طلوع و غروب خورشید در سیاره سرخ از دوربین مریخ‌نورد «کنجکاوی»/ ویدئو

مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا در زمان توقف کار خود، از طلوع و غروب خورشید در سیاره سرخ فیلم گرفته است.

طلوع و غروب خورشید در سیاره سرخ از دوربین مریخ‌نورد «کنجکاوی»/ ویدئو

به گزارش اسپیس، مریخ‌نورد «کنجکاوی» (Curiosity) ناسا در ماه نوامبر مدتی از کار افتاد اما به جای اینکه به موفقیت‌های خود قناعت کند، فیلم‌ خیره‌کننده‌ای را از طلوع تا غروب در سیاره همسایه زمین ثبت کرد.

کنجکاوی دو ویدیوی سیاه و سفید را در روز هشتم نوامبر در چهارصد و دومین روز مریخی یا همان روز ماموریت خود ثبت کرد. زمان توقف کنجکاوی در طول فرآیند جستجوی حیات، به دلیل عبور مریخ از مقابل خورشید به سوی زمین ضروری بود.

در طول این دوره‌ها که پیوندهای خورشیدی مریخ نامیده می‌شوند، اپراتورهای کنترل روی زمین، ارسال پیام به ربات‌های سیاره سرخ را متوقف می‌کنند زیرا پلاسمای خورشیدی می‌تواند با این دستورات تداخل داشته باشد. در هر حال، این مأموریت‌ها همچنان بررسی‌های سلامت را به طور منظم به زمین می‌فرستند.

امسال ناوگان مریخ به مدت دو هفته از ۱۱ تا ۲۵ نوامبر بدون ارتباط بود. در آخرین دستورالعمل دریافت‌شده توسط کنجکاوی، به آن گفته شد که فیلمبرداری از محیط اطراف خود را با دو «دوربین اجتناب از خطر»(HazCams) آغاز کند. این دوربین‌ها معمولا برای شناسایی سنگ‌ها، شیب‌ها و سایر خطراتی استفاده می‌شوند که ممکن است برای کنجکاوی خطرناک باشند اما در عین حال که مریخ‌نورد متوقف می‌شود، می‌توان از آنها استفاده‌های دیگری کرد.

این فیلم شامل ۱۲ ساعت عکس فوری است که طی ۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه و ۲۲ ثانیه روز مریخی بین ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی جمع‌آوری شده‌اند. سایه کنجکاوی در حال حرکت کردن روی سطح مریخ دیده می‌شود و این ربات به عنوان یک ساعت آفتابی ابتدایی عمل می‌کند.

گروه زمینی کنجکاوی امیدوار بودند در ویدئوهای ۲۵ فریمی، ابرهای مریخی یا گرد و غبار را در سطح سیاره سرخ ببینند اما آب‌وهوای قابل توجهی در فیلم وجود نداشت.

این ویدئو، دره‌ای را نشان می‌دهد که در «کوه شارپ»(Mount Sharp) یا «کوه ائولیس»(Aeolis Mons) به طول پنج کیلومتر در منطقه «دهانه گیل»(Gale Crater) سیاره سرخ حک شده است. کنجکاوی از زمان فرود آمدن در سال ۲۰۱۲ به کاوش در این منطقه پرداخته و همچنان در سلامت کامل است.

حجم ویدیو: 412.18K | مدت زمان ویدیو: 00:00:17 | دانلود ویدیو
منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها