«هابل» یک عکس فرابنفش منحصربه‌فرد از سیاره مشتری گرفت

«تلسکوپ فضایی هابل» عکس منحصربه‌فردی را از سیاره مشتری گرفته است که آن را در طول موج فرابنفش نشان می‌دهد.

«هابل» یک عکس فرابنفش منحصربه‌فرد از سیاره مشتری گرفت

به گزارش ناسا، عکس تازه منتشرشده «تلسکوپ فضایی هابل»، سیاره مشتری را در ترکیب رنگی از طول موج‌های فرابنفش نشان می‌دهد. این منظره از سیاره غول‌پیکر گازی که به مناسبت رسیدن مشتری به «مقابله»(Opposition) منتشر شده، شامل طوفان بزرگی به نام «نقطه سرخ بزرگ»(Great Red Spot) است. مقابله زمانی رخ می‌دهد که سیاره و خورشید در دو طرف آسمان قرار بگیرند.

اگرچه طوفان برای چشم انسان سرخ‌رنگ به نظر می‌رسد اما در این عکس فرابنفش، تیره‌تر به نظر می‌آید زیرا ذرات مه در ارتفاع بالا نور را در این طول موج‌ها جذب می‌کنند. مه‌های قطبی متمایل به سرخ و مواج به دلیل تفاوت در اندازه ذرات، ترکیب یا ارتفاع، اندکی کمتر از این نور را جذب می‌کنند.

داده‌های مورد استفاده برای ایجاد این عکس فرابنفش، بخشی از کار هابل هستند که منظومه ابرطوفان پنهان مشتری را بررسی می‌کند. پژوهشگران قصد دارند با استفاده از داده‌های هابل، از ابرها نقشه‌برداری کنند تا تعریفی را از ساختارهای سه‌بعدی ابر در جو مشتری ارائه دهند.

هابل سابقه‌ای طولانی در رصد سیاره‌های بیرونی دارد. دهه‌ها کار طولانی هابل و موقعیت منحصربه‌فرد آن، از بررسی تاثیرات «دنباله‌دار شومیکر-لوی ۹»(Comet Shoemaker-Levy ۹) گرفته تا مطالعه کردن طوفان‌های مشتری، داده‌های ارزشمندی را برای ترسیم کردن نحوه تکامل این سیاره پویا در اختیار ستاره‌شناسان قرار می‌دهد.

قابلیت رصد فرابنفش هابل به ستاره‌شناسان امکان می‌دهد تا طول موج‌های کوتاه و پرانرژی نور را فراتر از آنچه چشم انسان می‌بیند، مطالعه کنند. نور فرابنفش، پدیده‌های کیهانی جذابی را نشان می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به نور داغ‌ترین و جوان‌ترین ستاره‌های موجود در کهکشان‌های محلی و همچنین ترکیب، چگالی و دمای مواد بین ستاره‌ها و تکامل کهکشان‌ها اشاره کرد.

این یک عکس با رنگ کاذب است زیرا چشم انسان نمی‌تواند نور ماوراءبنفش را تشخیص دهد. بنابراین، رنگ‌هایی در طیف نور مرئی به تصاویر اختصاص داده شد که هر کدام با فیلتر فرابنفش متفاوتی ثبت شده‌اند. در این مورد، رنگ‌های اختصاص‌داده‌شده برای هر فیلتر عبارتند از آبی F۲۲۵W، سبز F۲۷۵W و قرمز F۳۴۳N.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها