تمام دیگر توجیه اقتصادی نداشته باشد.

وی هدف از طرح نیروگاه سیکل ترکیبی قشم را تامین آب و برق مورد نیاز منطقه عنوان کرد و ادامه داد: اشتغال، صادرات و نوآوری از سایر اهداف این طرح به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر اظهار کرد: این طرح با ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ مگاوات برق و هشت هزار متر مکعب آب در مرحله اول و تولید روزانه یکصدهزار متر مکعب آب شیرین در مرحله دوم هدفگذاری شده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با سرمایه‌گذاری ۶۰ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر و ۴۰ درصدی مپنا با اعتبار ۳۱۸ میلیون یورو در سال گذشته آغاز به کار کرد.این نیروگاه دو واحد گازی و یک واحد بخار دارد که واحدهای گازی آن در حال فعالیت هستند.

قدرت مدیریت انرژی کشور ارتقا یافته است

مدیرعامل شرکت ملی نفت فلات قاره ایران منطقه قشم نیز گفت: در تنگناهایی که به واسطه تحریم در کشور ایجاد شد، با استفاده از توان داخلی مشکلات برطرف شد که این امر قدرت مدیریت انرژی کشور را ارتقا داد.

علیرضا سلمانزاده افزود: در بحران مدیریت مصرف میعانات گازی در زمستان گذشته، این شرکت توانست ظرف مدت ۴۵ روز ۱۵ میلیون بشکه نفت سنتزی تولید کند.

وی ادامه داد: همچنین برای اولین بار در کشور، یکصد حلقه چاه بسته و کم بازده بدون استفاده از دکل به چرخه تولید بازگردانده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت فلات قاره ایران منطقه قشم تصریح کرد: در طرح‌های یکسال گذشته نیز از سه دکل به ۹ دکل حفاری در دریا رسیدیم که به زودی سه دکل دیگر به آن اضافه می‌شود.

وی افزود: سال گذشته ۶۸ حلقه چاه در حفاری دریایی عملیاتی شده است.

سلمانزاده ادامه داد: تاسیسات گورزین با جداسازی گاز طبیعی از نفت خام، شیرین سازی نفت، تثبیت فشار بخار نفت، ذخیره سازی نفت، آب گیری در دو مخزن ۲۵۰ هزار بشکه‌ای و ارسال نفت به پالایشگاه بندرعباس در حال کار است.

وی اظهار کرد: این تاسیسات با خوراک ورودی گاز ترش، گاز شیرین و نم زدایی شده و مایعات گازی تثبیت نشده را تولید می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت فلات قاره ایران منطقه قشم افزود: کارخانه آب شیرین کن این شرکت نیز با ظرفیت تولید چهار هزار متر مکعب در روز تاسیس شده است.

وی خاطرنشان کرد: آب مورد نیاز روزانه شرکت در حدود ۷۰۰ مترمکعب است و بقیه آب تولیدی از طریق فرمانداری به روستاهای اطراف تحویل می‌شود.

۱۷ میدان نفتی در اطراف جزیره قشم وجود دارد که این تعدد میدان نفت و گاز، پتانسیل توسعه و توانایی تبدیل شدن به قطب نفت، گاز و انرژی را برای قشم رقم می‌زند.

اعضای کمیسیون انرژی مجلس در سفری ۲ روزه به جزیره قشم از نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق غدیر، شرکت نفت فلات قاره و هنگام بازدید کردند.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها