امشب، «ابر ماه ماهی خاویاری» را رویت کنید

امروز ۱ اوت ۲۰۲۳ برابر با ۱۰ مردادماه ۱۴۰۲، ماه به فاز کامل خود می‌رسد. اولین ماه کامل این ماه را ماه «ماهی خاویاری» می‌نامند. یکی از دلایل این نامگذاری این است که در گذشته، برای بسیاری از قبایل ساکن در اطراف دریاچه‌های بزرگ، ماه اوت، زمان صید ماهیان خاویاری بوده است.

امشب، «ابر ماه ماهی خاویاری» را رویت کنید

به گزارش استارواک، اولین ماه کامل ماه اوت را ماه «ماهی خاویاری» می‌نامند. اکثر نام‌های شناخته شده برای ماه کامل، بر اساس ویژگی‌های ماه خاص، از فرهنگ بومیان آمریکا گرفته شده است، برای مثال، برای بسیاری از قبایل ساکن در اطراف دریاچه‌های بزرگ، به طور سنتی، ماه اوت زمان صید ماهیان خاویاری بوده است، از این‌رو، ماه کامل اوت را «ماه ماهی خاویاری» می‌نامند.

اما ماهی خاویاری چه گونه‌ای از ماهی ست؟

ماهی خاویاری، نوعی ماهی بزرگ آب شیرین است که از دوران ماقبل تاریخ در آب‌های سیاره زمین زندگی می‌کرده. نکته جالب اینکه از آن زمان تاکنون، آن‌ها هیچ تغییر قابل توجهی نداشته‌اند؛ به شکلی که بعضی از افراد حتی آن‌ها را «فسیل زنده» می‌نامند. طول ماهی خاویاری به بیش از ۲ تا ۳.۵ متر و وزن آن حدود ۹۰ کیلوگرم می‌رسد. ماهیان خاویاری ماده می‌توانند تا ۱۵۰ سال عمر کنند و حدود ۲۰ سال طول می کشد تا آن‌ها شروع به تولید مثل کنند. این گونه ماهی تنها هر چهار سال یک بار می‌توانند بچه دار شوند.

بر اساس جدیدترین آمار، در سراسر جهان، حدود ۲۶ گونه از ماهیان خاویاری وجود دارد که در حال حاضر به دلیل وجود مشکلاتی از جمله صید بی‌رویه و آلودگی آب در معرض خطر انقراض قرار دارند. پس اجازه دهید نام ماه کامل اوت، فرصت و بهانه‌ای باشد برای یادآوری اهمیت مراقبت از طبیعت.

نام‌های جایگزین برای ماه کامل اوت چیست؟

همچنین، ماه کامل در ماه اوت، شروع فصل برداشت در نیمکره شمالی است، به همین دلیل، نام‌های بومیان آمریکا برای ماه کامل اوت، شامل «ماه ذرت» و «ماه گیلاس سیاه» می‌شود. همچنین، آنگلوساکسون‌ها آن را «ماه دانه» می‌نامیدند.

علاوه بر این، در میان اهالی مردم کری (Cree)، ماه کامل اوت، به‌عنوان «ماه پرواز» شناخته می‌شود، زیرا در این زمان، پرندگان جوان پرواز را یاد می‌گیرند. همچنین، در بسیاری از فرهنگ‌ها به دلیل سایه مایل به قرمزی ماه در اواخر تابستان، آن را ماه سرخ می‌نامند.

نام‌های جایگزین دیگر برای ماه کامل آگوست عبارت است از:

چینی: «ماه برداشت»

سلتیک: «ماه اختلاف»

ویکان: «ماه گیاه»

چروکی: «ماه میوه»

و در نیمکره جنوبی: «ماه برفی»، «ماه طوفانی»، «ماه گرسنگی» و «ماه گرگ»

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها