بارش شهابی در مراغه رصد شد

مدیرعامل انجمن نجوم رصد خانه مراغه گفت: شرکت‌کنندگان در تور رالی سافاری به مقصد مراغه که با محوریت توسعه گردشگری نجومی به این شهرستان سفر کرده بودند، شامگاه گذشته بارش شهابی را در دامنه‌های جنوبی سهند و دره موسوم به «بایوندور» رصد کردند.

بارش شهابی در مراغه رصد شد

«محسن خان‌بابازاده» افزود: در این آیین ۴۵ طبیعت‌گرد تا ساعت ۳.۵ بامداد با آسمان و اجرام معروف و همچنین مسیریابی با استفاده از کره آسمان نیز آشنا شدند. 

وی با بیان اینکه این برنامه با همکاری انجمن نجوم رصد خانه مراغه و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی آذربایجان‌شرقی در مراغه برگزار شد، اضافه کرد: این طبیعت‌گردان طی روز گذشته از مجموعه رصدخانه مراغه، موزه فسیل و سایت فسیلی نیز بازدید کردند. 

به گزارش ایرنا بارش شهابی برساوشی از توده ذرات به‌جامانده از دنباله‌دار سوئیفت‌تاتل پدید می‌آید و از زیباترین پدیده‌های علم نجوم است که طرفداران زیادی بین گردشگران دارد.

این بارش آخرین‌بار در سال ۱۹۹۲ از نزدیکی زمین عبور کرد و زمانی به اوج می‌رسد که زمین از متراکم‌ترین و غبارآلودترین منطقه دنباله‌دار عبور ‌کند و ستاره دنباله‌دار «سویفت تاتل» منشا شکل‌گیری این پدیده به شمار می‌رود.

کانون بارش در بارش‌های برساووشی، صور فلکی برساوش است و شهاب‌ها در آسمان دور این مدار مشترک می‌چرخند و در نهایت به این کانون می‌رسند؛ به همین دلیل از این بارش‌ها با نام بارش شهابی برساووشی یاد می‌شود. 

بهترین زمان برای جست‌وجوی شهاب‌ها بین نیمه‌شب تا سحر است که ماه در زیر افق قرار دارد؛ برای دیدن آن باید یک منطقه دید دور از هر نور مصنوعی پیدا کنید و به چشمان خود زمان کافی ۲۰ دقیقه یا بیشتر بدهید تا خود را با تاریکی وفق دهد.

مراغه با توجه به موقعیت ممتازش در دامنه جنوبی سهند و اهمیتی که در حوزه نجوم دارد، می‌تواند به کانون رصد بارش شهابی «برساوشی» در سطح کشور به ویژه برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و تورهای سافاری تبدیل شود. 

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    شهاب سنگ جمع كنيد ميلياردر بشيد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها