گزارش رسانه ترکیه ای از آزاد شدن پاورلیفتینگ زنان در ایران

رسانه ترکیه ای TRT در گزارشی به آزاد شدن ورزش پاورلیفتینگ زنان در ایران پرداخت.

گزارش رسانه ترکیه ای از آزاد شدن پاورلیفتینگ زنان در ایران

مریم قربانی، دارنده مدال طلای مسابقات پاورلیفتینگ «یورو- آسیا» ترکیه، با اشاره به آزاد شدن این ورزش برای زنان در ایران گفت که هیچ چیز نمی‌تواند جلوی راه زنان ایرانی را بگیرد.

شب بعد از کار، وارد سالن بزرگ بدنسازی می‌شود. دستگاه‌ها همه خسته از تمرین ورزشکاران در سکوت باشگاه آرام گرفته است. مریم به گوشه‌ای می‌رود و پلیت‌های ۱۰، ۱۵ کیلویی را روی هالتر می‌گذارد. تمرکز می‌کند و وزنه را بالا می‌کشد.

مریم قربانی، مربی بدنسازی و پاورلیفتینگ ایرانی که ۲۰ سال است به صورت حرفه‌ای بدنسازی کرده و ۴ سال است که به صورت حرفه‌ای پاورلیفتینگ کار می‌کند.

او نائب قهرمان مسابقات کشوری بوده و تابستان گذشته مدال طلای مسابقات «یورو آسیا» را در ترکیه از آن خود کرد. این ورزش نوپا در ایران پیش از آنکه در بین بانوان فراگیر شود، از سوی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام برای زنان ممنوع شد.

مریم درباره این موضوع گفت: ورزش پاورلیفتینگ از سوی آقای نصیرزاده، رئیس فدراسیون بدنسازی برای زنان ایرانی از دو سال پیش ممنوع شد. حتی برای خبر هم از عکس من استفاده کرده بودند.

او در پاسخ به این سوال که ورزش پاورلیفتینگ برای زنان ایرانی از چه زمانی آزاد شد؟ توضیح جالبی می‌دهد: جلوی راه خانم‌های ایرانی را هیچ چیزی نمی‌تواند بگیرد. ورزش را نصیرزاده، رئیس فدراسیون ممنوع کرد ولی خب ما خانم‌ها به حرفش گوش ندادیم و در نهایت از تابستان گذشته به صورت رسمی آزاد شد و به زودی هم تیم ملی بانوان تشکیل خواهد شد.

مریم می‌گوید: مشکلشان این است که این ورزشی زمخت و مردانه است. هنوز آن را مناسب خانم‌ها نمی‌دانند. مسابقات ما را در تلویزیون نشان نمی‌دهند تا تبلیغ این ورزش نشود.

او معتقد است که رسمیت ندادن به پاورلیفتینگ نه تنها باعث می‌شود این ورزش دیرتر رشد کند بلکه مشکلاتی هم ایجاد می‌کند. او برای مثال توضیح می‌دهد که بیشتر خانم‌ها نزدیک مسابقات تستسترون استفاده می‌کنند و این امر یکی از معایب پاورلیفتینگ است. متاسفانه چون علم این ورزش در ایران نیست، عمده زنان ورزشکار تستسترون مصرف می‌کنند. چرا که به هر قیمتی می‌خواهند مقام کسب کنند. اما در کشورهای دیگر، مسابقات بر اساس اصول است. دو نوع مسابقه برگزار می‌شود و افرادی که تستسترون استفاده کرده‌اند جدا از دیگران به رقابت می‌پردازند. بنابراین تبعیضی وجود ندارد.

باشگاهی که مریم در آن مربی است، یکی از دو باشگاه پاورلیفتینگ ایران است که هر دو آنها در تهران قرار دارند و به گفته مریم زنان علاقه‌مند به این رشته حتی از بندرعباس هر هفته به تهران سفر می‌کنند تا زیر نظر مربی تمرین کنند.

به گفته مریم با اینکه مسابقات استانی و کشوری این رشته در ایران برگزار می‌شود و برخی ورزشکاران در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کنند اما هنوز تیم ملی این رشته برای بانوان تشکیل نشده است. او می‌گوید: از ورزش پاورلیفتینگ حمایت نمی‌شود. در این رشته بیشتر خانم‌های خانه‌دار فعالیت می‌کنند. دختران جوان و زنان شاغل کمتر به این رشته علاقه دارند. این ورزش به قدرت بدنی نیاز دارد. اما شرایط سنی ندارد. شاید به این دلیل که تمرین در باشگاه یک روز است، زنان خانه‌دار به راحتی در آن شرکت می‌کنند. امکانات گران قیمتی هم نیاز ندارد.

این مربی پاورلیفتینگ درباره حضورش در این رشته و تجربه شرکت در مسابقات ترکیه می‌گوید: حس کردم با این ورزش می‌توانم خودم را تخلیه کنم. چون قدرت بدنی بالایی می‌خواهد. خانم‌ها از نظر ورزشی صفر هستند. ما با خرج خودمان به ترکیه رفتیم. اما در ایران اصلا دیده نشدیم. هیچ تشکری از ما نشد. نصیرزاده، رئیس فدراسیون گفت شما غیرقانونی رفتید. جالب است بدانید یک شرکت ترکیه‌ای اسپانسر ما شد، اما کشور خودمان هیچ اهمیتی نداد. اساسا کشور ترکیه در رشد ورزش بانوان ایران خیلی موثر است. چرا که ما به راحتی می‌توانیم در مسابقات این کشور شرکت کنیم و نیازی به ویزا نداریم.

او در خصوص محدودیت پوشش در مسابقات بین‌المللی می‌گوید: ما حجاب‌مان را رعایت می‌کنیم و در مسابقات برای دیگر شرکت کنندگان بسیار عجیب است که ما پوشش داریم. چرا که آن‌ها با لباس مخصوص و خیلی راحت در مسابقات حضور دارند و طبیعتا پوشش ما خیلی روی عملکردمان تاثیر می‌گذارد.

منبع: عصر ترکیه
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    2

    فکر می کنم به عنوان رسانه رسمی باید ذره ای هم متعهد به پاسداشت زبان فارسی باشید. وزنه برداری چه مشکلی دارد که پاورلیفتینگ می نویسید؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خب پاورلیفتینگ یک شاخه از وزنه برداریه

  • ناشناس
    1

    ورزش اگه به شکل درستش انجام بشه و برای خودنمایی و جلوه گری نباشه و همچنین شرایطش برای بانوان رعایت بشه که حفظ حجاب و رعایت ارزش ها هست نه تنها مشکلی نداره بلکه باعث ایجاد شادابی هم میشه.
    ولی حفظ حدود الهی و شرایط درست ورزش کردن خیلی مهم هست.

  • 1

    سلام.چرا در انتخاب عکس دقت نمیکنید؟
    زینت اگه تو جای درستش استفاده نشه عیب هست و کار غلطی هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها