ستاره‌دنباره‌دار آتش‌فشانی در راه زمین «شاخ» درآورد

یک ستاره‌ دنباله‌دار آتش‌فشانی سرد (cryovolcanic) که سال آینده به نزدیک‌ترین فاصله از زمین می‌رسد، پس از دومین فوران بزرگ در مدت چهار ماه گذشته مجددا «شاخ‌» درآورد.

ستاره‌دنباره‌دار آتش‌فشانی در راه زمین «شاخ» درآورد

به گزارش«لایوساینس»، یک ستاره‌ دنباله‌دار آتش‌فشانی به اندازه یک شهر کوچک موسوم به ۱۲P/Pons–Brooks برای دومین بار در مدت چهار ماه گذشته در حال گردش به دور خورشید با شدت فوران کرده است. همانند فوران قبلی، این بار هم ابرهای یخ و گاز متصاعد شده شکلی شبیه به یک جفت شاخ بزرگ را تشکیل داد.

این یک ستاره دنباره‌دار آتش‌فشانی سرد یا «کرایوولکانیک» (cryovolcanic) است که هسته‌ای جامد با قطر حدود ۳۰ کیلومتر دارد و مملو از ترکیبی از یخ، غبار و گاز موسوم به «کرایوماگما» (cryomagma) است. هسته این ستاره دنباله‌دار (comet) با ابر مبهمی از گاز موسوم به «کوما» (coma) احاطه شده است که از بخش داخلی آن به بیرون نشت می‌کند.

170671757

 

زمانی که اشعه خورشید موجب گرم شدن داخل ستاره دنباله‌دار می‌شود، فشار بالا می‌رود و این ستاره دنباله‌دار با شدت فوران می‌کند و غبارها و مواد داخلی را از میان شکاف‌های بزرگ در پوسته هسته‌ داخلی به بیرون و داخل فضا پرتاب می‌کند.

در روز پنجم اکتبر، زمانی که ستاره‌ دنباره‌دار ۱۲P‌ بسیار درخشان‌تر شد، ستاره‌شناسان یک انفجار یا فوران را در آن رصد کردند. «کوما»ی این دنباله‌دار در روزهای بعدی توسعه یافت و «شاخ‌های عجیب» آن شکل گرفت. برخی از کارشناسان با شوخی گفتند که این شکل نامنظم کوما موجب شده که این دنباله‌دار شبیه به یک کشتی‌ فضایی تخیلی همانند «میلنیوم فالکون» از «جنگ ستارگان» باشد.

کارشناسان می‌گویند که این شکل عجیب و غیرمعمول در کومای این دنباله‌دار احتمالا به علت بی‌نظمی در شکل هسته آن است. این دنباله‌دار هم اکنون در مدار بیضی ۷۱ ساله خود به دور خورشید در حال حرکت به سمت داخل منظومه خورشیدی است.

170671758

این ستاره دنباله دار در تاریخ ۲۱ آوریل سال آینده میلادی به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین خواهد رسید و ممکن است با چشم غیرمسلح هم دیده شود. این دنباله‌دار با عبور از نزدیکی زمین تا سال ۲۰۹۵ باز نخواهد گشت.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها