گزارشی از آغاز چهارمین نمایشگاه «سازخانه»

سنتوری که ۵ میلیون ارزش دارد را ۲۵ میلیون می‌فروشند!

چهارمین دوره نمایشگاه «سازخانه» به همت خانه موسیقی ایران و کانون سازندگان ساز در شاخه‌های سازهای ایرانی، کلاسیک و ابداعی، امروز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه کار خود را در گالری‌های خانه هنرمندان ایران آغاز کرد.

سنتوری که ۵ میلیون ارزش دارد را ۲۵ میلیون می‌فروشند!

 چهارمین دوره نمایشگاه «سازخانه» با حضور تعدادی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی از جمله حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی ایران)، داوود گنجه‌ای (نوازنده کمانچه)، میلاد کیایی (نوازنده سنتور)، فریدون شهبازیان (آهنگساز)، داریوش پیرنیاکان (مدرس، نوازنده تار و رییس شورای عالی خانه موسیقی ایران)، فاضل جمشیدی (خواننده)، رضا ژاله (سازنده سازهای سنتی ایرانی)، بیاض امیرعطایی (سازنده سازهای سنتی) افتتاح شد.

موسیقی عروس همه هنرها است 

داود گنجه‌ای در آیین افتتاحیه نمایشگاه «سازخانه» گفت: به اعتقاد من عروس همه هنرها موسیقی است و امروز شاهد برگزاری چهارمین دوره از برگزاری نمایشگاه تخصصی که مزین به ساز موسیقی و نام موسیقی است، هستیم. 

نمی‌دانم این چه رسمی است که هنرمندان ذاتا به هم حسادت می‌کنند اما من بر این باورم که برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند در برگیرنده ندای وحدت و همدلی هنرمندانی باشد که به اسم موسیقی امروز کنار هم در برگزاری یک نمایشگاه مشارکت می‌کنند. 

او در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره محمدرضا شجریان فقید گفت: چقدر خوب که امروز مهمان هنرمندانی هستم که هر کدام از آنها خالق و آفرینشگر سازهایی هستند که از هر کدام نغمات آسمانی بلند می‌شود، گویی ما را به سمت خداوند سوق می‌دهد. شاهد شکوه، وحدت و انسجام اهالی موسیقی با یکدیگر باشیم. 

حضور پررنگ زنان در نمایشگاه «سازخانه»

میلاد کیایی نیز طی سخنانی گفت: امروز که همراه با دوستان هنرمندم در نمایشگاه سازخانه قدم می‌زدم، نظاره‌گر شکوه برگزاری نمایشگاهی بودم که بانوان هنرمند در عرصه ساخت ساز در آن حضور فعالی دارند. خانم‌هایی که در عرصه ساز سازی سرشار از نبوغ و استعداد هستند. این را در شرایطی می‌گویم که در دوران فعالیت ما شاید بانوان نوازنده‌ای را می‌توانستیم در برنامه‌ها و اجراهای مختلف موسیقی بینیم اما سازنده ساز زن را نمی‌شد به راحتی یافت. 

او در ادامه گفت: می‌خواهم همچنین به بهانه برگزاری این نمایشگاه درباره فروش ساز و البته برخی از فروشندگان ساز صحبت کنم. امروزه من می‌شنونم که برخی از فروشندگان ساز به موضوع قیمت‌ها کمی کم توجهی می‌کنند. به عنوان مثال ساز سنتوری که فقط ۵ میلیون تومان ارزش دارد را ۲۵ میلیون تومان می‌فروشند. امیدوارم که کمتر شاهد این رفتارها باشیم.

پیشرفت خوبی در سازسازی داشته‌ایم

داریوش پیرنیاکان نیز گفت: امروز وقتی از غرفه‌های مختلف نمایشگاه سازخانه بازدید کردم به فرهنگ و هنر و موسیقی کشورم افتخار کردم که این چنین در حوزه ساخت ساز به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کرده است. شرایطی که جا دارد از همه هنرمندان شرکت کننده در این رویداد، همکاران خانه موسیقی و خانه هنرمندان ایران به جهت تلاش خوبی که در جریان برگزاری این نمایشگاه داشتند، قدردانی ویژه‌ای داشته باشم. 

عضو هیات موسس خانه موسیقی ایران افزود: حدود ۲۵ سال قبل به واسطه تصمیمات و تلاشی که توسط تعدادی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی انجام گرفت، خانه موسیقی ایران تشکیل شد. مجموعه‌ای که به اعتقاد من باید به تشکیل و تداوم فعالیت‌هایش در عرصه موسیقی افتخار کرد. مجموعه‌ای که از همان آغاز تا امروز بسیاری از افراد زحمت کشیدند تا به این جایگاه برسد. جایگاهی که برگزاری این نمایشگاه نشان‌دهنده بخشی از توانمندی‌ها و از خودگذشتگی‌ است. 

پیرنیاکان تصریح کرد: باید همه با هم دست به دست هم دهیم و با تمام وجودمان خانه موسیقی را نگه داریم. پاسداری و حراست از یک مجموعه صنفی همچون خانه موسیقی، نه با «رادیکالیزم» بلکه با درایت، تدبیر، تعادل و آینده نگری صورت می‌گیرد. موضوع بسیار مهمی که بنده از هنرمندان جوان انتظار دارم، این است که با تعادل و تدبیر از خانه موسیقی پشتیبانی کنند تا بتوانیم کارهای زیادتری را در این حوزه انجام دهیم.

امیدواری برای بهره‌برداری از نمایشگاه سازخانه

فریدون شهبازیان (آهنگساز، رهبر ارکستر و مدرس پیشگام موسیقی ایرانی) نیز در این برنامه گفت: آخرین باری که به این نمایشگاه آمدم به دورانی باز می‌گردد که کرونا وجود نداشت. حالا که امروز شاهد برگزاری چهارمین دوره از این شرایط هستیم، می‌بینم که هنرمندان توانمندی در عرصه سازسازی داریم. 

او افزود: می‌دانم که برگزاری این نمایشگاه اصلا کار ساده‌ای نیست و برای برپایی چنین رویدادهایی باید زحمت‌های زیادی را متحمل شد. امیدوارم به واسطه همراهی مستمر خانه موسیقی و خانه هنرمندان ایران، شاهد ایجاد یک پایگاه محکم برای معرفی هنرمندان جوان عرصه ساخت ساز باشم و بتوانیم از این شرایط در تولید آثار معتبر بهره‌مند شویم. 

حکایت تلاشی نافرجام

حمیدرضا نوربخش نیز در بخش دیگری از این رویداد گفت: امروز برگزاری نمایشگاه «سازخانه»، بهانه‌ای بود تا دوباره شاهد گردهمایی هنرمندان عزیز عرصه موسیقی باشیم. فضایی که به نظرم گردآوری و برگزاری آن با عشق بنا نهاده شده تا در آن صدای ساز شنیده شود. شرایطی که بعد از چند سال گرفتاری در کرونا ما را بار دیگر دور هم جمع کرد تا به واسطه یک رویداد موسیقایی دیداری تازه کرده و میزبان سازندگان توانمند ساز باشیم. نمایشگاهی که برگزاری آن در این دوره واقعا سخت بود و به جهت صرف هزینه دربرگیرنده شرایط ویژه‌ای بود. 

مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: امسال به جهت ماجرای غرفه‌ها، ناگزیر هزینه‌هایی به گروه‌های شرکت کننده در نمایشگاه تحمیل شد که اصلا دوست نداشتیم چنین فرآیندی اتفاق بیفتد؛ چون قصد ما اختصاص غرفه‌های رایگان برای نمایشگاه بود اما چون خانه هنرمندان ایران از مجموعه‌های وابسته به شهرداری تهران است و با وجود رایزنی‌هایی که هم توسط مدیر خانه هنرمندان و هم بنده صورت گرفت، نتوانستیم شرایطی را برای واگذاری رایگان غرفه‌ها فراهم کنیم. 

مهربانی را فراموش نکنید

رضا ژاله (سازنده ساز) هم در این مراسم گفت: امروز که در کنار شما دوستان هستم، یک هزار و پانصد و نهمین ساز خودم را شماره گذاری کردم. فقط به بهانه برگزاری این نمایشگاه یک درخواست از همکارانم دارم؛ اینکه اگر به سراغتان برای سفارش و خرید ساز می‌آیند، به هر طریق ممکن با خریداری که استطاعت چندانی برای خرید ساز ندارد، کنار بیایید و مهربانی را فراموش نکنید. 

چهارمین دوره نمایشگاه «سازخانه» به همت خانه موسیقی ایران و کانون سازندگان ساز در شاخه‌های سازهای ایرانی، کلاسیک و ابداعی از روز دوشنبه ۲۵ دی تا ۲۹ دی ۱۴۰۲ در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود. 

همچنین مراسم اهدای جوایز و قدردانی از چهره‌های پیشکسوت سازنده ساز پنجشنبه ۲۸ دی، ساعت ۱۹ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به گالری‌های خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    همه اجناس در کشور با همین تفاوت فاحش و چه بسا بیشتر بفروش میرسد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها