۹طرح آبرسانی امسال در شرق هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: تعداد ۹ طرح آبرسانی در مجموع با اعتباری افزون بر یک‌هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال در حال اجراست که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

۹طرح آبرسانی امسال در شرق هرمزگان به بهره‌برداری می‌رسد

امین قصمی روز یک‌شنبه در نشستی با حسین رییسی نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها جمعیتی افزون بر ۳۵ هزار نفر از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از مجتمع کرتی گابریک و کمبکی جاسک، انتقال آب به شهر گرو سندرک، آبرسانی به مجتمع شهوار-جانشینی میناب و آبرسانی به مجتمع‌های برنطین، آذینی و بندزرک از جمله این طرح‌هاست.

وی تصریح کرد: از سال ۹۴ تاکنون ۹ طرح آب و فاضلاب در مجموع با اعتباری بالغ بر ۴ هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال در این مناطق اجرا شده است که بهره‌برداری از فاز نخست طرح ملی جگین- جاسک، آب شیرین کن سه هزار مترمکعبی بونجی، طرح تامین آب شهرهای زیارتعلی و بیکاه، مرحله اول مجتمع‌های آبرسانی نازدشت و خیرآباد رودان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: هم‌چنین با بهره‌برداری از مرحله نخست طرح ملی جگین - جاسک در سال ۹۴ با اعتباری بالغ بر ۴ هزار میلیارد ریال، جمعیتی افزون بر ۱۴۳هزارنفر شامل بندرجاسک، ۱۰۵ روستای مسیر و ناحیه نظامی از آب شرب با کیفیت و پایداری بهره‌مند شدند.

قصمی اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت سد جگین بنا داریم برای تامین آب شرق استان به بی‌آبی در شهرهای جاسک و بشاگرد پایان دهیم.

وی ادامه داد: همچنین در ادامه این طرح، آبرسانی از سد جگین تا کوه مبارک گسترش می‌یابد که روستاهای بیشتری در این مسیر از آب شرب بهره مند خواهند شد.

این مسوول در این رابطه به بهره‌برداری از مرحله نخست طرح ملی آبرسانی از سد جگین به شهر سردشت در تیرماه امسال توسط رئیس جمهوراشاره کرد و گفت: این طرح نیز به ظرفیت ۳۰ لیتر بر ثانیه ، نیاز آبی شهر سردشت و هشت روستای چخون، رازکا، جکدان،علی آباد، اَهوِن، گَروغ و دِهِندِر با جمعیتی برابر ۹هزار نفر را تامین می‌کند.

تامین آب شرب ۵۴ روستای بشاگرد با تکمیل سد سهران

قصمی همچنین از اجرای مرحله نخست طرح آبرسانی از سد سهران به شهر گوهران بشاگرد خبر داد و گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح در نیمه دوم امسال، علاوه بر شهر گوهران، ۱۲ روستای مسیر نیز از آب شرب پایدار بهره مند می‌شوند.

وی ادامه داد: در تکمیل این خط، آب شرب ۵۴ روستای دیگر نیز از سد سهران تامین می‌شود که با تامین اعتبار مورد نیاز خطوط فرعی بیشتری ایجاد و و تعداد روستاهای بهره مند از این خط انتقال افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ابرازداشت: امسال ۲طرح آب‌شیرین کن زیارت و کرگان نیز در مجموع با ظرفیت ۶ هزارمترمکعب در شبانه‌روز و اعتباری برابر ۴۵۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی اجرا و آماده بهره‌برداری است.

به گفته قصمی؛ سه طرح شامل مرحله دوم آبرسانی به روستاهای مجتمع سهران، مجتمع آبرسانی به جاسک از سد جگین و مجتمع امام توکهور در مجموع با اعتبار یک هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال از جمله طرح‌های در حال اجرا در شرق استان است.

وی هم‌چنین به طرح‌های آبرسانی به شهرها و روستاهای شهرستان میناب اشاره کرد و افزود: از جمله طرح‌های مهمی که برای این شهرستان تعریف شده آبرسانی از سد سرنی به میناب است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اظهارداشت: جمعیت شرق هرمزگان عمدتا روستایی بوده که به تبع افزایش حجم خدمات رسانی آبفا را می‌طلبد، لذا طرح یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی با هدف ارائه خدمات بیشتر و کاهش تنش‌های آبی در مناطق روستایی اجرا شده است.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز از آب به عنوان نیاز حیاتی مردم یاد کرد و گفت: با توجه به اهمیت این دغدغه مهم، انتظار مردم در برآورده شدن این نیاز بالاست.

حسین رییسی همچنین ارتقا کمی و کیفی خدمات رسانی پس از یکپارچه‌سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی را یک ضرورت دانست و بر ضرورت همکاری صنایع شرق استان در تامین اعتبارات طرح‌های آبرسانی تاکید کرد.

وی همچنین به مصوبه دولت در استفاده شهرهای ساحلی از آب‌شیرین کن‌ها اشاره کرد و افزود: باید با استفاده از این ظرفیت نیاز آبی شهرها و روستاهای شرق استان را تامین کرد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها