در پرتابی تاریخ‌ساز

اولین عکس یک فضاپیمای خصوصی در سفر به ماه منتشر شد

اولین عکسی که فرودگر قمری «پرگرین» در مسیر رسیدن به ماه گرفته است، سرنخی را در مورد مشکل پیش‌آمده پس از پرتاب آن ارائه می‌دهد.

اولین عکس یک فضاپیمای خصوصی در سفر به ماه منتشر شد

فرودگر قمری «پرگرین» (Peregrine) شرکت «استروبیوتیک» (Astrobotic) اولین عکس خود را در مرز نهایی فضا گرفته است و این عکس، سرنخی را در مورد مشکلی ارائه می‌دهد که پس از پرتاب برای آن رخ داد.

به نقل از اسپیس، پرگرین اوایل بامداد روز دوشنبه هشتم ژانویه در اولین ماموریت موشک جدید «ولکان قنطورس» (Vulcan Centaur) شرکت «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی» (ULA) به پرواز درآمد.

این پرتاب تاریخ‌ساز به خوبی انجام گرفت اما پرگرین مدت کوتاهی پس از جدا شدن از مرحله بالایی موشک با مشکل روبه‌رو شد.

فرودگر نتوانست جهت‌گیری مناسبی را برای رویارویی با خورشید به منظور شارژ کردن پنل‌های خورشیدی خود داشته باشد. به عقیده شرکت استروبیوتیک، این مشکل ناشی از یک ناهنجاری در سیستم سوخت پرگرین است. این فرضیه با اولین عکسی که پرگرین در فضا گرفت، تقویت شد.

استروبیوتیک این عکس را در حساب ایکس خود پست کرد و در شرح آن نوشت: دوربین مورد استفاده در این عکس، «عایق چندلایه» (MLI) را در پس‌زمینه نشان می‌دهد. اختلال در عایق چندلایه، اولین سرنخ بصری است که با داده‌های تله‌متری ما هم‌سو می‌شود و یک ناهنجاری را در سیستم سوخت نشان می‌دهد.

هدف از پرتاب پرگرین این بود که اولین فرود روی ماه توسط یک فضاپیمای خصوصی انجام شود. این نقطه عطف برای روز ۲۳ فوریه یا حدود آن مورد نظر قرار گرفته است اما به نظر نمی‌رسد که این هدف محقق شود. این ناهنجاری به از دست رفتن بحرانی سوخت منجر شده و شرکت استروبیوتیک اکنون در حال بررسی سناریوهای جایگزین ماموریت است.

با وجود این، یک خبر خوب وجود دارد. استروبیوتیک در همان پست ایکس نوشت: گروه ماموریت موفق شده است تا باتری فرودگر را به طور کامل شارژ کند و ما از نیروی کنونی پرگرین برای انجام دادن هرچه بیشتر عملیات محموله و فضاپیما استفاده می‌کنیم.

پرگرین روز دوشنبه به عنوان بخشی از برنامه «خدمات تجاری باربری به ماه» (CLPS) ناسا پرواز کرد که ترتیبی داد تا پنج محموله علمی آژانس در فرودگر قرار بگیرند.

این اولین پرتاب برای برنامه خدمات تجاری باربری به ماه بود که هدف آن پیشرفت پژوهش‌های قمری پیش از بازدید خدمه از ماه در برنامه «آرتمیس» (Artemis) ناسا در اواخر این دهه است. ماموریت بعدی برنامه خدمات تجاری باربری به ماه، برای ماه آینده در نظر گرفته شده که در آن قرار است فرودگر «نوا-سی» (Nova-C) شرکت «اینتوئتیو مشینز» (Intuitive Machines) بر فراز موشک «فالکون ۹» (Falcon 9) شرکت «اسپیس‌ایکس» (SpaceX) بلند شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها